Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952 |
Resumo: | This article is a theoretical study, which aimed to weave connections and highlight converging points between an assessment instrument, entitled Focuses of Scientific Learning (FSL) and the Science-Technology-Society/Critical Thinking orientation. The analysis sought to identify whether the six Focuses of Scientific Learning - interest, knowledge, reflection, reasoning, community and identity - are capable of acting as an evaluation tool for evidence of scientific learning in teaching-pedagogical materials based on the STS/CT orientation. For this, three criteria considered fundamental were used, which this orientation must cover, according to the studies by Tenreiro-Vieira and Vieira, namely: i) holistic view of Science; ii) citizenship education and iii) approach to problem situations. The results indicated that the FSL can be used to verify evidence of scientific learning based on the STS/CT orientation, in the sense that they have the potential to do so, since their signifiers can contemplate the three criteria used as a parameter for the analysis, covering other aspects of learning, in addition to scientific knowledge. |
id |
RCAP_626de4a07666329aa701fed2164683f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/33952 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientationAnálisis del Enfoque del Aprendizaje Científico en términos de su encuadre en la guía CTS/PCAnálise dos Focos da Aprendizagem Científica quanto ao seu enquadramento na orientação CTS/PCThis article is a theoretical study, which aimed to weave connections and highlight converging points between an assessment instrument, entitled Focuses of Scientific Learning (FSL) and the Science-Technology-Society/Critical Thinking orientation. The analysis sought to identify whether the six Focuses of Scientific Learning - interest, knowledge, reflection, reasoning, community and identity - are capable of acting as an evaluation tool for evidence of scientific learning in teaching-pedagogical materials based on the STS/CT orientation. For this, three criteria considered fundamental were used, which this orientation must cover, according to the studies by Tenreiro-Vieira and Vieira, namely: i) holistic view of Science; ii) citizenship education and iii) approach to problem situations. The results indicated that the FSL can be used to verify evidence of scientific learning based on the STS/CT orientation, in the sense that they have the potential to do so, since their signifiers can contemplate the three criteria used as a parameter for the analysis, covering other aspects of learning, in addition to scientific knowledge.Este artículo es un estudio teórico, que tuvo como objetivo tejer conexiones y resaltar puntos convergentes entre un instrumento de evaluación, titulado Enfoques del Aprendizaje Científico (EAC) y la orientación Ciencia-Tecnología-Sociedad/Pensamiento Crítico. El análisis buscó identificar si los seis Enfoques del Aprendizaje Científico - interés, conocimiento, reflexión, razonamiento, comunidad e identidad - son capaces de actuar como instrumento para evaluar evidencias de aprendizaje científico en materiales didácticos-pedagógicos basados en la orientación CTS/PC. Para ello, se utilizaron tres criterios considerados fundamentales y que esta directriz debe abarcar, de acuerdo con los estudios de Tenreiro-Vieira y Vieira, a saber: i) visión holística de la Ciencia; ii) educación para la ciudadanía y iii) abordaje de situaciones problemáticas. Los resultados indicaron que los EAC pueden ser utilizados para verificar evidencias de aprendizaje científico con base en la orientación CTS/PC, en el sentido de que tienen potencial para hacerlo, ya que sus significantes pueden contemplar los tres criterios utilizados como parámetro para el análisis, abarcando otros aspectos del aprendizaje, además del conocimiento científico.Este artigo se trata de um estudo teórico, o qual teve como objetivo tecer conexões e evidenciar pontos convergentes entre um instrumento avaliativo, intitulado Focos da Aprendizagem Científica (FAC) e a orientação Ciência-Tecnologia-Sociedade/Pensamento Crítico. A análise buscou identificar se os seis Focos da Aprendizagem Científica - interesse, conhecimento, reflexão, raciocínio, comunidade e identidade - são capazes de atuar como uma ferramenta avaliativa de indícios de aprendizagens científicas em materiais didático-pedagógicos fundamentados na orientação CTS/PC. Para isso, foram utilizados três critérios considerados fundamentais que esta orientação deve abarcar, segundo os estudos de Tenreiro-Vieira e Vieira, sendo eles: i) visão holística da Ciência; ii) educação cidadã e iii) abordagem de situações-problema. Os resultados indicaram que os FAC podem ser utilizados na verificação de evidências de aprendizagem científica a partir da orientação CTS/PC, no sentido de que possuem potencial para tal, uma vez que seus significantes conseguem contemplar os três critérios utilizados como parâmetro para a análise, abarcando os demais aspectos da aprendizagem, além dos conhecimentos científicos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 99-114Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 99-114Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 99-114Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 99-1141647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33952https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33952/23227Direitos de Autor (c) 2024 Gabriela Gonzaga Cher, Sergio de Mello Arruda, Marinez Meneghello Passoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCher, Gabriela GonzagaArruda, Sergio de MelloPassos, Marinez Meneghello2024-02-01T11:38:09Zoai:proa.ua.pt:article/33952Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:59:26.189491Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation Análisis del Enfoque del Aprendizaje Científico en términos de su encuadre en la guía CTS/PC Análise dos Focos da Aprendizagem Científica quanto ao seu enquadramento na orientação CTS/PC |
title |
Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation |
spellingShingle |
Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation Cher, Gabriela Gonzaga |
title_short |
Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation |
title_full |
Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation |
title_fullStr |
Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation |
title_full_unstemmed |
Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation |
title_sort |
Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation |
author |
Cher, Gabriela Gonzaga |
author_facet |
Cher, Gabriela Gonzaga Arruda, Sergio de Mello Passos, Marinez Meneghello |
author_role |
author |
author2 |
Arruda, Sergio de Mello Passos, Marinez Meneghello |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cher, Gabriela Gonzaga Arruda, Sergio de Mello Passos, Marinez Meneghello |
description |
This article is a theoretical study, which aimed to weave connections and highlight converging points between an assessment instrument, entitled Focuses of Scientific Learning (FSL) and the Science-Technology-Society/Critical Thinking orientation. The analysis sought to identify whether the six Focuses of Scientific Learning - interest, knowledge, reflection, reasoning, community and identity - are capable of acting as an evaluation tool for evidence of scientific learning in teaching-pedagogical materials based on the STS/CT orientation. For this, three criteria considered fundamental were used, which this orientation must cover, according to the studies by Tenreiro-Vieira and Vieira, namely: i) holistic view of Science; ii) citizenship education and iii) approach to problem situations. The results indicated that the FSL can be used to verify evidence of scientific learning based on the STS/CT orientation, in the sense that they have the potential to do so, since their signifiers can contemplate the three criteria used as a parameter for the analysis, covering other aspects of learning, in addition to scientific knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952 https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33952 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33952/23227 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2024 Gabriela Gonzaga Cher, Sergio de Mello Arruda, Marinez Meneghello Passos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2024 Gabriela Gonzaga Cher, Sergio de Mello Arruda, Marinez Meneghello Passos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 99-114 Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 99-114 Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 99-114 Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 99-114 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137077744369664 |