Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences Course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v9i4.1012 |
Resumo: | This study presents the results of a documentary research of the pedagogical project (PPC) of a graduation course in Biological Sciences that aimed to investigate the process of curricular greening in the PPC, to identify the disciplines with clues of greening present in the course and to evaluate how the indicators of Network of Curricular Greening in Higher Education are present in the teaching plans of these disciplines. The analysis showed that the environmental theme has been in the PPC since its implementation, although in the beginning it was present in a reduced number of disciplines. In the latest versions there has been an increase in the insertion of the environmental theme, with predominance of disciplines with “potential” of greening, in which the thematic is not very specific, with the theme insertion of the environmental education or restricted to an ecological approach. The later stages of the research will allow us to measure the depth of the greening process verifying if the incorporation has materialized in practices and concrete actions in the quotidian of the course. |
id |
RCAP_3b5ce481bb5aa22a392f9df3af82d0d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/1012 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences CourseAmbientalização Curricular no Projeto Pedagógico de um curso de Ciências BiológicasThis study presents the results of a documentary research of the pedagogical project (PPC) of a graduation course in Biological Sciences that aimed to investigate the process of curricular greening in the PPC, to identify the disciplines with clues of greening present in the course and to evaluate how the indicators of Network of Curricular Greening in Higher Education are present in the teaching plans of these disciplines. The analysis showed that the environmental theme has been in the PPC since its implementation, although in the beginning it was present in a reduced number of disciplines. In the latest versions there has been an increase in the insertion of the environmental theme, with predominance of disciplines with “potential” of greening, in which the thematic is not very specific, with the theme insertion of the environmental education or restricted to an ecological approach. The later stages of the research will allow us to measure the depth of the greening process verifying if the incorporation has materialized in practices and concrete actions in the quotidian of the course.Este estudio presenta los resultados de una investigación documental del proyecto pedagógico (PPC) de un curso de graduación en Ciencias Biológicas que buscó investigar el proceso de ambientalización curricular en el PPC, identificar las disciplinas con pistas de ambientalización presentes en el curso y evaluar cómo los indicadores de la Red de Ambientalización Curricular en Educación Superior están presentes en los planes de enseñanza de estas disciplinas. El análisis mostró que el tema ambiental ha estado en el PPC desde su implementación, aunque al principio estuvo presente en un número reducido de disciplinas. En las versiones más recientes ha habido un aumento en la inserción del tema ambiental, con predominio de disciplinas com “potencial” de ambientalización, en las que el tema no es muy específico, con la colocación del término educación ambiental o restringido a un enfoque ecológico. Las etapas posteriores de la investigación nos permitirán medir la profundidad del proceso de ambientalización verificando si la incorporación se ha materializado en prácticas y acciones concretas en el cotidiano del curso.Este estudo apresenta os resultados de uma pesquisa documental do projeto pedagógico (PPC) de um curso de licenciatura em Ciências Biológicas, de uma instituição federal brasileira, que objetivou investigar o processo de ambientalização curricular no PPC, identificar as disciplinas com indícios de ambientalização presentes no curso e avaliar como os indicadores da Rede de Ambientalização Curricular no Ensino Superior estão presentes nos planos de ensino destas disciplinas. A análise mostrou que a temática ambiental consta no PPC desde a sua implantação, embora no início estivesse presente em um número reduzido de disciplinas. Nas versões mais recentes houve um aumento na inserção da temática ambiental, com predomínio de disciplinas com “potencial” de ambientalização, em que a temática consta de forma pouco específica, com a colocação do termo educação ambiental ou restrita a uma abordagem ecológica. As etapas posteriores da pesquisa possibilitarão mensurar a profundidade do processo de ambientalização, verificando se a incorporação tem se materializado em práticas e ações concretas no cotidiano do curso.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v9i4.1012https://doi.org/10.34624/id.v9i4.1012Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 407-425Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 407-425Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 407-425Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 407-4251647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/1012https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/1012/823Marques Coelho Miyazawa, Glória CristinaFrenedozo, Rita de CássiaMarques Vieira, Ruiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:43Zoai:proa.ua.pt:article/1012Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:56.602225Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences Course Ambientalização Curricular no Projeto Pedagógico de um curso de Ciências Biológicas |
title |
Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences Course |
spellingShingle |
Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences Course Marques Coelho Miyazawa, Glória Cristina |
title_short |
Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences Course |
title_full |
Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences Course |
title_fullStr |
Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences Course |
title_full_unstemmed |
Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences Course |
title_sort |
Curricular Greening in the Pedagogical Political Project of a Biological Sciences Course |
author |
Marques Coelho Miyazawa, Glória Cristina |
author_facet |
Marques Coelho Miyazawa, Glória Cristina Frenedozo, Rita de Cássia Marques Vieira, Rui |
author_role |
author |
author2 |
Frenedozo, Rita de Cássia Marques Vieira, Rui |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques Coelho Miyazawa, Glória Cristina Frenedozo, Rita de Cássia Marques Vieira, Rui |
description |
This study presents the results of a documentary research of the pedagogical project (PPC) of a graduation course in Biological Sciences that aimed to investigate the process of curricular greening in the PPC, to identify the disciplines with clues of greening present in the course and to evaluate how the indicators of Network of Curricular Greening in Higher Education are present in the teaching plans of these disciplines. The analysis showed that the environmental theme has been in the PPC since its implementation, although in the beginning it was present in a reduced number of disciplines. In the latest versions there has been an increase in the insertion of the environmental theme, with predominance of disciplines with “potential” of greening, in which the thematic is not very specific, with the theme insertion of the environmental education or restricted to an ecological approach. The later stages of the research will allow us to measure the depth of the greening process verifying if the incorporation has materialized in practices and concrete actions in the quotidian of the course. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v9i4.1012 https://doi.org/10.34624/id.v9i4.1012 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v9i4.1012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/1012 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/1012/823 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 407-425 Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 407-425 Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 407-425 Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 407-425 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567041667072 |