YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652 |
Resumo: | In a time when YouTube evolved from a simple video repository to a platform with interaction features similar to those of social networks, it is pertinent to ask how useful can this platform be for learning English as a foreign language. Starting from a qualitative content analysis of videos and comment sections of five YouTube channels, an attempt was made to understand in what way YouTube can be useful for the informal learning of English. To that end, data corpus available in the several channels of the platform dedicated to English teaching was used. After treating the data in WebQDA and analyzing the data, conclusions suggest that YouTube is, in fact, an English learning tool appreciated by people from initial levels of English proficiency. Some items that need improvement were also identified, as suggestions to the producers/creators of the channels, in order to make them more useful tools to learn English. |
id |
RCAP_366deb7901547138d9e79fd3756527f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/652 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglêsIn a time when YouTube evolved from a simple video repository to a platform with interaction features similar to those of social networks, it is pertinent to ask how useful can this platform be for learning English as a foreign language. Starting from a qualitative content analysis of videos and comment sections of five YouTube channels, an attempt was made to understand in what way YouTube can be useful for the informal learning of English. To that end, data corpus available in the several channels of the platform dedicated to English teaching was used. After treating the data in WebQDA and analyzing the data, conclusions suggest that YouTube is, in fact, an English learning tool appreciated by people from initial levels of English proficiency. Some items that need improvement were also identified, as suggestions to the producers/creators of the channels, in order to make them more useful tools to learn English.Numa altura em que o YouTube evoluiu de simples repositório de vídeos para uma plataforma com características de interação semelhantes a das redes sociais, é pertinente a questão de quão útil pode ser esta plataforma para a aprendizagem de Inglês como língua estrangeira. Partindo da análise qualitativa dos conteúdos presentes nos vídeos e nos comentários de 5 canais do YouTube, procurou-se compreender como este tem sido usado enquanto ferramenta de apoio na aprendizagem informal do Inglês. Para tal abordou-se o corpus de dados disponíveis nos variados canais da plataforma, dedicados ao ensino desta língua. Após tratamento dos dados no webQDA e uma análise dos dados, chegou-se a conclusões que sugerem que o YouTube é uma ferramenta apreciada por aprendentes dos níveis iniciais de aprendizagem de Inglês. Também foram identificados alguns itens a melhorar apresentados como sugestões aos produtores/criadores dos canais, de forma a tornar ferramentas mais úteis à aprendizagem informal de inglês.Universidade de Aveiro2019-03-06T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652oai:proa.ua.pt:article/652Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 2 (2017); 5-16Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 5-16Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 2 (2017); 5-16Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 2 (2017); 5-161647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/652https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/652/550https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRebelo, BeatrizCarvalho, Tiago2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/652Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:43.680301Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês |
title |
YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês |
spellingShingle |
YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês Rebelo, Beatriz |
title_short |
YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês |
title_full |
YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês |
title_fullStr |
YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês |
title_full_unstemmed |
YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês |
title_sort |
YouTube como ferramenta de apoio no ensino não-formal do inglês |
author |
Rebelo, Beatriz |
author_facet |
Rebelo, Beatriz Carvalho, Tiago |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Tiago |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rebelo, Beatriz Carvalho, Tiago |
description |
In a time when YouTube evolved from a simple video repository to a platform with interaction features similar to those of social networks, it is pertinent to ask how useful can this platform be for learning English as a foreign language. Starting from a qualitative content analysis of videos and comment sections of five YouTube channels, an attempt was made to understand in what way YouTube can be useful for the informal learning of English. To that end, data corpus available in the several channels of the platform dedicated to English teaching was used. After treating the data in WebQDA and analyzing the data, conclusions suggest that YouTube is, in fact, an English learning tool appreciated by people from initial levels of English proficiency. Some items that need improvement were also identified, as suggestions to the producers/creators of the channels, in order to make them more useful tools to learn English. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-06T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652 oai:proa.ua.pt:article/652 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/652 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/652 https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.652 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/652/550 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 2 (2017); 5-16 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 5-16 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 2 (2017); 5-16 Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 2 (2017); 5-16 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003853541376 |