Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flores, Maria Assunção
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Machado, Eusébio André, Alves, Maria Palmira, Vieira, Diana Aguiar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/74829
Resumo: This study aimed at understanding the ways in which Portuguese teachers have adapted to distance teaching as a result of the COVID-19 pandemic. A national survey was carried out through an online questionnaire. In total, 2369 teachers participated in the study. They came from all sectors of teaching. Findings show that the participants had to deal with a complex number of difficulties associated with the abrupt transition from face-to-face teaching to "emergency remote teaching". This has implied the creation of conditions for pupils to access teaching, the reorganisation of teachers' and schools' work, the adaptation of the teaching and learning process and the mastery of diverse platforms and tools in order for teachers to interact with their pupils. Although a positive perception of the schools and teachers' capacity linked to the valorisation of the internal resources and collegiality has been identified, negative effects were also highlighted. These included overload, stress, anxiety and burnout as well as the lack of capacity to provide an inclusive and universal response.
id RCAP_26295f31c6dd3b850994db30674a46ca
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/74829
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em PortugalTeaching in times of COVID-19: a study of portuguese elementary and secondary school teachersEnseñar en tiempos de COVID-19: un estudio con profesores de primaria y secundaria en PortugalAssessmentCOVID-19Elementary and secondary education teachersTeachingEnsinoAvaliaçãoProfessores do ensino básico e secundárioEnseñanzaEvaluaciónProfesores de primaria y secundariaThis study aimed at understanding the ways in which Portuguese teachers have adapted to distance teaching as a result of the COVID-19 pandemic. A national survey was carried out through an online questionnaire. In total, 2369 teachers participated in the study. They came from all sectors of teaching. Findings show that the participants had to deal with a complex number of difficulties associated with the abrupt transition from face-to-face teaching to "emergency remote teaching". This has implied the creation of conditions for pupils to access teaching, the reorganisation of teachers' and schools' work, the adaptation of the teaching and learning process and the mastery of diverse platforms and tools in order for teachers to interact with their pupils. Although a positive perception of the schools and teachers' capacity linked to the valorisation of the internal resources and collegiality has been identified, negative effects were also highlighted. These included overload, stress, anxiety and burnout as well as the lack of capacity to provide an inclusive and universal response.O presente estudo visou compreender o modo como os professores portugueses se adaptaram aos contextos de ensino a distância face à pandemia da COVID-19. Do ponto de vista metodológico, realizou-se um estudo quantitativo, de natureza extensiva, com o recurso a um inquérito por questionário online, ao qual responderam 2369 professores de todos os níveis de ensino. Os resultados obtidos mostram que os participantes tiveram que lidar com um conjunto complexo de dificuldades relacionado com o trânsito abrupto para um “ensino remoto de emergência”, o que implicou a criação de condições de acesso aos alunos, à reorganização da escola e do trabalho docente, à adaptação do processo de ensino e aprendizagem e ao domínio de diversas plataformas e ferramentas para interagir com os alunos. Embora prevaleça uma perceção positiva da capacidade das escolas e dos professores, sobretudo na valorização de recursos endógenos e da colegialidade, ressaltam os efeitos de sobrecarga de trabalho, stress, ansiedade e esgotamento, bem como a incapacidade de garantir uma resposta universal e inclusiva.El objetivo de este estudio era comprender cómo se han adaptado los profesores portugueses a los contextos de enseñanza a distancia ante la pandemia de COVID-19. Desde el punto de vista metodológico, se llevó a cabo un amplio estudio cuantitativo mediante una encuesta con cuestionario en línea, a la que respondieron 2369 profesores de todos los niveles de enseñanza. Los resultados obtenidos muestran que los participantes tuvieron que hacer frente a un complejo conjunto de dificultades relacionadas con el cambio abrupto a una "enseñanza de emergencia a distancia", que supuso la creación de condiciones de acceso a los estudiantes, la reorganización del trabajo escolar y docente, la adaptación del proceso de enseñanza y aprendizaje y el dominio de diversas plataformas e instrumentos para interactuar con los estudiantes. Aunque prevalece una percepción positiva de la capacidad de las escuelas y de los profesores, especialmente en la valoración de los recursos endógenos y de la colegialidad, se destacan los efectos de la sobrecarga de trabajo, el estrés, la ansiedad y el agotamiento, así como la incapacidad de garantizar una respuesta universal e inclusiva.Este trabalho foi financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito dos projetos do CIEC (Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho) com as referências UIDB/00317/2020 e UIDP/00317/2020.Universidade do Minho. Centro de Estudos Educacionais e Desenvolvimento Comunitário (CEEDC)Universidade do MinhoFlores, Maria AssunçãoMachado, Eusébio AndréAlves, Maria PalmiraVieira, Diana Aguiar2021-072021-07-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/74829eng0871-918710.21814/RPE.21108https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/21108info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:12:06Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/74829Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:03:59.495191Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em Portugal
Teaching in times of COVID-19: a study of portuguese elementary and secondary school teachers
Enseñar en tiempos de COVID-19: un estudio con profesores de primaria y secundaria en Portugal
title Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em Portugal
spellingShingle Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em Portugal
Flores, Maria Assunção
Assessment
COVID-19
Elementary and secondary education teachers
Teaching
Ensino
Avaliação
Professores do ensino básico e secundário
Enseñanza
Evaluación
Profesores de primaria y secundaria
title_short Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em Portugal
title_full Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em Portugal
title_fullStr Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em Portugal
title_full_unstemmed Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em Portugal
title_sort Ensinar em tempos de COVID-19: um estudo com professores dos ensinos básico e secundário em Portugal
author Flores, Maria Assunção
author_facet Flores, Maria Assunção
Machado, Eusébio André
Alves, Maria Palmira
Vieira, Diana Aguiar
author_role author
author2 Machado, Eusébio André
Alves, Maria Palmira
Vieira, Diana Aguiar
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Flores, Maria Assunção
Machado, Eusébio André
Alves, Maria Palmira
Vieira, Diana Aguiar
dc.subject.por.fl_str_mv Assessment
COVID-19
Elementary and secondary education teachers
Teaching
Ensino
Avaliação
Professores do ensino básico e secundário
Enseñanza
Evaluación
Profesores de primaria y secundaria
topic Assessment
COVID-19
Elementary and secondary education teachers
Teaching
Ensino
Avaliação
Professores do ensino básico e secundário
Enseñanza
Evaluación
Profesores de primaria y secundaria
description This study aimed at understanding the ways in which Portuguese teachers have adapted to distance teaching as a result of the COVID-19 pandemic. A national survey was carried out through an online questionnaire. In total, 2369 teachers participated in the study. They came from all sectors of teaching. Findings show that the participants had to deal with a complex number of difficulties associated with the abrupt transition from face-to-face teaching to "emergency remote teaching". This has implied the creation of conditions for pupils to access teaching, the reorganisation of teachers' and schools' work, the adaptation of the teaching and learning process and the mastery of diverse platforms and tools in order for teachers to interact with their pupils. Although a positive perception of the schools and teachers' capacity linked to the valorisation of the internal resources and collegiality has been identified, negative effects were also highlighted. These included overload, stress, anxiety and burnout as well as the lack of capacity to provide an inclusive and universal response.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07
2021-07-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/74829
url http://hdl.handle.net/1822/74829
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 0871-9187
10.21814/RPE.21108
https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/21108
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Minho. Centro de Estudos Educacionais e Desenvolvimento Comunitário (CEEDC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Minho. Centro de Estudos Educacionais e Desenvolvimento Comunitário (CEEDC)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132447877627904