A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria de Fátima Henriques da
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Rodrigues, Sónia Valente, Carvalho, Ângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82672
Resumo: The model implemented for initial training of language teachers implemented atthe Faculty of Arts of University of Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) is developedthrough a reflective process. Such process involves, among other dimensions, writing as a strategyto improve awareness of presuppositions or assumptions underlying the teaching practice and thereasons underpinning the decisions during the planning of teaching practice. One of text genres circulating in this area is the pedagogical and didactic rationale. Despite empirical evidence of effectivenessof this rationale in the development of pedagogical-didactic awareness, tthe discursivematrix of this textual genre has never been described. This study aims to analyze the overall configurationof the pedagogical-didactic rationale, based on the parameters of functionality, compositionand style (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). This description captures a set of linguisticdiscursiveregularities (Coutinho, 2004, 2014) that provides a better understanding of the natureand functioning of texts belonging to this genre. Besides its theoretical validity, we underline alsothe relevance of this study in improving the quality of the texts produced by language teachersduring initial training.
id RCAP_370c572f9e00e8da67db71d8c7636e61
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82672
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docenteHumanidadesHumanitiesThe model implemented for initial training of language teachers implemented atthe Faculty of Arts of University of Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) is developedthrough a reflective process. Such process involves, among other dimensions, writing as a strategyto improve awareness of presuppositions or assumptions underlying the teaching practice and thereasons underpinning the decisions during the planning of teaching practice. One of text genres circulating in this area is the pedagogical and didactic rationale. Despite empirical evidence of effectivenessof this rationale in the development of pedagogical-didactic awareness, tthe discursivematrix of this textual genre has never been described. This study aims to analyze the overall configurationof the pedagogical-didactic rationale, based on the parameters of functionality, compositionand style (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). This description captures a set of linguisticdiscursiveregularities (Coutinho, 2004, 2014) that provides a better understanding of the natureand functioning of texts belonging to this genre. Besides its theoretical validity, we underline alsothe relevance of this study in improving the quality of the texts produced by language teachersduring initial training.20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82672por2183-3958Silva, Maria de Fátima Henriques daRodrigues, Sónia ValenteCarvalho, Ângelainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T14:53:24Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82672Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:10:58.090048Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
title A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
spellingShingle A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
Silva, Maria de Fátima Henriques da
Humanidades
Humanities
title_short A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
title_full A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
title_fullStr A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
title_full_unstemmed A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
title_sort A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
author Silva, Maria de Fátima Henriques da
author_facet Silva, Maria de Fátima Henriques da
Rodrigues, Sónia Valente
Carvalho, Ângela
author_role author
author2 Rodrigues, Sónia Valente
Carvalho, Ângela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria de Fátima Henriques da
Rodrigues, Sónia Valente
Carvalho, Ângela
dc.subject.por.fl_str_mv Humanidades
Humanities
topic Humanidades
Humanities
description The model implemented for initial training of language teachers implemented atthe Faculty of Arts of University of Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) is developedthrough a reflective process. Such process involves, among other dimensions, writing as a strategyto improve awareness of presuppositions or assumptions underlying the teaching practice and thereasons underpinning the decisions during the planning of teaching practice. One of text genres circulating in this area is the pedagogical and didactic rationale. Despite empirical evidence of effectivenessof this rationale in the development of pedagogical-didactic awareness, tthe discursivematrix of this textual genre has never been described. This study aims to analyze the overall configurationof the pedagogical-didactic rationale, based on the parameters of functionality, compositionand style (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). This description captures a set of linguisticdiscursiveregularities (Coutinho, 2004, 2014) that provides a better understanding of the natureand functioning of texts belonging to this genre. Besides its theoretical validity, we underline alsothe relevance of this study in improving the quality of the texts produced by language teachersduring initial training.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2015-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82672
url https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82672
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-3958
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136033221115905