Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Madeira, Cláudia
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016
Resumo: Elisabete Mileu had a unique trajectory in the art of Portuguese performance, having participated in almost all the events/cycles/festivals/biennials of this artistic genre that happened between the years 1980 and 1990 in Portugal and also internationally, in countries like Spain, France, Canada, Austria. This expressive representation of her work contrasts, paradoxically, with the lack of documentation we have of her performances: only some records, especially photographic, fragmentary and scattered in catalogs and reviews. From the analysis of these records, or the absence of them, we will try to analyze the value of “exposition” and “cult” of their performances where the exposure of their naked body stands out.
id RCAP_43235cf48ad7e003a8596204724de9d8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21942
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked bodyElisabete Mileu:«exposição» e performance do corpo nuPerformanceDocumentation"Exhibition value""Cult value"Naked bodyPerformanceDocumentação"Valor de exposição""Valor de culto"Corpo núElisabete Mileu had a unique trajectory in the art of Portuguese performance, having participated in almost all the events/cycles/festivals/biennials of this artistic genre that happened between the years 1980 and 1990 in Portugal and also internationally, in countries like Spain, France, Canada, Austria. This expressive representation of her work contrasts, paradoxically, with the lack of documentation we have of her performances: only some records, especially photographic, fragmentary and scattered in catalogs and reviews. From the analysis of these records, or the absence of them, we will try to analyze the value of “exposition” and “cult” of their performances where the exposure of their naked body stands out.Elisabete Mileu teve uma trajectória única na arte da performance portuguesa, tendo participado em quase todos os eventos/ciclos/festival/bienais deste género artístico que ocorreram entre os anos 1980 e 1990 em Portugal e também internacionalmente, em países como Espanha, França, Canadá, Áustria. Esta representação expressiva da sua obra contrasta, paradoxalmente, com a falta de documentação das suas performances: apenas alguns registos, especialmente fotográficos, fragmentados e dispersos em catálogos e críticas. A partir do ysis anal destes registos, ou da ausência deles, tentaremos analisar o valor da "exposição" e "culto" das suas actuações onde se destaca a exposição do seu corpo nu.Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2020-01-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 200-218Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 200-218Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 200-2182184-95521646-071510.51427/sdc.vi4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21942https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21942/18029Direitos de Autor (c) 2020 Cláudia Madeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessMadeira, Cláudia2024-01-13T05:16:19Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21942Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:38:00.532979Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body
Elisabete Mileu:«exposição» e performance do corpo nu
title Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body
spellingShingle Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body
Madeira, Cláudia
Performance
Documentation
"Exhibition value"
"Cult value"
Naked body
Performance
Documentação
"Valor de exposição"
"Valor de culto"
Corpo nú
title_short Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body
title_full Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body
title_fullStr Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body
title_full_unstemmed Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body
title_sort Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body
author Madeira, Cláudia
author_facet Madeira, Cláudia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Madeira, Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv Performance
Documentation
"Exhibition value"
"Cult value"
Naked body
Performance
Documentação
"Valor de exposição"
"Valor de culto"
Corpo nú
topic Performance
Documentation
"Exhibition value"
"Cult value"
Naked body
Performance
Documentação
"Valor de exposição"
"Valor de culto"
Corpo nú
description Elisabete Mileu had a unique trajectory in the art of Portuguese performance, having participated in almost all the events/cycles/festivals/biennials of this artistic genre that happened between the years 1980 and 1990 in Portugal and also internationally, in countries like Spain, France, Canada, Austria. This expressive representation of her work contrasts, paradoxically, with the lack of documentation we have of her performances: only some records, especially photographic, fragmentary and scattered in catalogs and reviews. From the analysis of these records, or the absence of them, we will try to analyze the value of “exposition” and “cult” of their performances where the exposure of their naked body stands out.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016
url https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21942
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21942/18029
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Cláudia Madeira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Cláudia Madeira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 200-218
Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 200-218
Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 200-218
2184-9552
1646-0715
10.51427/sdc.vi4
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130243350396928