O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.19/4554 |
Resumo: | This paper reports an investigation to know how Portuguese teachers, who teach mathematics, from primary to higher education, use humor in their classes and why they do it. For this, we applied a questionnaire to teachers of continental Portugal, having obtained 601 responses. The collected data were submitted to quantitative and qualitative analysis. The results show that teachers consider teaching mathematics compatible with the use of humor. Consistent with this, teachers say they regularly use humor to teach mathematics, with the primary goal of creating a climate that facilitates learning (affective function), but also for the purpose of teaching mathematical topics (cognitive function). |
id |
RCAP_28212349f2f8eb23640a0f5b4fbb331a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4554 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam MatemáticaPráticas letivas dos professoresEnsino da MatemáticaHumor instrucionalThis paper reports an investigation to know how Portuguese teachers, who teach mathematics, from primary to higher education, use humor in their classes and why they do it. For this, we applied a questionnaire to teachers of continental Portugal, having obtained 601 responses. The collected data were submitted to quantitative and qualitative analysis. The results show that teachers consider teaching mathematics compatible with the use of humor. Consistent with this, teachers say they regularly use humor to teach mathematics, with the primary goal of creating a climate that facilitates learning (affective function), but also for the purpose of teaching mathematical topics (cognitive function).FCT e CI&DETSAssociação de Professores de MatemáticaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuMenezes, LuísViseu, FlorianoRibeiro, AntónioFlores, Pablo2017-04-11T12:50:18Z2017-042017-04-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/4554porMenezes, L., Viseu, F., Ribeiro, A., & Flores, P. (2017). O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática. In L. Menezes, A. Ribeiro, H. Gomes, A. P. Martins, F. Tavares, & H. Pinto (Eds.), Atas do XXVIII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 51-67). Viseu: APM.978-972-8768-67-6info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:27:20Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4554Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:43:07.865808Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática |
title |
O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática |
spellingShingle |
O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática Menezes, Luís Práticas letivas dos professores Ensino da Matemática Humor instrucional |
title_short |
O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática |
title_full |
O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática |
title_fullStr |
O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática |
title_full_unstemmed |
O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática |
title_sort |
O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática |
author |
Menezes, Luís |
author_facet |
Menezes, Luís Viseu, Floriano Ribeiro, António Flores, Pablo |
author_role |
author |
author2 |
Viseu, Floriano Ribeiro, António Flores, Pablo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Luís Viseu, Floriano Ribeiro, António Flores, Pablo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas letivas dos professores Ensino da Matemática Humor instrucional |
topic |
Práticas letivas dos professores Ensino da Matemática Humor instrucional |
description |
This paper reports an investigation to know how Portuguese teachers, who teach mathematics, from primary to higher education, use humor in their classes and why they do it. For this, we applied a questionnaire to teachers of continental Portugal, having obtained 601 responses. The collected data were submitted to quantitative and qualitative analysis. The results show that teachers consider teaching mathematics compatible with the use of humor. Consistent with this, teachers say they regularly use humor to teach mathematics, with the primary goal of creating a climate that facilitates learning (affective function), but also for the purpose of teaching mathematical topics (cognitive function). |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-11T12:50:18Z 2017-04 2017-04-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.19/4554 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.19/4554 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Menezes, L., Viseu, F., Ribeiro, A., & Flores, P. (2017). O humor nas práticas letivas dos professores que ensinam Matemática. In L. Menezes, A. Ribeiro, H. Gomes, A. P. Martins, F. Tavares, & H. Pinto (Eds.), Atas do XXVIII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 51-67). Viseu: APM. 978-972-8768-67-6 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Professores de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Professores de Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130899874316288 |