Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Francisco José Passos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Tavares, Pâmela Elaine Nogueira, Lima, Rodrigo Paschoal de Medeiros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14398
Resumo: The National Curriculum Guidelines (NCG) that guide medical courses establish that the curricular organization should address the health needs of the people and populations mentioned, including those related to gender. It was verified the adequacy of the curricular matrix of the medical course of the Federal University of Alagoas to the competencies and skills related to women’s health suggested in the NCG and in international reference documents in medical education. In addition, it was verified whether mandatory curricular voids are complemented by activities inherent to the parallel curriculum. Exploratory documental research, descriptive-analytical type, with a quantiqualitative approach. The results confirm gaps in the curriculum matrix with the need for review to integrate the axes in the different learning cycles, the expanded attention to the psychosocial and ethical aspects, and the updating of aspects considered Fundamental to the profile of the egress, citizen, socially responsible. The boundaries of documentary analysis should be widened by inducing group teaching work for curricular updating.
id RCAP_3f976708927a134a97d1444e7128167f
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14398
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculumInsuficiência na formação médica sobre a saúde da mulher: análise de um currículo brasileiroThe National Curriculum Guidelines (NCG) that guide medical courses establish that the curricular organization should address the health needs of the people and populations mentioned, including those related to gender. It was verified the adequacy of the curricular matrix of the medical course of the Federal University of Alagoas to the competencies and skills related to women’s health suggested in the NCG and in international reference documents in medical education. In addition, it was verified whether mandatory curricular voids are complemented by activities inherent to the parallel curriculum. Exploratory documental research, descriptive-analytical type, with a quantiqualitative approach. The results confirm gaps in the curriculum matrix with the need for review to integrate the axes in the different learning cycles, the expanded attention to the psychosocial and ethical aspects, and the updating of aspects considered Fundamental to the profile of the egress, citizen, socially responsible. The boundaries of documentary analysis should be widened by inducing group teaching work for curricular updating.Las Pautas Curriculares Nacionales (DCN) que guían los cursos médicos establecen que la organización del plan de estudios debe abordar las necesidades de salud de las personas y poblaciones a las que se hace referencia, incluidas las relacionadas con el género. Se verificó la adecuación de la matriz curricular de la Facultad de Medicina de la Universidad Federal de Alagoas (UFAL) a las competencias y habilidades relacionadas con la salud de la mujer sugeridas en el DCN y en documentos de referencia internacional en educación médica. Además, se verificó si los vacíos curriculares requeridos se complementan con actividades que forman parte del plan de estudios paralelo. Investigación documental exploratoria, descriptiva-analítica, con enfoque cuantitativo y cualitativo. Los resultados confirman vacios en el plan de estudios con la necesidad de una revisión para que se produzca la integración entre los ejes en los diferentes ciclos de aprendizaje, la atención ampliada a los aspectos psicosociales y éticos, y la actualización de los aspectos considerados fundamentales para el perfil médico, ciudadano, socialmente responsable. Los límites del análisis documental deben ampliarse al inducir el trabajo grupal entre los maestros para la actualización curricular.As Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) que balizam os cursos de medicina estabelecem que a organização curricular deve abordar as necessidades de saúde das pessoas e populações referidas, inclusive as relacionadas ao gênero. Verificou-se a adequação da matriz curricular do curso de Medicina da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) às competências e habilidades relacionadas à saúde da mulher sugeridas nas DCN e em documentos internacionais de referência na educação médica. Além disso, foi verificado se os vazios curriculares obrigatórios são complementados por atividades próprias ao currículo paralelo. Pesquisa documental de caráter exploratório, do tipo descritiva-analítica, com abordagem quantiqualitativa. Os resultados confirmam lacunas na matriz curricular com necessidade de revisão para que ocorra a integração entre os eixos nos distintos ciclos de aprendizagem, a atenção ampliada aos aspectos psicosociais e éticos, e a atualização de aspectos considerados fundamentais ao perfil do egresso, cidadão, socialmente responsável. Os limites da análise documental devem ser ampliados com a indução do trabalho docente em grupo para a atualização curricular.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i1.14398https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14398Indagatio Didactica; Vol 12 No 1 (2020); 11-24Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 1 (2020); 11-24Indagatio Didactica; Vol. 12 No 1 (2020); 11-24Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 1 (2020); 11-241647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14398https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14398/9838Soares, Francisco José PassosTavares, Pâmela Elaine NogueiraLima, Rodrigo Paschoal de Medeirosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:36Zoai:proa.ua.pt:article/14398Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:24.405585Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculum
Insuficiência na formação médica sobre a saúde da mulher: análise de um currículo brasileiro
title Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculum
spellingShingle Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculum
Soares, Francisco José Passos
title_short Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculum
title_full Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculum
title_fullStr Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculum
title_full_unstemmed Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculum
title_sort Insufficient medical education on women’s health: analysis of a brazilian curriculum
author Soares, Francisco José Passos
author_facet Soares, Francisco José Passos
Tavares, Pâmela Elaine Nogueira
Lima, Rodrigo Paschoal de Medeiros
author_role author
author2 Tavares, Pâmela Elaine Nogueira
Lima, Rodrigo Paschoal de Medeiros
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Francisco José Passos
Tavares, Pâmela Elaine Nogueira
Lima, Rodrigo Paschoal de Medeiros
description The National Curriculum Guidelines (NCG) that guide medical courses establish that the curricular organization should address the health needs of the people and populations mentioned, including those related to gender. It was verified the adequacy of the curricular matrix of the medical course of the Federal University of Alagoas to the competencies and skills related to women’s health suggested in the NCG and in international reference documents in medical education. In addition, it was verified whether mandatory curricular voids are complemented by activities inherent to the parallel curriculum. Exploratory documental research, descriptive-analytical type, with a quantiqualitative approach. The results confirm gaps in the curriculum matrix with the need for review to integrate the axes in the different learning cycles, the expanded attention to the psychosocial and ethical aspects, and the updating of aspects considered Fundamental to the profile of the egress, citizen, socially responsible. The boundaries of documentary analysis should be widened by inducing group teaching work for curricular updating.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14398
https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14398
url https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14398
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14398
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14398/9838
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 12 No 1 (2020); 11-24
Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 1 (2020); 11-24
Indagatio Didactica; Vol. 12 No 1 (2020); 11-24
Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 1 (2020); 11-24
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572247846912