Imaginação ao poder em educação visual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273 |
Resumo: | All power to the imagination, in the 60’s, was a plea for the complete renovation of society, but how does this old axiom stand today? Schools, as the fundamental pillars for the educational development of our students, should lead them to transform consciousnesses through imagination, as several alternative schools do in opposition to the regular educational system. This study had three artistic key moments, with a class of eight-graders at Estarreja’s high school, in an attempt to bring art closer to everyone else at school. This was a way to instigate questioning and thought towards a creative and imaginative society. This paper comes from a broader research conducted for a Masters degree thesys. |
id |
RCAP_3b9d3a32c745cf9b94273f50a821a8fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/11273 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Imaginação ao poder em educação visualAll power to the imagination, in the 60’s, was a plea for the complete renovation of society, but how does this old axiom stand today? Schools, as the fundamental pillars for the educational development of our students, should lead them to transform consciousnesses through imagination, as several alternative schools do in opposition to the regular educational system. This study had three artistic key moments, with a class of eight-graders at Estarreja’s high school, in an attempt to bring art closer to everyone else at school. This was a way to instigate questioning and thought towards a creative and imaginative society. This paper comes from a broader research conducted for a Masters degree thesys.La imaginación al poder, en los años 60, era una apelo a la renovación completa de la sociedad, pero lo que es esta vieja máxima a los ojos de la sociedad de hoy? Las escuelas, como pilares fundamentales del desarrollo educativo de los estudiantes, deben animarles a la imaginación y la transformación de la conciencia, ya que hay numerosas escuelas alternativas que están en oposición a la escuela normativa. Este estudio tuvo como momentos clave tres acciones artísticas, desarrolladas con alumnos del 8.º año de la clase escola secundária de Estarreja, en un intento de acercar el arte al resto de la escuela y instigar al pensamiento hacia una sociedad orientada a la imaginación y la creatividad. Este artículo proviene de un estudio más amplio realizado en contexto del Master.A Imaginação ao poder, nos anos 60, foi um apelo à renovação total da sociedade, mas o que representa esta velha máxima aos olhos da sociedade de hoje? As escolas, como pilares fundamentais no desenvolvimento educativo dos alunos, devem incentivá-los à imaginação e à transformação de consciências, tal como existem inúmeras escolas alternativas que o fazem em oposição à escola normativa. Este estudo teve como momentos centrais o desenvolvimento de três ações artísticas, desenvolvidas com uma turma de alunos de 8.º ano, na escola secundária de Estarreja, na tentativa de aproximar a arte ao resto da escola e de instigar o questionamento e o pensamento em prol de uma sociedade voltada para a imaginação e para a criatividade.Este artigo é proveniente de um estudo mais alargado concretizado em âmbito de mestrado.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-07-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273Indagatio Didactica; Vol 10 No 2 (2018); 9-29Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 2 (2018); 9-29Indagatio Didactica; Vol. 10 No 2 (2018); 9-29Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 2 (2018); 9-291647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11273https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11273/7341Ribeiro, Alexandrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:15Zoai:proa.ua.pt:article/11273Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.960750Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imaginação ao poder em educação visual |
title |
Imaginação ao poder em educação visual |
spellingShingle |
Imaginação ao poder em educação visual Ribeiro, Alexandra |
title_short |
Imaginação ao poder em educação visual |
title_full |
Imaginação ao poder em educação visual |
title_fullStr |
Imaginação ao poder em educação visual |
title_full_unstemmed |
Imaginação ao poder em educação visual |
title_sort |
Imaginação ao poder em educação visual |
author |
Ribeiro, Alexandra |
author_facet |
Ribeiro, Alexandra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Alexandra |
description |
All power to the imagination, in the 60’s, was a plea for the complete renovation of society, but how does this old axiom stand today? Schools, as the fundamental pillars for the educational development of our students, should lead them to transform consciousnesses through imagination, as several alternative schools do in opposition to the regular educational system. This study had three artistic key moments, with a class of eight-graders at Estarreja’s high school, in an attempt to bring art closer to everyone else at school. This was a way to instigate questioning and thought towards a creative and imaginative society. This paper comes from a broader research conducted for a Masters degree thesys. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273 https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11273 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11273 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11273/7341 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 10 No 2 (2018); 9-29 Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 2 (2018); 9-29 Indagatio Didactica; Vol. 10 No 2 (2018); 9-29 Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 2 (2018); 9-29 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133571483435008 |