Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391 |
Resumo: | Teacher training programs have demonstrated to have a great impact in future teachers’ training process. This study is part of a broader project of teaching immersion, through which in-training Chemistry teachers start experimenting with teaching, by conducting a Chemistry advanced course. This paper intends to analyse how the in-training teachers felt during an experience that requested them to plan and conduct thematic lessons. The participants’ reports allowed us to identify an evolution on their conceptions of the teacher’s role in the classroom, which emerged from their participation in this Project. |
id |
RCAP_5b08271e84697a1e146824a291a0619b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3391 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiencesA imersão de professores em formação em Química em aulas temáticas: compartilhando experiênciasTeacher training programs have demonstrated to have a great impact in future teachers’ training process. This study is part of a broader project of teaching immersion, through which in-training Chemistry teachers start experimenting with teaching, by conducting a Chemistry advanced course. This paper intends to analyse how the in-training teachers felt during an experience that requested them to plan and conduct thematic lessons. The participants’ reports allowed us to identify an evolution on their conceptions of the teacher’s role in the classroom, which emerged from their participation in this Project.Los programas de iniciación a la docencia han demostrado ser un factor importante en el proceso de formación de licenciados. Este trabajo es parte de un proyecto más amplio de inmersión en la docencia, donde los futuros profesores de química están involucrados en un curso de profundización en Química. Nuestro objetivo fue analizar cómo estos estudiantes vivieron la experiencia de planificar y desarrollar las clases temáticas. A partir de los informes de los participantes, nos dimos cuenta de que muchas concepciones del papel del profesor en el aula evolucionaban a partir de esta experiencia.Os programas de iniciação à docência têm se revelado como um fator importante no processo de formação de licenciandos. Este trabalho faz parte de um projeto mais amplo de imersão à docência, onde os futuros professores de Química são envolvidos na docência ao ministrarem um curso de aprofundamento em Química. Nosso objetivo foi analisar como esses licenciandos vivenciaram uma experiência de planejar e desenvolver aulas temáticas. A partir do relato dos participantes, percebemos que muitas concepções sobre o papel do professor em sala de aula evoluíram a partir dessa experiência.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 599-609Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 599-609Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 599-609Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 599-6091647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3391https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3391/2662Quadros, Ana Luiza deBotelho, Maria Luiza Silva TupyRodrigues, Victor Augusto Bianchettiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:23Zoai:proa.ua.pt:article/3391Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:01.704116Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences A imersão de professores em formação em Química em aulas temáticas: compartilhando experiências |
title |
Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences |
spellingShingle |
Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences Quadros, Ana Luiza de |
title_short |
Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences |
title_full |
Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences |
title_fullStr |
Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences |
title_full_unstemmed |
Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences |
title_sort |
Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences |
author |
Quadros, Ana Luiza de |
author_facet |
Quadros, Ana Luiza de Botelho, Maria Luiza Silva Tupy Rodrigues, Victor Augusto Bianchetti |
author_role |
author |
author2 |
Botelho, Maria Luiza Silva Tupy Rodrigues, Victor Augusto Bianchetti |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quadros, Ana Luiza de Botelho, Maria Luiza Silva Tupy Rodrigues, Victor Augusto Bianchetti |
description |
Teacher training programs have demonstrated to have a great impact in future teachers’ training process. This study is part of a broader project of teaching immersion, through which in-training Chemistry teachers start experimenting with teaching, by conducting a Chemistry advanced course. This paper intends to analyse how the in-training teachers felt during an experience that requested them to plan and conduct thematic lessons. The participants’ reports allowed us to identify an evolution on their conceptions of the teacher’s role in the classroom, which emerged from their participation in this Project. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3391 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3391/2662 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 599-609 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 599-609 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 599-609 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 599-609 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133568339804160 |