Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fuertes, Marina
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Castro, Sofia, Alves, Maria João, Faria, Anabela, Osório, Tiago, Sousa, Otília
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.21/9175
Resumo: In this study we compare maternal and paternal interaction and speech directed to their children, in order to analyze differences and similitudes between the dyads. For that purpose, 80 dyads were taped in a free play situation – forty 15 months old children (25 girls, 15 boys) interacting with their parents. Results demonstrate no significant differences regarding the way mothers and fathers interact with their sons and daughters. However, differences in mothers versus fathers’ style of communication toward their children were found, particularly naming and positive evaluation behaviors. Although differences were found, we underline positive correlation in interaction and communication of cohabiting parents.
id RCAP_20908593981bb2311834024f6021e0e3
oai_identifier_str oai:repositorio.ipl.pt:10400.21/9175
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze mesesInteractionChildren directed speechGenderParenthoodInteraçãoFala dirigida às criançasGêneroParentalidadeIPL/2016/Tandem4_ESELxIn this study we compare maternal and paternal interaction and speech directed to their children, in order to analyze differences and similitudes between the dyads. For that purpose, 80 dyads were taped in a free play situation – forty 15 months old children (25 girls, 15 boys) interacting with their parents. Results demonstrate no significant differences regarding the way mothers and fathers interact with their sons and daughters. However, differences in mothers versus fathers’ style of communication toward their children were found, particularly naming and positive evaluation behaviors. Although differences were found, we underline positive correlation in interaction and communication of cohabiting parents.Resumo: Neste estudo são comparadas a interação e a linguagem dirigida aos filhos(as) pelos pais e mães, para analisar as diferenças e semelhanças entre as díades. Para o efeito, foram videogravadas durante uma situação de brincadeira livre 80 díades – 40 crianças (25 meninas e 15 meninos) de 15 meses em interação com os respetivos pai e mãe. Os resultados revelam que não há diferenças significativas na forma de os pais e as mães interagirem com seus filhos e filhas. Contudo, observam-se diferenças na linguagem dirigida às crianças por pais e mães, em particular em comportamentos de nomeação e avaliação positiva. Para além das diferenças são de sublinhar correlação positiva quer na interação, quer na comunicação de pais que coabitam.RCIPLFuertes, MarinaCastro, SofiaAlves, Maria JoãoFaria, AnabelaOsório, TiagoSousa, Otília2018-12-17T17:19:32Z20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.21/9175engFuertes, Marina, Castro, Sofia, Alves, Maria João, Faria, Anabela, Osório, Tiago, & Sousa, Otília. (2017). Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses. Psicologia USP, 28(3), 346-357. https://dx.doi.org/10.1590/0103-6564201601541678-517710.1590/0103-656420160154info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-08-03T09:57:33Zoai:repositorio.ipl.pt:10400.21/9175Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:17:48.108539Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses
title Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses
spellingShingle Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses
Fuertes, Marina
Interaction
Children directed speech
Gender
Parenthood
Interação
Fala dirigida às crianças
Gênero
Parentalidade
IPL/2016/Tandem4_ESELx
title_short Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses
title_full Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses
title_fullStr Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses
title_full_unstemmed Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses
title_sort Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses
author Fuertes, Marina
author_facet Fuertes, Marina
Castro, Sofia
Alves, Maria João
Faria, Anabela
Osório, Tiago
Sousa, Otília
author_role author
author2 Castro, Sofia
Alves, Maria João
Faria, Anabela
Osório, Tiago
Sousa, Otília
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv RCIPL
dc.contributor.author.fl_str_mv Fuertes, Marina
Castro, Sofia
Alves, Maria João
Faria, Anabela
Osório, Tiago
Sousa, Otília
dc.subject.por.fl_str_mv Interaction
Children directed speech
Gender
Parenthood
Interação
Fala dirigida às crianças
Gênero
Parentalidade
IPL/2016/Tandem4_ESELx
topic Interaction
Children directed speech
Gender
Parenthood
Interação
Fala dirigida às crianças
Gênero
Parentalidade
IPL/2016/Tandem4_ESELx
description In this study we compare maternal and paternal interaction and speech directed to their children, in order to analyze differences and similitudes between the dyads. For that purpose, 80 dyads were taped in a free play situation – forty 15 months old children (25 girls, 15 boys) interacting with their parents. Results demonstrate no significant differences regarding the way mothers and fathers interact with their sons and daughters. However, differences in mothers versus fathers’ style of communication toward their children were found, particularly naming and positive evaluation behaviors. Although differences were found, we underline positive correlation in interaction and communication of cohabiting parents.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2017-01-01T00:00:00Z
2018-12-17T17:19:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.21/9175
url http://hdl.handle.net/10400.21/9175
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Fuertes, Marina, Castro, Sofia, Alves, Maria João, Faria, Anabela, Osório, Tiago, & Sousa, Otília. (2017). Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses. Psicologia USP, 28(3), 346-357. https://dx.doi.org/10.1590/0103-656420160154
1678-5177
10.1590/0103-656420160154
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133440933625856