A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Irina de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Armindo, Joana, Costa, Mafalda, Rocha, Sónia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20241
Resumo: In the Mathematics teaching context, the term task has a very particular meaning. In this article we propose to investigate how the task’s nature offered in the classroom can influence the students’ perception about their learning. Given the acknowledged difficulties in implementing certain tasks, we will focus our interest especially in learning based on problem solving. Thus, we realized three observations of Mathematics classes of students in High School, in order to observe mainly the nature of the most frequently used type of task, and we prepared observation grids, as well as questionnaires (applied to the observed students). The results show that tasks with an open nature are not used in class, that the teacher uses twice the exercises compared with problems, and that the students, not being very familiar with this kind of activity, feel that what they are used to do is the best way to build their knowledge.
id RCAP_60efadc1ceb3e7596aa8d8a793ba7680
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/20241
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagemIn the Mathematics teaching context, the term task has a very particular meaning. In this article we propose to investigate how the task’s nature offered in the classroom can influence the students’ perception about their learning. Given the acknowledged difficulties in implementing certain tasks, we will focus our interest especially in learning based on problem solving. Thus, we realized three observations of Mathematics classes of students in High School, in order to observe mainly the nature of the most frequently used type of task, and we prepared observation grids, as well as questionnaires (applied to the observed students). The results show that tasks with an open nature are not used in class, that the teacher uses twice the exercises compared with problems, and that the students, not being very familiar with this kind of activity, feel that what they are used to do is the best way to build their knowledge.No contexto do ensino de matemática, o termo tarefa tem um significado muito próprio. Este artigo tem como objetivo investigar de que forma a natureza das tarefas propostas, em contexto de sala de aula, pode influenciar a perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem. Dada a reconhecida dificuldade de implementação de certos tipos de tarefas, iremos focar o nosso interesse principalmente na aprendizagem baseada em resolução de problemas. Foram, para o efeito, realizadas três observações de aulas de Matemática A de uma turma do Ensino Secundário, com o objetivo de observar a natureza das tarefas mais frequentemente utilizadas nas mesmas. Como instrumentos de recolha de dados foram elaboradas grelhas de observação e questionários (aplicados aos alunos em questão). Os resultados evidenciam que as tarefas de caráter aberto não são abordadas nas aulas, que o docente recorre duas vezes mais a exercícios do que a problemas e que os alunos, não estando muito familiarizados com este tipo de atividades, referem que as tarefas propostas são a melhor forma para construírem o seu conhecimento.Universidade de Aveiro2020-08-10T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20241oai:proa.ua.pt:article/20241Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 20-42Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 20-42Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 20-42Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 20-421647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20241https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20241https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20241/14691Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Irina deArmindo, JoanaCosta, MafaldaRocha, Sónia2022-09-05T15:21:40Zoai:proa.ua.pt:article/20241Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:48.599422Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem
title A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem
spellingShingle A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem
Oliveira, Irina de
title_short A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem
title_full A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem
title_fullStr A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem
title_full_unstemmed A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem
title_sort A influência da natureza das tarefas na perceção dos alunos quanto à sua aprendizagem
author Oliveira, Irina de
author_facet Oliveira, Irina de
Armindo, Joana
Costa, Mafalda
Rocha, Sónia
author_role author
author2 Armindo, Joana
Costa, Mafalda
Rocha, Sónia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Irina de
Armindo, Joana
Costa, Mafalda
Rocha, Sónia
description In the Mathematics teaching context, the term task has a very particular meaning. In this article we propose to investigate how the task’s nature offered in the classroom can influence the students’ perception about their learning. Given the acknowledged difficulties in implementing certain tasks, we will focus our interest especially in learning based on problem solving. Thus, we realized three observations of Mathematics classes of students in High School, in order to observe mainly the nature of the most frequently used type of task, and we prepared observation grids, as well as questionnaires (applied to the observed students). The results show that tasks with an open nature are not used in class, that the teacher uses twice the exercises compared with problems, and that the students, not being very familiar with this kind of activity, feel that what they are used to do is the best way to build their knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-10T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20241
oai:proa.ua.pt:article/20241
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20241
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/20241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20241
https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.20241
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/20241/14691
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 20-42
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 20-42
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 20-42
Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 20-42
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130004733296640