Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quadros, Ana Luiza de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Botelho, Maria Luiza Silva Tupy, Rodrigues, Victor Augusto Bianchetti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391
Resumo: Teacher training programs have demonstrated to have a great impact in future teachers’ training process. This study is part of a broader project of teaching immersion, through which in-training Chemistry teachers start experimenting with teaching, by conducting a Chemistry advanced course. This paper intends to analyse how the in-training teachers felt during an experience that requested them to plan and conduct thematic lessons. The participants’ reports allowed us to identify an evolution on their conceptions of the teacher’s role in the classroom, which emerged from their participation in this Project.
id RCAP_5b08271e84697a1e146824a291a0619b
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3391
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiencesA imersão de professores em formação em Química em aulas temáticas: compartilhando experiênciasTeacher training programs have demonstrated to have a great impact in future teachers’ training process. This study is part of a broader project of teaching immersion, through which in-training Chemistry teachers start experimenting with teaching, by conducting a Chemistry advanced course. This paper intends to analyse how the in-training teachers felt during an experience that requested them to plan and conduct thematic lessons. The participants’ reports allowed us to identify an evolution on their conceptions of the teacher’s role in the classroom, which emerged from their participation in this Project.Los programas de iniciación a la docencia han demostrado ser un factor importante en el proceso de formación de licenciados. Este trabajo es parte de un proyecto más amplio de inmersión en la docencia, donde los futuros profesores de química están involucrados en un curso de profundización en Química. Nuestro objetivo fue analizar cómo estos estudiantes vivieron la experiencia de planificar y desarrollar las clases temáticas. A partir de los informes de los participantes, nos dimos cuenta de que muchas concepciones del papel del profesor en el aula evolucionaban a partir de esta experiencia.Os programas de iniciação à docência têm se revelado como um fator importante no processo de formação de licenciandos. Este trabalho faz parte de um projeto mais amplo de imersão à docência, onde os futuros professores de Química são envolvidos na docência ao ministrarem um curso de aprofundamento em Química. Nosso objetivo foi analisar como esses licenciandos vivenciaram uma experiência de planejar e desenvolver aulas temáticas. A partir do relato dos participantes, percebemos que muitas concepções sobre o papel do professor em sala de aula evoluíram a partir dessa experiência.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 599-609Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 599-609Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 599-609Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 599-6091647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3391https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3391/2662Quadros, Ana Luiza deBotelho, Maria Luiza Silva TupyRodrigues, Victor Augusto Bianchettiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:23Zoai:proa.ua.pt:article/3391Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:01.704116Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences
A imersão de professores em formação em Química em aulas temáticas: compartilhando experiências
title Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences
spellingShingle Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences
Quadros, Ana Luiza de
title_short Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences
title_full Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences
title_fullStr Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences
title_full_unstemmed Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences
title_sort Immersion of in-training Chemistry teachers in thematic lessons: sharing experiences
author Quadros, Ana Luiza de
author_facet Quadros, Ana Luiza de
Botelho, Maria Luiza Silva Tupy
Rodrigues, Victor Augusto Bianchetti
author_role author
author2 Botelho, Maria Luiza Silva Tupy
Rodrigues, Victor Augusto Bianchetti
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quadros, Ana Luiza de
Botelho, Maria Luiza Silva Tupy
Rodrigues, Victor Augusto Bianchetti
description Teacher training programs have demonstrated to have a great impact in future teachers’ training process. This study is part of a broader project of teaching immersion, through which in-training Chemistry teachers start experimenting with teaching, by conducting a Chemistry advanced course. This paper intends to analyse how the in-training teachers felt during an experience that requested them to plan and conduct thematic lessons. The participants’ reports allowed us to identify an evolution on their conceptions of the teacher’s role in the classroom, which emerged from their participation in this Project.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3391
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3391/2662
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 599-609
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 599-609
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 599-609
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 599-609
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133568339804160