O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Freitas, Rosângela de Lourdes Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: de Oliveira, Taís Regina Stein
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717
Resumo: This research aimed to verify whether teachers recognize the importance of using Information and Communication Technologies (ICT) as a subsidy to educational practice. For that, we used data from a forum, part of a course, offered by the São Paulo State Department of Education, for education professionals, available on the internet, on the educator portal of the Ministry of Education and Culture (MEC). The forum started with the following question: Why do we need to use technology at school? In response to the questioning, the participants expressed their opinions, totaling 295 comments, and these were subsequently raised and analyzed by the researchers. The result revealed that education professionals are unanimous in recognizing the importance of using ICT as a subsidy to teachers' educational practice, however, it was found that there are still challenges to be overcome to guarantee the use in an autonomous and meaningful way.
id RCAP_3cba771579c6ec84cdf15722abcd6bc1
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/22717
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVAThis research aimed to verify whether teachers recognize the importance of using Information and Communication Technologies (ICT) as a subsidy to educational practice. For that, we used data from a forum, part of a course, offered by the São Paulo State Department of Education, for education professionals, available on the internet, on the educator portal of the Ministry of Education and Culture (MEC). The forum started with the following question: Why do we need to use technology at school? In response to the questioning, the participants expressed their opinions, totaling 295 comments, and these were subsequently raised and analyzed by the researchers. The result revealed that education professionals are unanimous in recognizing the importance of using ICT as a subsidy to teachers' educational practice, however, it was found that there are still challenges to be overcome to guarantee the use in an autonomous and meaningful way.Essa pesquisa teve como objetivo verificar se os professores reconhecem a importância do uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) como subsídio à prática educativa. Para tanto, utilizou-se os dados de um fórum, parte de um curso, ofertado pela Secretaria de Estado da Educação de São Paulo, destinado aos profissionais da educação, disponibilizado na internet, no portal do educador do Ministério da Educação e Cultura (MEC). O fórum iniciou com a seguinte pergunta: Por que precisamos usar a tecnologia na escola? Em resposta ao questionamento, os participantes manifestaram suas opiniões, totalizando 295 comentários, e esses, posteriormente, foram levantados e analisados pelas pesquisadoras. O resultado revelou que os profissionais da educação são unânimes em reconhecer a importância do uso das TIC como subsídio à prática educativa dos professores, entretanto, verificou-se que ainda há desafios a serem superados para garantir o uso de forma autônoma e significativa.Universidade de Aveiro2021-01-12T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717oai:proa.ua.pt:article/22717Internet Latent Corpus Journal; Vol 10 No 1 (2020); 99-115Internet Latent Corpus Journal; Vol. 10 Núm. 1 (2020); 99-115Internet Latent Corpus Journal; Vol. 10 No 1 (2020); 99-115Internet Latent Corpus Journal; vol. 10 n.º 1 (2020); 99-1151647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/22717https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/22717/17302Direitos de Autor (c) 2021 Rosângela de Lourdes Silva de Freitas, Taís Regina Stein de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Freitas, Rosângela de Lourdes Silvade Oliveira, Taís Regina Stein2022-09-05T15:21:40Zoai:proa.ua.pt:article/22717Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:48.939784Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA
title O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA
spellingShingle O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA
de Freitas, Rosângela de Lourdes Silva
title_short O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA
title_full O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA
title_fullStr O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA
title_full_unstemmed O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA
title_sort O USO DAS TIC NA ESCOLA COMO SUBSÍDIO À PRÁTICA EDUCATIVA
author de Freitas, Rosângela de Lourdes Silva
author_facet de Freitas, Rosângela de Lourdes Silva
de Oliveira, Taís Regina Stein
author_role author
author2 de Oliveira, Taís Regina Stein
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Freitas, Rosângela de Lourdes Silva
de Oliveira, Taís Regina Stein
description This research aimed to verify whether teachers recognize the importance of using Information and Communication Technologies (ICT) as a subsidy to educational practice. For that, we used data from a forum, part of a course, offered by the São Paulo State Department of Education, for education professionals, available on the internet, on the educator portal of the Ministry of Education and Culture (MEC). The forum started with the following question: Why do we need to use technology at school? In response to the questioning, the participants expressed their opinions, totaling 295 comments, and these were subsequently raised and analyzed by the researchers. The result revealed that education professionals are unanimous in recognizing the importance of using ICT as a subsidy to teachers' educational practice, however, it was found that there are still challenges to be overcome to guarantee the use in an autonomous and meaningful way.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-12T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717
oai:proa.ua.pt:article/22717
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/22717
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/22717
https://doi.org/10.34624/ilcj.v10i1.22717
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/22717/17302
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Rosângela de Lourdes Silva de Freitas, Taís Regina Stein de Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Rosângela de Lourdes Silva de Freitas, Taís Regina Stein de Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 10 No 1 (2020); 99-115
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 10 Núm. 1 (2020); 99-115
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 10 No 1 (2020); 99-115
Internet Latent Corpus Journal; vol. 10 n.º 1 (2020); 99-115
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130004743782400