YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rebelo, Beatriz
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carvalho, Tiago
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652
Resumo: In a time when YouTube evolved from a simple video repository to a platform with interaction features similar to those of social networks, it is pertinent to ask how useful can this platform be for learning English as a foreign language. Starting from a qualitative content analysis of videos and comment sections of five YouTube channels, an attempt was made to understand in what way YouTube can be useful for the informal learning of English. To that end, data corpus available in the several channels of the platform dedicated to English teaching was used. After treating the data in WebQDA and analyzing the data, conclusions suggest that YouTube is, in fact, an English learning tool appreciated by people from initial levels of English proficiency. Some items that need improvement were also identified, as suggestions to the producers/creators of the channels, in order to make them more useful tools to learn English.
id RCAP_366deb7901547138d9e79fd3756527f7
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/652
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglêsIn a time when YouTube evolved from a simple video repository to a platform with interaction features similar to those of social networks, it is pertinent to ask how useful can this platform be for learning English as a foreign language. Starting from a qualitative content analysis of videos and comment sections of five YouTube channels, an attempt was made to understand in what way YouTube can be useful for the informal learning of English. To that end, data corpus available in the several channels of the platform dedicated to English teaching was used. After treating the data in WebQDA and analyzing the data, conclusions suggest that YouTube is, in fact, an English learning tool appreciated by people from initial levels of English proficiency. Some items that need improvement were also identified, as suggestions to the producers/creators of the channels, in order to make them more useful tools to learn English.Numa altura em que o YouTube evoluiu de simples repositório de vídeos para uma plataforma com características de interação semelhantes a das redes sociais, é pertinente a questão de quão útil pode ser esta plataforma para a aprendizagem de Inglês como língua estrangeira. Partindo da análise qualitativa dos conteúdos presentes nos vídeos e nos comentários de 5 canais do YouTube, procurou-se compreender como este tem sido usado enquanto ferramenta de apoio na aprendizagem informal do Inglês. Para tal abordou-se  o corpus de dados disponíveis nos variados canais da plataforma, dedicados ao ensino desta língua. Após tratamento dos dados no webQDA e uma análise dos dados, chegou-se a conclusões que sugerem que o YouTube é uma ferramenta apreciada por aprendentes dos níveis iniciais de aprendizagem de Inglês. Também foram identificados alguns itens a melhorar apresentados como sugestões aos produtores/criadores dos canais, de forma a tornar ferramentas mais úteis à aprendizagem informal de inglês.Universidade de Aveiro2019-03-06T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652oai:proa.ua.pt:article/652Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 2 (2017); 5-16Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 5-16Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 2 (2017); 5-16Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 2 (2017); 5-161647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/652https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/652/550https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRebelo, BeatrizCarvalho, Tiago2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/652Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:43.680301Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês
title YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês
spellingShingle YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês
Rebelo, Beatriz
title_short YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês
title_full YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês
title_fullStr YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês
title_full_unstemmed YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês
title_sort YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês
author Rebelo, Beatriz
author_facet Rebelo, Beatriz
Carvalho, Tiago
author_role author
author2 Carvalho, Tiago
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rebelo, Beatriz
Carvalho, Tiago
description In a time when YouTube evolved from a simple video repository to a platform with interaction features similar to those of social networks, it is pertinent to ask how useful can this platform be for learning English as a foreign language. Starting from a qualitative content analysis of videos and comment sections of five YouTube channels, an attempt was made to understand in what way YouTube can be useful for the informal learning of English. To that end, data corpus available in the several channels of the platform dedicated to English teaching was used. After treating the data in WebQDA and analyzing the data, conclusions suggest that YouTube is, in fact, an English learning tool appreciated by people from initial levels of English proficiency. Some items that need improvement were also identified, as suggestions to the producers/creators of the channels, in order to make them more useful tools to learn English.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-06T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652
oai:proa.ua.pt:article/652
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/652
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/652
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/652/550
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 2 (2017); 5-16
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 5-16
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 2 (2017); 5-16
Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 2 (2017); 5-16
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130003853541376