“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bidarra, Ana
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Roçado, Carla, Antunes, Pedro, Coroado, João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166
Resumo: Some of the most representative Portuguese monuments with painting collections dating from the XV and XVI centuries are located in the municipality of Tarouca, in Viseu district, south region of Douro valley. One of the most important specimen is the wall painting of Ressureição, in the arcosolium of São Pedro de Tarouca Parochial´s church. This wallpainting stands out by its singularity and rarity, since there is only a few specimens in the region chronologically related. A laboratorial approach was conducted, simultaneously, with the conservation and restoration work. The intervention brought to light unknown aspects of this artwork, namely its Mannerist style, hidden by a total repainting. Some aspects of its chronological and stylistic contexts are discussed, as well the materials employed (pigments – Naples yellow). Accordingly, the analytical conclusions, the methodological details and the iconographic changes are also presented.
id RCAP_46b202f710840421b4b00954d8c086b1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling “Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pinturaSome of the most representative Portuguese monuments with painting collections dating from the XV and XVI centuries are located in the municipality of Tarouca, in Viseu district, south region of Douro valley. One of the most important specimen is the wall painting of Ressureição, in the arcosolium of São Pedro de Tarouca Parochial´s church. This wallpainting stands out by its singularity and rarity, since there is only a few specimens in the region chronologically related. A laboratorial approach was conducted, simultaneously, with the conservation and restoration work. The intervention brought to light unknown aspects of this artwork, namely its Mannerist style, hidden by a total repainting. Some aspects of its chronological and stylistic contexts are discussed, as well the materials employed (pigments – Naples yellow). Accordingly, the analytical conclusions, the methodological details and the iconographic changes are also presented.En el municipio de Tarouca se sitúan dos de los más significativos monumentos portugueses, con un representativo patrimonio de pintura portuguesa de los siglos XV y XVI. Entre los varios ejemplos se encuentra el de la iglesia de San Pedro de Tarouca, con una pintura mural, con el trema de la Resurrección, situada en el arcosolio de la nave de la iglesia. Se trata de una pintura que destaca por su singularidad, existiendo pocos ejemplares de la época en esta región del país. La pintura, por su rareza, fue objeto de estudio y análisis de laboratorio cuando se abordó la intervención de conservación y restauración, que dejó al descubierto una obra de marcado carácter manierista, que se encontraba totalmente repintada. En este sentido se discute el contexto cronológico y estilístico de la obra, se presenta el estudio de los pigmentos utilizados y se describe la metodología de intervención adoptada, dando a conocer los aspectos más relevantes de los análisis, tales como la presencia del pigmento amarillo de Nápoles o las alteraciones observadas en la iconografía de la pintura después de la intervención.No concelho de Tarouca situam-se dos mais significativos monumentos portugueses, comum representativo espólio de pintura portuguesa dos séculos XV e XVI. Entre os vários espécimes encontra-se o da igreja de São Pedro de Tarouca, que integra uma pintura mural, com o tema da “Ressurreição”, situada no arcossólio da nave da Igreja. Trata-se de uma pintura que se destaca pela sua singularidade, existindo poucos exemplares desta época nesta região do país. A pintura, pela sua raridade, foi objecto de estudo e análise laboratorial aquando da intervenção de conservação e restauro, que deixou a descoberto uma obra de carácter marcadamente maneirista, que se encontrava totalmente repintada. Neste sentido, discute-se o contexto cronológico e estilístico da obra, apresenta-se o estudo dos pigmentos utilizados e descreve-se a metodologia de intervenção adoptada, dando a conhecer os aspectos mais relevantes da sua análise, tais como a presença do pigmento amarelo de Nápoles ou as alterações observadas na iconografia da pintura após a intervenção.Universidade Católica Portuguesa2009-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.1.3166oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781Estudos de Conservação e Restauro; No 1 (2009); 73-85Estudos de Conservação e Restauro; n. 1 (2009); 73-851647-209810.34618/ecr.1.3118reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7781https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7781/7752Copyright (c) 2009 Ana Bidarra, Carla Roçado, Pedro Antunes, João Coroadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBidarra, AnaRoçado, CarlaAntunes, PedroCoroado, João2022-09-22T10:29:05Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:12.370386Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv “Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura
title “Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura
spellingShingle “Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura
Bidarra, Ana
title_short “Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura
title_full “Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura
title_fullStr “Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura
title_full_unstemmed “Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura
title_sort “Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura
author Bidarra, Ana
author_facet Bidarra, Ana
Roçado, Carla
Antunes, Pedro
Coroado, João
author_role author
author2 Roçado, Carla
Antunes, Pedro
Coroado, João
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bidarra, Ana
Roçado, Carla
Antunes, Pedro
Coroado, João
description Some of the most representative Portuguese monuments with painting collections dating from the XV and XVI centuries are located in the municipality of Tarouca, in Viseu district, south region of Douro valley. One of the most important specimen is the wall painting of Ressureição, in the arcosolium of São Pedro de Tarouca Parochial´s church. This wallpainting stands out by its singularity and rarity, since there is only a few specimens in the region chronologically related. A laboratorial approach was conducted, simultaneously, with the conservation and restoration work. The intervention brought to light unknown aspects of this artwork, namely its Mannerist style, hidden by a total repainting. Some aspects of its chronological and stylistic contexts are discussed, as well the materials employed (pigments – Naples yellow). Accordingly, the analytical conclusions, the methodological details and the iconographic changes are also presented.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781
url https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7781
https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7781/7752
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Ana Bidarra, Carla Roçado, Pedro Antunes, João Coroado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Ana Bidarra, Carla Roçado, Pedro Antunes, João Coroado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Conservação e Restauro; No 1 (2009); 73-85
Estudos de Conservação e Restauro; n. 1 (2009); 73-85
1647-2098
10.34618/ecr.1.3118
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130440168112128