O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Anabela de Oliveira Duarte da Cruz
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Pereira, Marcelino Arménio Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_16
Resumo: In this article is presented an instrument that evaluates two essential reading components: the fluency (number of words read per minute) and the accuracy (percentage of words correctly read). The test has two forms (A and B), which reproduce two Portuguese traditional tales (one in prose and another in verse). It is individually applied and it includes a record of the time spent reading the text, the number of words read and the mistakes given. The sample was constituted by 1st to 6th grade school children (N=387) and it was stratified according to the gender, school year and urban area typology variables. The study of the test’s psychometric features is presented, namely those referring to its reliability and validity, concluding that they are both strong. The effect of the gender, the residence’s geographical area and the intelligence in the test results, were analyzed.
id RCAP_24bb0defe82d940fa8c49d42d453a7d0
oai_identifier_str oai:impactum-journals.uc.pt:article/1026
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino BásicoLectureévaluation de la lecturecompétences en lecturevitesse de la lectureprécision.Leituraavaliação de leituracompetências de leiturafluênciaprecisãoReadingreading assessmentreading abilitiesfluencyprecisionIn this article is presented an instrument that evaluates two essential reading components: the fluency (number of words read per minute) and the accuracy (percentage of words correctly read). The test has two forms (A and B), which reproduce two Portuguese traditional tales (one in prose and another in verse). It is individually applied and it includes a record of the time spent reading the text, the number of words read and the mistakes given. The sample was constituted by 1st to 6th grade school children (N=387) and it was stratified according to the gender, school year and urban area typology variables. The study of the test’s psychometric features is presented, namely those referring to its reliability and validity, concluding that they are both strong. The effect of the gender, the residence’s geographical area and the intelligence in the test results, were analyzed.On présente dans cet article un outil qui évalue deux compétences essentielles de la lecture, notamment la précision (nombre de mots lus en une minute) et la vitesse (pourcentage de mots correctement lus). Le Test utilise deux contes traditionnels, l’un en prose et l’autre en vers, Forme A et B de ce Test. L’application du test «O Rei» est individuelle et elle prévoit le registre du temps de lecture du texte, du nombre de mots lus et des erreurs commises pendant la lecture. L´échantillon a été constitué par élèves du 1er et du 2e cycle (N=387) et a été stratifié par sexe, année de scolarité et typologie d’aire urbaine. Les études des caractéristiques psychométriques de ce Test, notamment celles qui se rapportent à la fiabilité et validité, ont permis de confirmer leur consistance. On a aussi étudié l’effet du genre, de la zone géographique de résidence et de l’intelligence dans les résultats du Test «O Rei».Neste artigo é apresentado um instrumento que avalia dois componentes essenciais da leitura: a fluência (número de palavras lidas por minuto) e a precisão (percentagem de palavras correctamente lidas). O teste tem duas formas (A e B), que reproduzem dois contos tradicionais portugueses (um em prosa e outro em verso). A sua aplicação é individual e inclui o registo do tempo de leitura do texto, do número de palavras lidas e dos erros cometidos A amostra foi constituída por crianças do 1º ao 6º ano de escolaridade (N=387) e foi estratificada nas variáveis sexo, ano de escolaridade e tipologia de área urbana. Os estudos das características psicométricas do Teste, nomeadamente os que se referem à fiabilidade e validade, permitiram concluir acerca da robustez das mesmas. Foram ainda analisados o efeito do género, da área geográfica de residência e da inteligência nos resultados do teste.Imprensa da Universidade de Coimbra2009-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14195/1647-8606_51_16https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_16Psychologica; No. 51 (2009); p. 283-305Psychologica; N.º 51 (2009); p. 283-3051647-86060871-465710.14195/1647-8606_51reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_16https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_16/474Carvalho, Anabela de Oliveira Duarte da CruzPereira, Marcelino Arménio Martinsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-31T13:59:08Zoai:impactum-journals.uc.pt:article/1026Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:48.679850Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico
title O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico
spellingShingle O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico
Carvalho, Anabela de Oliveira Duarte da Cruz
Lecture
évaluation de la lecture
compétences en lecture
vitesse de la lecture
précision.
Leitura
avaliação de leitura
competências de leitura
fluência
precisão
Reading
reading assessment
reading abilities
fluency
precision
title_short O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico
title_full O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico
title_fullStr O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico
title_full_unstemmed O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico
title_sort O Rei – Um Teste para Avaliação da Fluência e Precisão da Leitura no 1º e 2º ciclos do Ensino Básico
author Carvalho, Anabela de Oliveira Duarte da Cruz
author_facet Carvalho, Anabela de Oliveira Duarte da Cruz
Pereira, Marcelino Arménio Martins
author_role author
author2 Pereira, Marcelino Arménio Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Anabela de Oliveira Duarte da Cruz
Pereira, Marcelino Arménio Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Lecture
évaluation de la lecture
compétences en lecture
vitesse de la lecture
précision.
Leitura
avaliação de leitura
competências de leitura
fluência
precisão
Reading
reading assessment
reading abilities
fluency
precision
topic Lecture
évaluation de la lecture
compétences en lecture
vitesse de la lecture
précision.
Leitura
avaliação de leitura
competências de leitura
fluência
precisão
Reading
reading assessment
reading abilities
fluency
precision
description In this article is presented an instrument that evaluates two essential reading components: the fluency (number of words read per minute) and the accuracy (percentage of words correctly read). The test has two forms (A and B), which reproduce two Portuguese traditional tales (one in prose and another in verse). It is individually applied and it includes a record of the time spent reading the text, the number of words read and the mistakes given. The sample was constituted by 1st to 6th grade school children (N=387) and it was stratified according to the gender, school year and urban area typology variables. The study of the test’s psychometric features is presented, namely those referring to its reliability and validity, concluding that they are both strong. The effect of the gender, the residence’s geographical area and the intelligence in the test results, were analyzed.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_16
https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_16
url https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_16
https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_16/474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa da Universidade de Coimbra
publisher.none.fl_str_mv Imprensa da Universidade de Coimbra
dc.source.none.fl_str_mv Psychologica; No. 51 (2009); p. 283-305
Psychologica; N.º 51 (2009); p. 283-305
1647-8606
0871-4657
10.14195/1647-8606_51
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131642468499456