Articulating Freire-STS: developing a proposal on water
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.4739 |
Resumo: | This study aims to present reflections on a strategy to define and articulate themes to school curricula,through teaching proposals focusing on a Freire-STS perspective. The strategy, initially defined by Strieder (2008), involved three stages. The first stage, in which the theme was chosen, defined that a major focus should be attributed to the teacher’s/researcher’s knowledge and perceptions concerning the reality surrounding the school. The second stage, in which goals established, involved the conduction of a teaching intervention aiming to identify the students’ conceptions and the community’s perceptions on the theme defined in stage one. Stage three, focusing on thematic linking, involved the analysis of six 9th grade (of Fundamental Education) Science textbooks, as well as the National Curricular Parameters (PCN), in order to assess perspectives on the theme and to identify curricular areas for its inclusion. In short, the strategy used, following a Freire-STS combination, proved to be effective for the development of a teaching proposal concerning the ‘Water’ theme, which will be presented at the end of this paper. |
id |
RCAP_1fa6ea8cc076f12d66955ea073fc09e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4739 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Articulating Freire-STS: developing a proposal on waterArticulação Freire-CTS: elaboração de uma proposta sobre águaThis study aims to present reflections on a strategy to define and articulate themes to school curricula,through teaching proposals focusing on a Freire-STS perspective. The strategy, initially defined by Strieder (2008), involved three stages. The first stage, in which the theme was chosen, defined that a major focus should be attributed to the teacher’s/researcher’s knowledge and perceptions concerning the reality surrounding the school. The second stage, in which goals established, involved the conduction of a teaching intervention aiming to identify the students’ conceptions and the community’s perceptions on the theme defined in stage one. Stage three, focusing on thematic linking, involved the analysis of six 9th grade (of Fundamental Education) Science textbooks, as well as the National Curricular Parameters (PCN), in order to assess perspectives on the theme and to identify curricular areas for its inclusion. In short, the strategy used, following a Freire-STS combination, proved to be effective for the development of a teaching proposal concerning the ‘Water’ theme, which will be presented at the end of this paper.Este estudio tiene como objetivo presentar reflexiones sobre una estrategia para el proceso de definición y articulación de los temas en los programas de estudio, la enseñanza de las propuestas centradas en la perspectiva de Freire-CTS. Esta estrategia, impulsada en Strieder (2008), implicó tres pasos. En un primer momento, en referencia a la definición del tema, fueron considerados como criterios, los conocimientos y percepciones del profesor / investigador en la realidad con la que se encuentra la escuela; el segundo, dedicado a la definición de objetivos, fue una intervención educativa para cumplir con las concepciones de estudiantes y percepciones de la comunidad sobre el tema definido en el paso anterior; y en la tercera etapa, para la conexión temática, se procedió al análisis de seis libros de texto de ciencias para el 9º año de la escuela elemental (EF) y los Parámetros Curriculares Nacionales (PCN), a la búsqueda de perspectivas y espacios para el tratamiento del tema en el currículo escolar. En resumen, la estrategia utilizada, impulsado por una articulación Freire-CTS, ha demostrado ser eficaz para el desarrollo de una propuesta de enseñanzacentrada en el tema del agua, que se presenta al final de este trabajo.O presente estudo tem como objetivo apresentar reflexões sobre uma estratégia para o processo de definição e articulação dos temas aos currículos escolares, em propostas de ensino centradas numa perspectiva Freire-CTS. Essa estratégia, balizada em Strieder (2008), envolveu três etapas. Na primeira, referente à definição do tema, foram considerados como critérios, os conhecimentos e percepções da professora/pesquisadora sobre a realidade com a qual a escola se encontra; na segunda, voltada à delimitação dos objetivos, aconteceu uma intervenção educativa visando conhecer concepções dos alunos e percepções da comunidade sobre o tema definido na etapa anterior; e na terceira etapa, destinada à articulação temática, procedeu-se à análise de seis livros didáticos de Ciências para o 9º Ano do Ensino Fundamental (EF) e dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), buscando perspectivas e espaços para tratamento do tema no currículo escolar. Em síntese, a estratégia utilizada, balizada por uma articulação Freire-CTS, mostrou-se efetiva para a elaboração de uma proposta de ensino centrada no tema água, apresentada ao final deste trabalho.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.4739https://doi.org/10.34624/id.v8i1.4739Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1211-1228Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1211-1228Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1211-1228Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1211-12281647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4739https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4739/3538Silva, Raimunda Leila José daStrieder, Roseline Beatrizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:13Zoai:proa.ua.pt:article/4739Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:14.849243Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Articulating Freire-STS: developing a proposal on water Articulação Freire-CTS: elaboração de uma proposta sobre água |
title |
Articulating Freire-STS: developing a proposal on water |
spellingShingle |
Articulating Freire-STS: developing a proposal on water Silva, Raimunda Leila José da |
title_short |
Articulating Freire-STS: developing a proposal on water |
title_full |
Articulating Freire-STS: developing a proposal on water |
title_fullStr |
Articulating Freire-STS: developing a proposal on water |
title_full_unstemmed |
Articulating Freire-STS: developing a proposal on water |
title_sort |
Articulating Freire-STS: developing a proposal on water |
author |
Silva, Raimunda Leila José da |
author_facet |
Silva, Raimunda Leila José da Strieder, Roseline Beatriz |
author_role |
author |
author2 |
Strieder, Roseline Beatriz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Raimunda Leila José da Strieder, Roseline Beatriz |
description |
This study aims to present reflections on a strategy to define and articulate themes to school curricula,through teaching proposals focusing on a Freire-STS perspective. The strategy, initially defined by Strieder (2008), involved three stages. The first stage, in which the theme was chosen, defined that a major focus should be attributed to the teacher’s/researcher’s knowledge and perceptions concerning the reality surrounding the school. The second stage, in which goals established, involved the conduction of a teaching intervention aiming to identify the students’ conceptions and the community’s perceptions on the theme defined in stage one. Stage three, focusing on thematic linking, involved the analysis of six 9th grade (of Fundamental Education) Science textbooks, as well as the National Curricular Parameters (PCN), in order to assess perspectives on the theme and to identify curricular areas for its inclusion. In short, the strategy used, following a Freire-STS combination, proved to be effective for the development of a teaching proposal concerning the ‘Water’ theme, which will be presented at the end of this paper. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.4739 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.4739 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.4739 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4739 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4739/3538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1211-1228 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1211-1228 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1211-1228 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1211-1228 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570592145408 |