Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/35348 |
Resumo: | This paper presents, in a reflective way, a proposal for the use of “internet memes” and its language by creating comics in an art class with children in their third term of basic education in Portugal. From the sampling of “meme drawings” gathered from the internet, a study of the language used and possible re¬lations of these images is developed within the daily life of teenagers and how they could be building new global identity boundaries, based essentially on the youth culture of social networks in opposition (or juxtaposition) to lo¬cal or regional references. As a starting point, a theoretical analysis of concepts is made, starting from the origin of the term “meme” by Richard Dawkins to cultural studies of Stuart Hall and Fernando Hernández, concluding with the plan¬ning and production in class and its outcomes |
id |
RCAP_39e3d871b4b886626bcf046c8601038b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/35348 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arteIdentidade pós moderna no ciberespaço das redes sociais. O que são memesDawkins, Richard, 1941-Artes visuaisEnsino artísticoCultura visualIdentidadesRedes sociaisImitação (Estética)EnsaiosThis paper presents, in a reflective way, a proposal for the use of “internet memes” and its language by creating comics in an art class with children in their third term of basic education in Portugal. From the sampling of “meme drawings” gathered from the internet, a study of the language used and possible re¬lations of these images is developed within the daily life of teenagers and how they could be building new global identity boundaries, based essentially on the youth culture of social networks in opposition (or juxtaposition) to lo¬cal or regional references. As a starting point, a theoretical analysis of concepts is made, starting from the origin of the term “meme” by Richard Dawkins to cultural studies of Stuart Hall and Fernando Hernández, concluding with the plan¬ning and production in class and its outcomesUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaAristimuño, Felipe2018-11-16T11:52:26Z2013-072013-07-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/35348porIn: Matéria-prima. - Lisboa, 2013. - Vol. 1, nº2 (Jul./ Dez. 2013)-, p. 80-88info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:31:15Zoai:repositorio.ul.pt:10451/35348Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:49:49.282658Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte Identidade pós moderna no ciberespaço das redes sociais. O que são memes |
title |
Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte |
spellingShingle |
Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte Aristimuño, Felipe Dawkins, Richard, 1941- Artes visuais Ensino artístico Cultura visual Identidades Redes sociais Imitação (Estética) Ensaios |
title_short |
Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte |
title_full |
Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte |
title_fullStr |
Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte |
title_full_unstemmed |
Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte |
title_sort |
Os memes na representação de identidades adolescentes : uma proposta de pensamento acerca do eu, em uma aula de arte |
author |
Aristimuño, Felipe |
author_facet |
Aristimuño, Felipe |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aristimuño, Felipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dawkins, Richard, 1941- Artes visuais Ensino artístico Cultura visual Identidades Redes sociais Imitação (Estética) Ensaios |
topic |
Dawkins, Richard, 1941- Artes visuais Ensino artístico Cultura visual Identidades Redes sociais Imitação (Estética) Ensaios |
description |
This paper presents, in a reflective way, a proposal for the use of “internet memes” and its language by creating comics in an art class with children in their third term of basic education in Portugal. From the sampling of “meme drawings” gathered from the internet, a study of the language used and possible re¬lations of these images is developed within the daily life of teenagers and how they could be building new global identity boundaries, based essentially on the youth culture of social networks in opposition (or juxtaposition) to lo¬cal or regional references. As a starting point, a theoretical analysis of concepts is made, starting from the origin of the term “meme” by Richard Dawkins to cultural studies of Stuart Hall and Fernando Hernández, concluding with the plan¬ning and production in class and its outcomes |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07 2013-07-01T00:00:00Z 2018-11-16T11:52:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/35348 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/35348 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
In: Matéria-prima. - Lisboa, 2013. - Vol. 1, nº2 (Jul./ Dez. 2013)-, p. 80-88 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134431624036352 |