Imaginação ao poder em educação visual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Alexandra
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273
Resumo: All power to the imagination, in the 60’s, was a plea for the complete renovation of society, but how does this old axiom stand today? Schools, as the fundamental pillars for the educational development of our students, should lead them to transform consciousnesses through imagination, as several alternative schools do in opposition to the regular educational system. This study had three artistic key moments, with a class of eight-graders at Estarreja’s high school, in an attempt to bring art closer to everyone else at school. This was a way to instigate questioning and thought towards a creative and imaginative society. This paper comes from a broader research conducted for a Masters degree thesys.
id RCAP_3b9d3a32c745cf9b94273f50a821a8fd
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11273
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Imaginação ao poder em educação visualAll power to the imagination, in the 60’s, was a plea for the complete renovation of society, but how does this old axiom stand today? Schools, as the fundamental pillars for the educational development of our students, should lead them to transform consciousnesses through imagination, as several alternative schools do in opposition to the regular educational system. This study had three artistic key moments, with a class of eight-graders at Estarreja’s high school, in an attempt to bring art closer to everyone else at school. This was a way to instigate questioning and thought towards a creative and imaginative society. This paper comes from a broader research conducted for a Masters degree thesys.La imaginación al poder, en los años 60, era una apelo a la renovación completa de la sociedad, pero lo que es esta vieja máxima a los ojos de la sociedad de hoy? Las escuelas, como pilares fundamentales del desarrollo educativo de los estudiantes, deben animarles a la imaginación y la transformación de la conciencia, ya que hay numerosas escuelas alternativas que están en oposición a la escuela normativa. Este estudio tuvo como momentos clave tres acciones artísticas, desarrolladas con alumnos del 8.º año de la clase escola secundária de Estarreja, en un intento de acercar el arte al resto de la escuela y instigar al pensamiento hacia una sociedad orientada a la imaginación y la creatividad. Este artículo proviene de un estudio más amplio realizado en contexto del Master.A  Imaginação ao poder, nos anos 60, foi um apelo à renovação total da sociedade, mas o que representa esta velha máxima aos olhos da sociedade de hoje? As escolas, como pilares fundamentais no desenvolvimento educativo dos alunos, devem incentivá-los à imaginação e à transformação de consciências, tal como existem inúmeras escolas alternativas que o fazem em oposição à escola normativa. Este estudo teve como momentos centrais o desenvolvimento de três ações artísticas, desenvolvidas com uma turma de alunos de 8.º ano, na escola secundária de Estarreja, na tentativa de aproximar a arte ao resto da escola e de instigar o questionamento e o pensamento em prol de uma sociedade voltada para a imaginação e para a criatividade.Este artigo é proveniente de um estudo mais alargado concretizado em âmbito de mestrado.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-07-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273Indagatio Didactica; Vol 10 No 2 (2018); 9-29Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 2 (2018); 9-29Indagatio Didactica; Vol. 10 No 2 (2018); 9-29Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 2 (2018); 9-291647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11273https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11273/7341Ribeiro, Alexandrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:15Zoai:proa.ua.pt:article/11273Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.960750Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Imaginação ao poder em educação visual
title Imaginação ao poder em educação visual
spellingShingle Imaginação ao poder em educação visual
Ribeiro, Alexandra
title_short Imaginação ao poder em educação visual
title_full Imaginação ao poder em educação visual
title_fullStr Imaginação ao poder em educação visual
title_full_unstemmed Imaginação ao poder em educação visual
title_sort Imaginação ao poder em educação visual
author Ribeiro, Alexandra
author_facet Ribeiro, Alexandra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Alexandra
description All power to the imagination, in the 60’s, was a plea for the complete renovation of society, but how does this old axiom stand today? Schools, as the fundamental pillars for the educational development of our students, should lead them to transform consciousnesses through imagination, as several alternative schools do in opposition to the regular educational system. This study had three artistic key moments, with a class of eight-graders at Estarreja’s high school, in an attempt to bring art closer to everyone else at school. This was a way to instigate questioning and thought towards a creative and imaginative society. This paper comes from a broader research conducted for a Masters degree thesys.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273
https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273
url https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11273
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11273/7341
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 10 No 2 (2018); 9-29
Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 2 (2018); 9-29
Indagatio Didactica; Vol. 10 No 2 (2018); 9-29
Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 2 (2018); 9-29
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571483435008