Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/33723 |
Resumo: | This paper describes an intervention carried with a class of second graders. The study focused on the Mathematics and Art’s curricula outgoing from a digital manipulative (Magikplay) that was used to explore the game as a lever for the learning of concepts of geometry and art. The strategy used allowed the development of collaborative learning whereby students scaffold each other to solve the challenges presented by the game. The study revealed that the use of these tools promoted collaborative work, exchange of ideas and motivation for the creation of varied works |
id |
RCAP_33a2216791a7ec8dc48fc28a7846bf8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/33723 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender?Digital Manipulatives in primary school : let’s Learn?Educação artísticaEnsino 1º cicloJogosArteGeometriaPlanificação digitalExpressão artísticaPedagogiaArte - FilosofiaEstéticaTeoria da arteCriticismoThis paper describes an intervention carried with a class of second graders. The study focused on the Mathematics and Art’s curricula outgoing from a digital manipulative (Magikplay) that was used to explore the game as a lever for the learning of concepts of geometry and art. The strategy used allowed the development of collaborative learning whereby students scaffold each other to solve the challenges presented by the game. The study revealed that the use of these tools promoted collaborative work, exchange of ideas and motivation for the creation of varied worksUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaGradíssimo, Maria Alice Sousa Dias, 1965-Sylla, Cristina2018-06-04T10:30:54Z2018-012018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/33723porIn: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2018. - Vol. 6, nº1 (Jan./Abr. 2018), p. 39-47info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:28:43Zoai:repositorio.ul.pt:10451/33723Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:48:39.862309Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender? Digital Manipulatives in primary school : let’s Learn? |
title |
Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender? |
spellingShingle |
Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender? Gradíssimo, Maria Alice Sousa Dias, 1965- Educação artística Ensino 1º ciclo Jogos Arte Geometria Planificação digital Expressão artística Pedagogia Arte - Filosofia Estética Teoria da arte Criticismo |
title_short |
Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender? |
title_full |
Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender? |
title_fullStr |
Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender? |
title_full_unstemmed |
Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender? |
title_sort |
Manipulativos Digitais no 1.º Ciclo : vamos aprender? |
author |
Gradíssimo, Maria Alice Sousa Dias, 1965- |
author_facet |
Gradíssimo, Maria Alice Sousa Dias, 1965- Sylla, Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Sylla, Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gradíssimo, Maria Alice Sousa Dias, 1965- Sylla, Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação artística Ensino 1º ciclo Jogos Arte Geometria Planificação digital Expressão artística Pedagogia Arte - Filosofia Estética Teoria da arte Criticismo |
topic |
Educação artística Ensino 1º ciclo Jogos Arte Geometria Planificação digital Expressão artística Pedagogia Arte - Filosofia Estética Teoria da arte Criticismo |
description |
This paper describes an intervention carried with a class of second graders. The study focused on the Mathematics and Art’s curricula outgoing from a digital manipulative (Magikplay) that was used to explore the game as a lever for the learning of concepts of geometry and art. The strategy used allowed the development of collaborative learning whereby students scaffold each other to solve the challenges presented by the game. The study revealed that the use of these tools promoted collaborative work, exchange of ideas and motivation for the creation of varied works |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-04T10:30:54Z 2018-01 2018-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/33723 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/33723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
In: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2018. - Vol. 6, nº1 (Jan./Abr. 2018), p. 39-47 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134416778297344 |