“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166 |
Resumo: | Some of the most representative Portuguese monuments with painting collections dating from the XV and XVI centuries are located in the municipality of Tarouca, in Viseu district, south region of Douro valley. One of the most important specimen is the wall painting of Ressureição, in the arcosolium of São Pedro de Tarouca Parochial´s church. This wallpainting stands out by its singularity and rarity, since there is only a few specimens in the region chronologically related. A laboratorial approach was conducted, simultaneously, with the conservation and restoration work. The intervention brought to light unknown aspects of this artwork, namely its Mannerist style, hidden by a total repainting. Some aspects of its chronological and stylistic contexts are discussed, as well the materials employed (pigments – Naples yellow). Accordingly, the analytical conclusions, the methodological details and the iconographic changes are also presented. |
id |
RCAP_46b202f710840421b4b00954d8c086b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pinturaSome of the most representative Portuguese monuments with painting collections dating from the XV and XVI centuries are located in the municipality of Tarouca, in Viseu district, south region of Douro valley. One of the most important specimen is the wall painting of Ressureição, in the arcosolium of São Pedro de Tarouca Parochial´s church. This wallpainting stands out by its singularity and rarity, since there is only a few specimens in the region chronologically related. A laboratorial approach was conducted, simultaneously, with the conservation and restoration work. The intervention brought to light unknown aspects of this artwork, namely its Mannerist style, hidden by a total repainting. Some aspects of its chronological and stylistic contexts are discussed, as well the materials employed (pigments – Naples yellow). Accordingly, the analytical conclusions, the methodological details and the iconographic changes are also presented.En el municipio de Tarouca se sitúan dos de los más significativos monumentos portugueses, con un representativo patrimonio de pintura portuguesa de los siglos XV y XVI. Entre los varios ejemplos se encuentra el de la iglesia de San Pedro de Tarouca, con una pintura mural, con el trema de la Resurrección, situada en el arcosolio de la nave de la iglesia. Se trata de una pintura que destaca por su singularidad, existiendo pocos ejemplares de la época en esta región del país. La pintura, por su rareza, fue objeto de estudio y análisis de laboratorio cuando se abordó la intervención de conservación y restauración, que dejó al descubierto una obra de marcado carácter manierista, que se encontraba totalmente repintada. En este sentido se discute el contexto cronológico y estilístico de la obra, se presenta el estudio de los pigmentos utilizados y se describe la metodología de intervención adoptada, dando a conocer los aspectos más relevantes de los análisis, tales como la presencia del pigmento amarillo de Nápoles o las alteraciones observadas en la iconografía de la pintura después de la intervención.No concelho de Tarouca situam-se dos mais significativos monumentos portugueses, comum representativo espólio de pintura portuguesa dos séculos XV e XVI. Entre os vários espécimes encontra-se o da igreja de São Pedro de Tarouca, que integra uma pintura mural, com o tema da “Ressurreição”, situada no arcossólio da nave da Igreja. Trata-se de uma pintura que se destaca pela sua singularidade, existindo poucos exemplares desta época nesta região do país. A pintura, pela sua raridade, foi objecto de estudo e análise laboratorial aquando da intervenção de conservação e restauro, que deixou a descoberto uma obra de carácter marcadamente maneirista, que se encontrava totalmente repintada. Neste sentido, discute-se o contexto cronológico e estilístico da obra, apresenta-se o estudo dos pigmentos utilizados e descreve-se a metodologia de intervenção adoptada, dando a conhecer os aspectos mais relevantes da sua análise, tais como a presença do pigmento amarelo de Nápoles ou as alterações observadas na iconografia da pintura após a intervenção.Universidade Católica Portuguesa2009-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.1.3166oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781Estudos de Conservação e Restauro; No 1 (2009); 73-85Estudos de Conservação e Restauro; n. 1 (2009); 73-851647-209810.34618/ecr.1.3118reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7781https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7781/7752Copyright (c) 2009 Ana Bidarra, Carla Roçado, Pedro Antunes, João Coroadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBidarra, AnaRoçado, CarlaAntunes, PedroCoroado, João2022-09-22T10:29:05Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:12.370386Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura |
title |
“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura |
spellingShingle |
“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura Bidarra, Ana |
title_short |
“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura |
title_full |
“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura |
title_fullStr |
“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura |
title_full_unstemmed |
“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura |
title_sort |
“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura |
author |
Bidarra, Ana |
author_facet |
Bidarra, Ana Roçado, Carla Antunes, Pedro Coroado, João |
author_role |
author |
author2 |
Roçado, Carla Antunes, Pedro Coroado, João |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bidarra, Ana Roçado, Carla Antunes, Pedro Coroado, João |
description |
Some of the most representative Portuguese monuments with painting collections dating from the XV and XVI centuries are located in the municipality of Tarouca, in Viseu district, south region of Douro valley. One of the most important specimen is the wall painting of Ressureição, in the arcosolium of São Pedro de Tarouca Parochial´s church. This wallpainting stands out by its singularity and rarity, since there is only a few specimens in the region chronologically related. A laboratorial approach was conducted, simultaneously, with the conservation and restoration work. The intervention brought to light unknown aspects of this artwork, namely its Mannerist style, hidden by a total repainting. Some aspects of its chronological and stylistic contexts are discussed, as well the materials employed (pigments – Naples yellow). Accordingly, the analytical conclusions, the methodological details and the iconographic changes are also presented. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781 |
url |
https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7781 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7781 https://doi.org/10.34618/ecr.1.3166 https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7781/7752 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2009 Ana Bidarra, Carla Roçado, Pedro Antunes, João Coroado http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2009 Ana Bidarra, Carla Roçado, Pedro Antunes, João Coroado http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Conservação e Restauro; No 1 (2009); 73-85 Estudos de Conservação e Restauro; n. 1 (2009); 73-85 1647-2098 10.34618/ecr.1.3118 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130440168112128 |