Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016 |
Resumo: | Elisabete Mileu had a unique trajectory in the art of Portuguese performance, having participated in almost all the events/cycles/festivals/biennials of this artistic genre that happened between the years 1980 and 1990 in Portugal and also internationally, in countries like Spain, France, Canada, Austria. This expressive representation of her work contrasts, paradoxically, with the lack of documentation we have of her performances: only some records, especially photographic, fragmentary and scattered in catalogs and reviews. From the analysis of these records, or the absence of them, we will try to analyze the value of “exposition” and “cult” of their performances where the exposure of their naked body stands out. |
id |
RCAP_43235cf48ad7e003a8596204724de9d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21942 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked bodyElisabete Mileu:«exposição» e performance do corpo nuPerformanceDocumentation"Exhibition value""Cult value"Naked bodyPerformanceDocumentação"Valor de exposição""Valor de culto"Corpo núElisabete Mileu had a unique trajectory in the art of Portuguese performance, having participated in almost all the events/cycles/festivals/biennials of this artistic genre that happened between the years 1980 and 1990 in Portugal and also internationally, in countries like Spain, France, Canada, Austria. This expressive representation of her work contrasts, paradoxically, with the lack of documentation we have of her performances: only some records, especially photographic, fragmentary and scattered in catalogs and reviews. From the analysis of these records, or the absence of them, we will try to analyze the value of “exposition” and “cult” of their performances where the exposure of their naked body stands out.Elisabete Mileu teve uma trajectória única na arte da performance portuguesa, tendo participado em quase todos os eventos/ciclos/festival/bienais deste género artístico que ocorreram entre os anos 1980 e 1990 em Portugal e também internacionalmente, em países como Espanha, França, Canadá, Áustria. Esta representação expressiva da sua obra contrasta, paradoxalmente, com a falta de documentação das suas performances: apenas alguns registos, especialmente fotográficos, fragmentados e dispersos em catálogos e críticas. A partir do ysis anal destes registos, ou da ausência deles, tentaremos analisar o valor da "exposição" e "culto" das suas actuações onde se destaca a exposição do seu corpo nu.Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2020-01-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 200-218Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 200-218Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 200-2182184-95521646-071510.51427/sdc.vi4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21942https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21942/18029Direitos de Autor (c) 2020 Cláudia Madeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessMadeira, Cláudia2024-01-13T05:16:19Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21942Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:38:00.532979Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body Elisabete Mileu:«exposição» e performance do corpo nu |
title |
Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body |
spellingShingle |
Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body Madeira, Cláudia Performance Documentation "Exhibition value" "Cult value" Naked body Performance Documentação "Valor de exposição" "Valor de culto" Corpo nú |
title_short |
Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body |
title_full |
Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body |
title_fullStr |
Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body |
title_full_unstemmed |
Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body |
title_sort |
Elisabete Mileu: "exhibition" and performance of the naked body |
author |
Madeira, Cláudia |
author_facet |
Madeira, Cláudia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Madeira, Cláudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance Documentation "Exhibition value" "Cult value" Naked body Performance Documentação "Valor de exposição" "Valor de culto" Corpo nú |
topic |
Performance Documentation "Exhibition value" "Cult value" Naked body Performance Documentação "Valor de exposição" "Valor de culto" Corpo nú |
description |
Elisabete Mileu had a unique trajectory in the art of Portuguese performance, having participated in almost all the events/cycles/festivals/biennials of this artistic genre that happened between the years 1980 and 1990 in Portugal and also internationally, in countries like Spain, France, Canada, Austria. This expressive representation of her work contrasts, paradoxically, with the lack of documentation we have of her performances: only some records, especially photographic, fragmentary and scattered in catalogs and reviews. From the analysis of these records, or the absence of them, we will try to analyze the value of “exposition” and “cult” of their performances where the exposure of their naked body stands out. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016 https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016 |
url |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21942 https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21942/18029 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Cláudia Madeira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Cláudia Madeira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 200-218 Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 200-218 Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 200-218 2184-9552 1646-0715 10.51427/sdc.vi4 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130243350396928 |