Freire-STS Education and Rural Education: a proposal of articulating parameters between the movements

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Assis, Acácia Araújo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Machado, Patrícia Fernandes Lootens, Strieder, Roseline Beatriz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32129
Resumo: This study aims to identify guiding parameters of educational practices based on assump­tions of Rural Education and Freire-STS Education. To this end, we analyzed representative texts of both movements and didactic proposals published in Brazilian journals and in the Proceedings of the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC). Discursive Textual Analysis was used in the corpus and the following parameters emerged: concern for the subjects; overcoming the culture of silence; critical participation and problematization of reality. The convergent points reverberated both from the analysis of the theoretical contribu­tions and from the selected educational proposals, despite the need for further studies and debates on actions for social transformation in the search for the emancipation of peasants.
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spelling Freire-STS Education and Rural Education: a proposal of articulating parameters between the movementsEducación Freire-CTS y Educación del Campo: una propuesta de articulación de parámetros entre los movimientosEducação Freire-CTS e a Educação do Campo: uma proposta de parâmetros articuladores entre os movimentosThis study aims to identify guiding parameters of educational practices based on assump­tions of Rural Education and Freire-STS Education. To this end, we analyzed representative texts of both movements and didactic proposals published in Brazilian journals and in the Proceedings of the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC). Discursive Textual Analysis was used in the corpus and the following parameters emerged: concern for the subjects; overcoming the culture of silence; critical participation and problematization of reality. The convergent points reverberated both from the analysis of the theoretical contribu­tions and from the selected educational proposals, despite the need for further studies and debates on actions for social transformation in the search for the emancipation of peasants.Este estudio tiene como objetivo identificar los parámetros orientadores de las prácticas educativas basadas en los supuestos de la Educación de Campo y de la Educación Freire-CTS. Para ello, se analizaron textos representativos de ambos movimientos y propuestas didácticas publicadas en revistas brasileñas y en las Actas del Encuentro Nacional de In­vestigación en Enseñanza de las Ciencias (ENPEC). Se utilizó el Análisis Textual Discursivo en el corpus y surgieron los siguientes parámetros: preocupación con los sujetos; supera­ción de la cultura del silencio; participación crítica y problematización de la realidad. Los puntos convergentes reverberaron tanto del análisis de las contribuciones teóricas como de las propuestas educativas seleccionadas, a pesar de la necesidad de nuevos estudios y debates sobre acciones de transformación social en la búsqueda de la emancipación de los campesinos.Neste estudo objetiva-se identificar parâmetros orientadores de práticas educativas fundamentadas por pressupostos da Educação do Campo e da Educação Freire-CTS. Para tanto, analisaram-se textos representativos de ambos movimentos e propostas didáticas publicadas em periódicos brasileiros, e nas Atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Empregou-se a Análise Textual Discursiva no corpus e emergiram os seguintes parâmetros: preocupação com os sujeitos; superação da cultura do silêncio; participação crítica e problematização da realidade. Os pontos convergentes reverberaram tanto da análise dos aportes teóricos como das propostas educativas selecionadas, apesar de se perceber nestas a necessidade de aprofundamentos, e debates, em torno de ações para a transformação social na busca pela emancipação dos campesinos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-05-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i1.32129https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32129Indagatio Didactica; Vol 15 No 1 (2023); 105-120Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 1 (2023); 105-120Indagatio Didactica; Vol. 15 No 1 (2023); 105-120Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 1 (2023); 105-1201647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32129https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32129/21965http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Assis, Acácia AraújoMachado, Patrícia Fernandes LootensStrieder, Roseline Beatriz2023-09-22T10:19:29Zoai:proa.ua.pt:article/32129Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:33.959074Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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