O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717 |
Resumo: | This research aimed to verify whether teachers recognize the importance of using Information and Communication Technologies (ICT) as a subsidy to educational practice. For that, we used data from a forum, part of a course, offered by the São Paulo State Department of Education, for education professionals, available on the internet, on the educator portal of the Ministry of Education and Culture (MEC). The forum started with the following question: Why do we need to use technology at school? In response to the questioning, the participants expressed their opinions, totaling 295 comments, and these were subsequently raised and analyzed by the researchers. The result revealed that education professionals are unanimous in recognizing the importance of using ICT as a subsidy to teachers' educational practice, however, it was found that there are still challenges to be overcome to guarantee the use in an autonomous and meaningful way. |
id |
RCAP_3cba771579c6ec84cdf15722abcd6bc1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/22717 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVAThis research aimed to verify whether teachers recognize the importance of using Information and Communication Technologies (ICT) as a subsidy to educational practice. For that, we used data from a forum, part of a course, offered by the São Paulo State Department of Education, for education professionals, available on the internet, on the educator portal of the Ministry of Education and Culture (MEC). The forum started with the following question: Why do we need to use technology at school? In response to the questioning, the participants expressed their opinions, totaling 295 comments, and these were subsequently raised and analyzed by the researchers. The result revealed that education professionals are unanimous in recognizing the importance of using ICT as a subsidy to teachers' educational practice, however, it was found that there are still challenges to be overcome to guarantee the use in an autonomous and meaningful way.Essa pesquisa teve como objetivo verificar se os professores reconhecem a importância do uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) como subsídio à prática educativa. Para tanto, utilizou-se os dados de um fórum, parte de um curso, ofertado pela Secretaria de Estado da Educação de São Paulo, destinado aos profissionais da educação, disponibilizado na internet, no portal do educador do Ministério da Educação e Cultura (MEC). O fórum iniciou com a seguinte pergunta: Por que precisamos usar a tecnologia na escola? Em resposta ao questionamento, os participantes manifestaram suas opiniões, totalizando 295 comentários, e esses, posteriormente, foram levantados e analisados pelas pesquisadoras. O resultado revelou que os profissionais da educação são unânimes em reconhecer a importância do uso das TIC como subsídio à prática educativa dos professores, entretanto, verificou-se que ainda há desafios a serem superados para garantir o uso de forma autônoma e significativa.Universidade de Aveiro2021-01-12T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717oai:proa.ua.pt:article/22717Internet Latent Corpus Journal; Vol 10 No 1 (2020); 99-115Internet Latent Corpus Journal; Vol. 10 Núm. 1 (2020); 99-115Internet Latent Corpus Journal; Vol. 10 No 1 (2020); 99-115Internet Latent Corpus Journal; vol. 10 n.º 1 (2020); 99-1151647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/22717https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/22717/17302Direitos de Autor (c) 2021 Rosângela de Lourdes Silva de Freitas, Taís Regina Stein de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Freitas, Rosângela de Lourdes Silvade Oliveira, Taís Regina Stein2022-09-05T15:21:40Zoai:proa.ua.pt:article/22717Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:48.939784Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA |
title |
O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA |
spellingShingle |
O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA de Freitas, Rosângela de Lourdes Silva |
title_short |
O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA |
title_full |
O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA |
title_fullStr |
O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA |
title_full_unstemmed |
O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA |
title_sort |
O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA |
author |
de Freitas, Rosângela de Lourdes Silva |
author_facet |
de Freitas, Rosângela de Lourdes Silva de Oliveira, Taís Regina Stein |
author_role |
author |
author2 |
de Oliveira, Taís Regina Stein |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Freitas, Rosângela de Lourdes Silva de Oliveira, Taís Regina Stein |
description |
This research aimed to verify whether teachers recognize the importance of using Information and Communication Technologies (ICT) as a subsidy to educational practice. For that, we used data from a forum, part of a course, offered by the São Paulo State Department of Education, for education professionals, available on the internet, on the educator portal of the Ministry of Education and Culture (MEC). The forum started with the following question: Why do we need to use technology at school? In response to the questioning, the participants expressed their opinions, totaling 295 comments, and these were subsequently raised and analyzed by the researchers. The result revealed that education professionals are unanimous in recognizing the importance of using ICT as a subsidy to teachers' educational practice, however, it was found that there are still challenges to be overcome to guarantee the use in an autonomous and meaningful way. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-12T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717 oai:proa.ua.pt:article/22717 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/22717 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/22717 https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/22717/17302 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Rosângela de Lourdes Silva de Freitas, Taís Regina Stein de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Rosângela de Lourdes Silva de Freitas, Taís Regina Stein de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 10 No 1 (2020); 99-115 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 10 Núm. 1 (2020); 99-115 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 10 No 1 (2020); 99-115 Internet Latent Corpus Journal; vol. 10 n.º 1 (2020); 99-115 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130004743782400 |