O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Luís
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Viseu, Floriano, Ribeiro, António, Flores, Pablo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.19/4554
Resumo: This paper reports an investigation to know how Portuguese teachers, who teach mathematics, from primary to higher education, use humor in their classes and why they do it. For this, we applied a questionnaire to teachers of continental Portugal, having obtained 601 responses. The collected data were submitted to quantitative and qualitative analysis. The results show that teachers consider teaching mathematics compatible with the use of humor. Consistent with this, teachers say they regularly use humor to teach mathematics, with the primary goal of creating a climate that facilitates learning (affective function), but also for the purpose of teaching mathematical topics (cognitive function).
id RCAP_28212349f2f8eb23640a0f5b4fbb331a
oai_identifier_str oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4554
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam MatemáticaPráticas letivas dos professoresEnsino da MatemáticaHumor instrucionalThis paper reports an investigation to know how Portuguese teachers, who teach mathematics, from primary to higher education, use humor in their classes and why they do it. For this, we applied a questionnaire to teachers of continental Portugal, having obtained 601 responses. The collected data were submitted to quantitative and qualitative analysis. The results show that teachers consider teaching mathematics compatible with the use of humor. Consistent with this, teachers say they regularly use humor to teach mathematics, with the primary goal of creating a climate that facilitates learning (affective function), but also for the purpose of teaching mathematical topics (cognitive function).FCT e CI&DETSAssociação de Professores de MatemáticaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuMenezes, LuísViseu, FlorianoRibeiro, AntónioFlores, Pablo2017-04-11T12:50:18Z2017-042017-04-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/4554porMenezes, L., Viseu, F., Ribeiro, A., & Flores, P. (2017). O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática. In L. Menezes, A. Ribeiro, H. Gomes, A. P. Martins, F. Tavares, & H. Pinto (Eds.), Atas do XXVIII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 51-67). Viseu: APM.978-972-8768-67-6info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:27:20Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4554Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:43:07.865808Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática
title O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática
spellingShingle O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática
Menezes, Luís
Práticas letivas dos professores
Ensino da Matemática
Humor instrucional
title_short O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática
title_full O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática
title_fullStr O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática
title_full_unstemmed O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática
title_sort O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática
author Menezes, Luís
author_facet Menezes, Luís
Viseu, Floriano
Ribeiro, António
Flores, Pablo
author_role author
author2 Viseu, Floriano
Ribeiro, António
Flores, Pablo
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Luís
Viseu, Floriano
Ribeiro, António
Flores, Pablo
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas letivas dos professores
Ensino da Matemática
Humor instrucional
topic Práticas letivas dos professores
Ensino da Matemática
Humor instrucional
description This paper reports an investigation to know how Portuguese teachers, who teach mathematics, from primary to higher education, use humor in their classes and why they do it. For this, we applied a questionnaire to teachers of continental Portugal, having obtained 601 responses. The collected data were submitted to quantitative and qualitative analysis. The results show that teachers consider teaching mathematics compatible with the use of humor. Consistent with this, teachers say they regularly use humor to teach mathematics, with the primary goal of creating a climate that facilitates learning (affective function), but also for the purpose of teaching mathematical topics (cognitive function).
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-11T12:50:18Z
2017-04
2017-04-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.19/4554
url http://hdl.handle.net/10400.19/4554
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Menezes, L., Viseu, F., Ribeiro, A., & Flores, P. (2017). O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática. In L. Menezes, A. Ribeiro, H. Gomes, A. P. Martins, F. Tavares, & H. Pinto (Eds.), Atas do XXVIII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 51-67). Viseu: APM.
978-972-8768-67-6
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação de Professores de Matemática
publisher.none.fl_str_mv Associação de Professores de Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130899874316288