A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82672 |
Resumo: | The model implemented for initial training of language teachers implemented atthe Faculty of Arts of University of Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) is developedthrough a reflective process. Such process involves, among other dimensions, writing as a strategyto improve awareness of presuppositions or assumptions underlying the teaching practice and thereasons underpinning the decisions during the planning of teaching practice. One of text genres circulating in this area is the pedagogical and didactic rationale. Despite empirical evidence of effectivenessof this rationale in the development of pedagogical-didactic awareness, tthe discursivematrix of this textual genre has never been described. This study aims to analyze the overall configurationof the pedagogical-didactic rationale, based on the parameters of functionality, compositionand style (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). This description captures a set of linguisticdiscursiveregularities (Coutinho, 2004, 2014) that provides a better understanding of the natureand functioning of texts belonging to this genre. Besides its theoretical validity, we underline alsothe relevance of this study in improving the quality of the texts produced by language teachersduring initial training. |
id |
RCAP_370c572f9e00e8da67db71d8c7636e61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82672 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docenteHumanidadesHumanitiesThe model implemented for initial training of language teachers implemented atthe Faculty of Arts of University of Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) is developedthrough a reflective process. Such process involves, among other dimensions, writing as a strategyto improve awareness of presuppositions or assumptions underlying the teaching practice and thereasons underpinning the decisions during the planning of teaching practice. One of text genres circulating in this area is the pedagogical and didactic rationale. Despite empirical evidence of effectivenessof this rationale in the development of pedagogical-didactic awareness, tthe discursivematrix of this textual genre has never been described. This study aims to analyze the overall configurationof the pedagogical-didactic rationale, based on the parameters of functionality, compositionand style (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). This description captures a set of linguisticdiscursiveregularities (Coutinho, 2004, 2014) that provides a better understanding of the natureand functioning of texts belonging to this genre. Besides its theoretical validity, we underline alsothe relevance of this study in improving the quality of the texts produced by language teachersduring initial training.20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82672por2183-3958Silva, Maria de Fátima Henriques daRodrigues, Sónia ValenteCarvalho, Ângelainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T14:53:24Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82672Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:10:58.090048Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
spellingShingle |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente Silva, Maria de Fátima Henriques da Humanidades Humanities |
title_short |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title_full |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title_fullStr |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title_full_unstemmed |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
title_sort |
A fundamentação pedagógica como género de escrita na construção da profissionalidade docente |
author |
Silva, Maria de Fátima Henriques da |
author_facet |
Silva, Maria de Fátima Henriques da Rodrigues, Sónia Valente Carvalho, Ângela |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Sónia Valente Carvalho, Ângela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria de Fátima Henriques da Rodrigues, Sónia Valente Carvalho, Ângela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Humanidades Humanities |
topic |
Humanidades Humanities |
description |
The model implemented for initial training of language teachers implemented atthe Faculty of Arts of University of Porto (Ellison 2007; Hurst 2010; Silva et al 2013) is developedthrough a reflective process. Such process involves, among other dimensions, writing as a strategyto improve awareness of presuppositions or assumptions underlying the teaching practice and thereasons underpinning the decisions during the planning of teaching practice. One of text genres circulating in this area is the pedagogical and didactic rationale. Despite empirical evidence of effectivenessof this rationale in the development of pedagogical-didactic awareness, tthe discursivematrix of this textual genre has never been described. This study aims to analyze the overall configurationof the pedagogical-didactic rationale, based on the parameters of functionality, compositionand style (Bakhtin 1984; Bronckart 1996, 2008). This description captures a set of linguisticdiscursiveregularities (Coutinho, 2004, 2014) that provides a better understanding of the natureand functioning of texts belonging to this genre. Besides its theoretical validity, we underline alsothe relevance of this study in improving the quality of the texts produced by language teachersduring initial training. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2015-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82672 |
url |
https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82672 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2183-3958 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136033221115905 |