Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aristimuño, Felipe
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/35348
Resumo: This paper presents, in a reflective way, a proposal for the use of “internet memes” and its language by creating comics in an art class with children in their third term of basic education in Portugal. From the sampling of “meme drawings” gathered from the internet, a study of the language used and possible re¬lations of these images is developed within the daily life of teenagers and how they could be building new global identity boundaries, based essentially on the youth culture of social networks in opposition (or juxtaposition) to lo¬cal or regional references. As a starting point, a theoretical analysis of concepts is made, starting from the origin of the term “meme” by Richard Dawkins to cultural studies of Stuart Hall and Fernando Hernández, concluding with the plan¬ning and production in class and its outcomes
id RCAP_39e3d871b4b886626bcf046c8601038b
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/35348
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arteIdentidade pós moderna no ciberespaço das redes sociais. O que são memesDawkins, Richard, 1941-Artes visuaisEnsino artísticoCultura visualIdentidadesRedes sociaisImitação (Estética)EnsaiosThis paper presents, in a reflective way, a proposal for the use of “internet memes” and its language by creating comics in an art class with children in their third term of basic education in Portugal. From the sampling of “meme drawings” gathered from the internet, a study of the language used and possible re¬lations of these images is developed within the daily life of teenagers and how they could be building new global identity boundaries, based essentially on the youth culture of social networks in opposition (or juxtaposition) to lo¬cal or regional references. As a starting point, a theoretical analysis of concepts is made, starting from the origin of the term “meme” by Richard Dawkins to cultural studies of Stuart Hall and Fernando Hernández, concluding with the plan¬ning and production in class and its outcomesUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaAristimuño, Felipe2018-11-16T11:52:26Z2013-072013-07-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/35348porIn: Matéria-prima. - Lisboa, 2013. - Vol. 1, nº2 (Jul./ Dez. 2013)-, p. 80-88info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:31:15Zoai:repositorio.ul.pt:10451/35348Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:49:49.282658Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte
Identidade pós moderna no ciberespaço das redes sociais. O que são memes
title Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte
spellingShingle Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte
Aristimuño, Felipe
Dawkins, Richard, 1941-
Artes visuais
Ensino artístico
Cultura visual
Identidades
Redes sociais
Imitação (Estética)
Ensaios
title_short Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte
title_full Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte
title_fullStr Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte
title_full_unstemmed Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte
title_sort Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte
author Aristimuño, Felipe
author_facet Aristimuño, Felipe
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Aristimuño, Felipe
dc.subject.por.fl_str_mv Dawkins, Richard, 1941-
Artes visuais
Ensino artístico
Cultura visual
Identidades
Redes sociais
Imitação (Estética)
Ensaios
topic Dawkins, Richard, 1941-
Artes visuais
Ensino artístico
Cultura visual
Identidades
Redes sociais
Imitação (Estética)
Ensaios
description This paper presents, in a reflective way, a proposal for the use of “internet memes” and its language by creating comics in an art class with children in their third term of basic education in Portugal. From the sampling of “meme drawings” gathered from the internet, a study of the language used and possible re¬lations of these images is developed within the daily life of teenagers and how they could be building new global identity boundaries, based essentially on the youth culture of social networks in opposition (or juxtaposition) to lo¬cal or regional references. As a starting point, a theoretical analysis of concepts is made, starting from the origin of the term “meme” by Richard Dawkins to cultural studies of Stuart Hall and Fernando Hernández, concluding with the plan¬ning and production in class and its outcomes
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07
2013-07-01T00:00:00Z
2018-11-16T11:52:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/35348
url http://hdl.handle.net/10451/35348
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv In: Matéria-prima. - Lisboa, 2013. - Vol. 1, nº2 (Jul./ Dez. 2013)-, p. 80-88
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134431624036352