Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.21/9175 |
Resumo: | In this study we compare maternal and paternal interaction and speech directed to their children, in order to analyze differences and similitudes between the dyads. For that purpose, 80 dyads were taped in a free play situation – forty 15 months old children (25 girls, 15 boys) interacting with their parents. Results demonstrate no significant differences regarding the way mothers and fathers interact with their sons and daughters. However, differences in mothers versus fathers’ style of communication toward their children were found, particularly naming and positive evaluation behaviors. Although differences were found, we underline positive correlation in interaction and communication of cohabiting parents. |
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Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze mesesInteractionChildren directed speechGenderParenthoodInteraçãoFala dirigida às criançasGêneroParentalidadeIPL/2016/Tandem4_ESELxIn this study we compare maternal and paternal interaction and speech directed to their children, in order to analyze differences and similitudes between the dyads. For that purpose, 80 dyads were taped in a free play situation – forty 15 months old children (25 girls, 15 boys) interacting with their parents. Results demonstrate no significant differences regarding the way mothers and fathers interact with their sons and daughters. However, differences in mothers versus fathers’ style of communication toward their children were found, particularly naming and positive evaluation behaviors. Although differences were found, we underline positive correlation in interaction and communication of cohabiting parents.Resumo: Neste estudo são comparadas a interação e a linguagem dirigida aos filhos(as) pelos pais e mães, para analisar as diferenças e semelhanças entre as díades. Para o efeito, foram videogravadas durante uma situação de brincadeira livre 80 díades – 40 crianças (25 meninas e 15 meninos) de 15 meses em interação com os respetivos pai e mãe. Os resultados revelam que não há diferenças significativas na forma de os pais e as mães interagirem com seus filhos e filhas. Contudo, observam-se diferenças na linguagem dirigida às crianças por pais e mães, em particular em comportamentos de nomeação e avaliação positiva. Para além das diferenças são de sublinhar correlação positiva quer na interação, quer na comunicação de pais que coabitam.RCIPLFuertes, MarinaCastro, SofiaAlves, Maria JoãoFaria, AnabelaOsório, TiagoSousa, Otília2018-12-17T17:19:32Z20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.21/9175engFuertes, Marina, Castro, Sofia, Alves, Maria João, Faria, Anabela, Osório, Tiago, & Sousa, Otília. (2017). Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses. Psicologia USP, 28(3), 346-357. https://dx.doi.org/10.1590/0103-6564201601541678-517710.1590/0103-656420160154info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-08-03T09:57:33Zoai:repositorio.ipl.pt:10400.21/9175Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:17:48.108539Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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In this study we compare maternal and paternal interaction and speech directed to their children, in order to analyze differences and similitudes between the dyads. For that purpose, 80 dyads were taped in a free play situation – forty 15 months old children (25 girls, 15 boys) interacting with their parents. Results demonstrate no significant differences regarding the way mothers and fathers interact with their sons and daughters. However, differences in mothers versus fathers’ style of communication toward their children were found, particularly naming and positive evaluation behaviors. Although differences were found, we underline positive correlation in interaction and communication of cohabiting parents. |
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