A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3096 |
Resumo: | The model implemented for initial training of language teachers implemented at the Faculty of Arts of University of Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) is developed through a reflective process. Such process involves, among other dimensions, writing as a strategy to improve awareness of presuppositions or assumptions underlying the teaching practice and the reasons underpinning the decisions during the planning of teaching practice. One of text genres circulating in this area is the pedagogical and didactic rationale. Despite empirical evidence of effectiveness of this rationale in the development of pedagogical-didactic awareness, the discursive matrix of this textual genre has never been described. This study aims to analyze the overall configuration of the pedagogical-didactic rationale, based on the parameters of functionality, composition and style (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). This description captures a set of linguistic-discursive regularities (Coutinho, 2004, 2014) that provides a better understanding of the nature and functioning of texts belonging to this genre. Besides its theoretical validity, we underline also the relevance of this study in improving the quality of the texts produced by language teachers during initial training. |
id |
RCAP_7be81aaadb60eab993ee467f610c18d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/3096 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docenteThe model implemented for initial training of language teachers implemented at the Faculty of Arts of University of Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) is developed through a reflective process. Such process involves, among other dimensions, writing as a strategy to improve awareness of presuppositions or assumptions underlying the teaching practice and the reasons underpinning the decisions during the planning of teaching practice. One of text genres circulating in this area is the pedagogical and didactic rationale. Despite empirical evidence of effectiveness of this rationale in the development of pedagogical-didactic awareness, the discursive matrix of this textual genre has never been described. This study aims to analyze the overall configuration of the pedagogical-didactic rationale, based on the parameters of functionality, composition and style (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). This description captures a set of linguistic-discursive regularities (Coutinho, 2004, 2014) that provides a better understanding of the nature and functioning of texts belonging to this genre. Besides its theoretical validity, we underline also the relevance of this study in improving the quality of the texts produced by language teachers during initial training.O modelo de formação inicial de professores de línguas implementado na Faculdade de Letras do Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) é desenvolvido por meio de um processo reflexivo que implica, entre outras dimensões, a escrita como estratégia para a tomada de consciência das pressuposições ou premissas subjacentes à prática letiva e às razões em que assentam as decisões durante a planificação da prática letiva. Um dos géneros de texto que circula neste âmbito é a fundamentação pedagógico-didática. Apesar das evidências empíricas de que funciona como estratégia eficaz para o desenvolvimento da consciência pedagógico-didática, a matriz discursiva deste género textual nunca foi descrita. O presente trabalho tem por objetivo analisar a configuração global da fundamentação pedagógicodidática, com base nos parâmetros da funcionalidade, da composicionalidade e do estilo (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). Esta descrição capta um conjunto de regularidades linguístico-discursivas (Coutinho 2004, 2014) que proporciona um melhor entendimento da natureza e do funcionamento dos textos inscritos neste género. Além da validade teórica do estudo, salienta-se a sua relevância para a melhoria da qualidade dos textos produzidos pelos estudantes em formação inicial de línguas.Redis: Revista de Estudos do Discurso2015-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3096Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 4 (2015): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 229-2532183-3958reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3096https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3096/2819Direitos de Autor (c) 2017 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, FátimaValente, Sónia RodriguesCarvalho, Ângela2023-01-13T11:15:27Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/3096Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:29:32.963794Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
spellingShingle |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente Silva, Fátima |
title_short |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title_full |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title_fullStr |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title_full_unstemmed |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title_sort |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
author |
Silva, Fátima |
author_facet |
Silva, Fátima Valente, Sónia Rodrigues Carvalho, Ângela |
author_role |
author |
author2 |
Valente, Sónia Rodrigues Carvalho, Ângela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fátima Valente, Sónia Rodrigues Carvalho, Ângela |
description |
The model implemented for initial training of language teachers implemented at the Faculty of Arts of University of Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) is developed through a reflective process. Such process involves, among other dimensions, writing as a strategy to improve awareness of presuppositions or assumptions underlying the teaching practice and the reasons underpinning the decisions during the planning of teaching practice. One of text genres circulating in this area is the pedagogical and didactic rationale. Despite empirical evidence of effectiveness of this rationale in the development of pedagogical-didactic awareness, the discursive matrix of this textual genre has never been described. This study aims to analyze the overall configuration of the pedagogical-didactic rationale, based on the parameters of functionality, composition and style (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). This description captures a set of linguistic-discursive regularities (Coutinho, 2004, 2014) that provides a better understanding of the nature and functioning of texts belonging to this genre. Besides its theoretical validity, we underline also the relevance of this study in improving the quality of the texts produced by language teachers during initial training. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3096 |
url |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3096 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3096 https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3096/2819 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2017 Redis: Revista de Estudos do discurso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2017 Redis: Revista de Estudos do discurso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 4 (2015): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 229-253 2183-3958 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130753077870592 |