Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino Superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3989 |
Resumo: | This study aims to promote a discussion about the presence of the student-adult higher education. Through case study, presents statistics that reveal the presence in the Universidade Federal de Goiás, and especially in the course of Pedagogy, and seek to understand how professors perceive the pedagogy course these students in the classroom. The student is seen as an adult from the age group defined by UNESCO, over 30 years. Analysis of documents and interviews with six professors subsidized this proposal. As a result, there is the constant presence of the student-adult in graduate UFG in the period 2005-2012, as well as positive conceptions that students in the classroom were identified. |
id |
RCAP_41a53882188e1b50aef432ac0fd79197 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3989 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino SuperiorThis study aims to promote a discussion about the presence of the student-adult higher education. Through case study, presents statistics that reveal the presence in the Universidade Federal de Goiás, and especially in the course of Pedagogy, and seek to understand how professors perceive the pedagogy course these students in the classroom. The student is seen as an adult from the age group defined by UNESCO, over 30 years. Analysis of documents and interviews with six professors subsidized this proposal. As a result, there is the constant presence of the student-adult in graduate UFG in the period 2005-2012, as well as positive conceptions that students in the classroom were identified.Este estudio tiene como objetivo promover una discusión acerca de la presencia del estudiante-adulto em la educación universitaria. A través de estudio de casos, presenta estadísticas que revelan una presencia en la Universidad Federal de Goiás, y sobre todo en el curso de Pedagogía, y buscan entender cómo los profesores perciben el curso de pedagogía estos estudiantes en el aula. El estudiante es visto como un adulto de entre el grupo de edad definido por la UNESCO, más de 30 años. El análisis de documentos y entrevistas con seis profesores subvencionados esta propuesta. Como resultado, existe la constante presencia de la estudiante-adulto en UFG graduado en el período 2005-2012, así como las concepciones positivas que se identificaron los estudiantes en el aula.O presente estudo objetiva promover uma discussão sobre a presença do aluno-adulto no ensino superior. Por meio de estudo de caso, apresenta dados estatísticos que revelam essa presença na Universidade Federal de Goiás e, sobretudo, no curso de Pedagogia, além de buscar compreender a forma como professores do curso de Pedagogia percebem esse aluno em sala de aula. O aluno é entendido como adulto a partir da faixa etária delimitada pela UNESCO, acima de 30 anos. Análise de documentos e entrevistas com seis docentes subsidiaram essa proposta. Como resultado, verifica-se a constância da presença do aluno-adulto nos cursos de graduação da UFG no período de 2005 a 2012, bem como concepções positivas acerca desse aluno em sala de aula foram identificadas.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-08-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i3.3989https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3989Indagatio Didactica; Vol 6 No 3 (2014); 38-54Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 3 (2014); 38-54Indagatio Didactica; Vol. 6 No 3 (2014); 38-54Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 3 (2014); 38-541647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3989https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3989/2984Teixeira, Ricardo A. G.Costa, Keila M. M.Silva, Carlos C.Santos, Soraya V.info:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:42Zoai:proa.ua.pt:article/3989Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:03.863590Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino Superior |
title |
Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino Superior |
spellingShingle |
Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino Superior Teixeira, Ricardo A. G. |
title_short |
Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino Superior |
title_full |
Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino Superior |
title_fullStr |
Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino Superior |
title_full_unstemmed |
Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino Superior |
title_sort |
Um olhar acerca da educação de adultos no Ensino Superior |
author |
Teixeira, Ricardo A. G. |
author_facet |
Teixeira, Ricardo A. G. Costa, Keila M. M. Silva, Carlos C. Santos, Soraya V. |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Keila M. M. Silva, Carlos C. Santos, Soraya V. |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Ricardo A. G. Costa, Keila M. M. Silva, Carlos C. Santos, Soraya V. |
description |
This study aims to promote a discussion about the presence of the student-adult higher education. Through case study, presents statistics that reveal the presence in the Universidade Federal de Goiás, and especially in the course of Pedagogy, and seek to understand how professors perceive the pedagogy course these students in the classroom. The student is seen as an adult from the age group defined by UNESCO, over 30 years. Analysis of documents and interviews with six professors subsidized this proposal. As a result, there is the constant presence of the student-adult in graduate UFG in the period 2005-2012, as well as positive conceptions that students in the classroom were identified. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3989 https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3989 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3989 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3989 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3989/2984 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 6 No 3 (2014); 38-54 Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 3 (2014); 38-54 Indagatio Didactica; Vol. 6 No 3 (2014); 38-54 Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 3 (2014); 38-54 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133568503382016 |