A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v2i2.14866 |
Resumo: | According to several studies (Weiler, 2005; Matusiak, 2006; Head, 2007; Eisenberg, 2008; Rempel & Davidson, 2008), because of the increasing use of Information and Communication for gathering information to write academic papers, students in higher education do not have the necessary competencies in this area. In spite of their technological skills, students do not apply these when it comes to searching, selecting and processing information. In this paper we analyze videos on Information Literacy posted on YouTube. The methodological procedures for data collection were determined by the definition of search terms, inclusion/exclusion criteria and numerical analysis concerning the dissemination, visualization and evaluation of these resources, the latter dimension being complemented with a qualitative analysis of the user’s comments. The results indicate what competencies have a wider dissemination and more visualization in YouTube. Through the "like/dislike" ratings and the comments posted, an analysis is done in regards to the evaluation of these videos by the users. The results provide pointers related to the needs in the dissemination of learning objects concerning the competency of selecting and evaluating information. |
id |
RCAP_389612d4212d0249cb3238bb9c751127 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14866 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliaçãoAccording to several studies (Weiler, 2005; Matusiak, 2006; Head, 2007; Eisenberg, 2008; Rempel & Davidson, 2008), because of the increasing use of Information and Communication for gathering information to write academic papers, students in higher education do not have the necessary competencies in this area. In spite of their technological skills, students do not apply these when it comes to searching, selecting and processing information. In this paper we analyze videos on Information Literacy posted on YouTube. The methodological procedures for data collection were determined by the definition of search terms, inclusion/exclusion criteria and numerical analysis concerning the dissemination, visualization and evaluation of these resources, the latter dimension being complemented with a qualitative analysis of the user’s comments. The results indicate what competencies have a wider dissemination and more visualization in YouTube. Through the "like/dislike" ratings and the comments posted, an analysis is done in regards to the evaluation of these videos by the users. The results provide pointers related to the needs in the dissemination of learning objects concerning the competency of selecting and evaluating information.Com a crescente utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação na recolha de informação para realizar trabalhos académicos, estudos (Weiler, 2005; Matusiak, 2006; Head, 2007; Eisenberg, 2008; Rempel & Davidson, 2008) indicam que os estudantes do ensino superior não possuem as competências necessárias neste domínio. Apesar dos estudantes manifestarem competências tecnológicas, estas não são aplicadas quando se trata da pesquisa, seleção e tratamento de informação. Neste trabalho é analisado um conjunto de vídeos publicados no YouTube sobre Literacia da Informação. Os procedimentos metodológicos para a recolha de dados caracterizaram-se pela definição de termos de pesquisa, critérios de inclusão/exclusão e pela análise numérica ao nível da divulgação, visualização e avaliação destes recursos, sendo esta última dimensão complementada com uma análise qualitativa dos comentários do utilizador. Na análise efectuada apresentam-se as competências mais divulgadas e visualizadas no YouTube. Através dos registos de “gosto/não gosto” e dos comentários publicados é efectuada uma análise à avaliação destes vídeos. Os resultados fornecem indicadores, relacionados com as necessidades ao nível da publicação de recursos de ensino e aprendizagem no domínio da competência de seleção da informação.Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v2i2.14866oai:proa.ua.pt:article/14866Internet Latent Corpus Journal; Vol 2 No 2 (2012); 19-36Internet Latent Corpus Journal; Vol. 2 Núm. 2 (2012); 19-36Internet Latent Corpus Journal; Vol. 2 No 2 (2012); 19-36Internet Latent Corpus Journal; vol. 2 n.º 2 (2012); 19-361647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14866https://doi.org/10.34624/ilcj.v2i2.14866https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14866/10219Direitos de Autor (c) 2012 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Anna Cecília S.Kanitar, FátimaLaranjeiro, Joanne B.2022-09-05T15:21:39Zoai:proa.ua.pt:article/14866Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:47.507222Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliação |
title |
A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliação |
spellingShingle |
A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliação Bezerra, Anna Cecília S. |
title_short |
A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliação |
title_full |
A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliação |
title_fullStr |
A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliação |
title_full_unstemmed |
A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliação |
title_sort |
A Literacia da Informação no YouTube™: análise à sua divulgação, visualização e avaliação |
author |
Bezerra, Anna Cecília S. |
author_facet |
Bezerra, Anna Cecília S. Kanitar, Fátima Laranjeiro, Joanne B. |
author_role |
author |
author2 |
Kanitar, Fátima Laranjeiro, Joanne B. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra, Anna Cecília S. Kanitar, Fátima Laranjeiro, Joanne B. |
description |
According to several studies (Weiler, 2005; Matusiak, 2006; Head, 2007; Eisenberg, 2008; Rempel & Davidson, 2008), because of the increasing use of Information and Communication for gathering information to write academic papers, students in higher education do not have the necessary competencies in this area. In spite of their technological skills, students do not apply these when it comes to searching, selecting and processing information. In this paper we analyze videos on Information Literacy posted on YouTube. The methodological procedures for data collection were determined by the definition of search terms, inclusion/exclusion criteria and numerical analysis concerning the dissemination, visualization and evaluation of these resources, the latter dimension being complemented with a qualitative analysis of the user’s comments. The results indicate what competencies have a wider dissemination and more visualization in YouTube. Through the "like/dislike" ratings and the comments posted, an analysis is done in regards to the evaluation of these videos by the users. The results provide pointers related to the needs in the dissemination of learning objects concerning the competency of selecting and evaluating information. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v2i2.14866 oai:proa.ua.pt:article/14866 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v2i2.14866 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/14866 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14866 https://doi.org/10.34624/ilcj.v2i2.14866 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14866/10219 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 2 No 2 (2012); 19-36 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 2 Núm. 2 (2012); 19-36 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 2 No 2 (2012); 19-36 Internet Latent Corpus Journal; vol. 2 n.º 2 (2012); 19-36 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130004699742208 |