Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cher, Gabriela Gonzaga
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Arruda, Sergio de Mello, Passos, Marinez Meneghello
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952
Resumo: This article is a theoretical study, which aimed to weave connections and highlight converging points between an assessment instrument, entitled Focuses of Scientific Learning (FSL) and the Science-Technology-Society/Critical Thinking orientation. The analysis sought to identify whether the six Focuses of Scientific Learning - interest, knowledge, reflection, reasoning, community and identity - are capable of acting as an evaluation tool for evidence of scientific learning in teaching-pedagogical materials based on the STS/CT orientation. For this, three criteria considered fundamental were used, which this orientation must cover, according to the studies by Tenreiro-Vieira and Vieira, namely: i) holistic view of Science; ii) citizenship education and iii) approach to problem situations. The results indicated that the FSL can be used to verify evidence of scientific learning based on the STS/CT orientation, in the sense that they have the potential to do so, since their signifiers can contemplate the three criteria used as a parameter for the analysis, covering other aspects of learning, in addition to scientific knowledge.
id RCAP_626de4a07666329aa701fed2164683f1
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/33952
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientationAnálisis del Enfoque del Aprendizaje Científico en términos de su encuadre en la guía CTS/PCAnálise dos Focos da Aprendizagem Científica quanto ao seu enquadramento na orientação CTS/PCThis article is a theoretical study, which aimed to weave connections and highlight converging points between an assessment instrument, entitled Focuses of Scientific Learning (FSL) and the Science-Technology-Society/Critical Thinking orientation. The analysis sought to identify whether the six Focuses of Scientific Learning - interest, knowledge, reflection, reasoning, community and identity - are capable of acting as an evaluation tool for evidence of scientific learning in teaching-pedagogical materials based on the STS/CT orientation. For this, three criteria considered fundamental were used, which this orientation must cover, according to the studies by Tenreiro-Vieira and Vieira, namely: i) holistic view of Science; ii) citizenship education and iii) approach to problem situations. The results indicated that the FSL can be used to verify evidence of scientific learning based on the STS/CT orientation, in the sense that they have the potential to do so, since their signifiers can contemplate the three criteria used as a parameter for the analysis, covering other aspects of learning, in addition to scientific knowledge.Este artículo es un estudio teórico, que tuvo como objetivo tejer conexiones y resaltar puntos convergentes entre un instrumento de evaluación, titulado Enfoques del Aprendizaje Científico (EAC) y la orientación Ciencia-Tecnología-Sociedad/Pensamiento Crítico. El análisis buscó identificar si los seis Enfoques del Aprendizaje Científico - interés, conocimiento, reflexión, razonamiento, comunidad e identidad - son capaces de actuar como instrumento para evaluar evidencias de aprendizaje científico en materiales didácticos-pedagógicos basados ​​en la orientación CTS/PC. Para ello, se utilizaron tres criterios considerados fundamentales y que esta directriz debe abarcar, de acuerdo con los estudios de Tenreiro-Vieira y Vieira, a saber: i) visión holística de la Ciencia; ii) educación para la ciudadanía y iii) abordaje de situaciones problemáticas. Los resultados indicaron que los EAC pueden ser utilizados para verificar evidencias de aprendizaje científico con base en la orientación CTS/PC, en el sentido de que tienen potencial para hacerlo, ya que sus significantes pueden contemplar los tres criterios utilizados como parámetro para el análisis, abarcando otros aspectos del aprendizaje, además del conocimiento científico.Este artigo se trata de um estudo teórico, o qual teve como objetivo tecer conexões e evidenciar pontos convergentes entre um instrumento avaliativo, intitulado Focos da Aprendizagem Científica (FAC) e a orientação Ciência-Tecnologia-Sociedade/Pensamento Crítico. A análise buscou identificar se os seis Focos da Aprendizagem Científica - interesse, conhecimento, reflexão, raciocínio, comunidade e identidade - são capazes de atuar como uma ferramenta avaliativa de indícios de aprendizagens científicas em materiais didático-pedagógicos fundamentados na orientação CTS/PC. Para isso, foram utilizados três critérios considerados fundamentais que esta orientação deve abarcar, segundo os estudos de Tenreiro-Vieira e Vieira, sendo eles: i) visão holística da Ciência; ii) educação cidadã e iii) abordagem de situações-problema. Os resultados indicaram que os FAC podem ser utilizados na verificação de evidências de aprendizagem científica a partir da orientação CTS/PC, no sentido de que possuem potencial para tal, uma vez que seus significantes conseguem contemplar os três critérios utilizados como parâmetro para a análise, abarcando os demais aspectos da aprendizagem, além dos conhecimentos científicos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 99-114Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 99-114Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 99-114Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 99-1141647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33952https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33952/23227Direitos de Autor (c) 2024 Gabriela Gonzaga Cher, Sergio de Mello Arruda, Marinez Meneghello Passoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCher, Gabriela GonzagaArruda, Sergio de MelloPassos, Marinez Meneghello2024-02-01T11:38:09Zoai:proa.ua.pt:article/33952Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:59:26.189491Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation
Análisis del Enfoque del Aprendizaje Científico en términos de su encuadre en la guía CTS/PC
Análise dos Focos da Aprendizagem Científica quanto ao seu enquadramento na orientação CTS/PC
title Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation
spellingShingle Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation
Cher, Gabriela Gonzaga
title_short Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation
title_full Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation
title_fullStr Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation
title_full_unstemmed Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation
title_sort Analysis of the Focuses of Scientific Learning in terms of its framing in the STS/CT orientation
author Cher, Gabriela Gonzaga
author_facet Cher, Gabriela Gonzaga
Arruda, Sergio de Mello
Passos, Marinez Meneghello
author_role author
author2 Arruda, Sergio de Mello
Passos, Marinez Meneghello
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cher, Gabriela Gonzaga
Arruda, Sergio de Mello
Passos, Marinez Meneghello
description This article is a theoretical study, which aimed to weave connections and highlight converging points between an assessment instrument, entitled Focuses of Scientific Learning (FSL) and the Science-Technology-Society/Critical Thinking orientation. The analysis sought to identify whether the six Focuses of Scientific Learning - interest, knowledge, reflection, reasoning, community and identity - are capable of acting as an evaluation tool for evidence of scientific learning in teaching-pedagogical materials based on the STS/CT orientation. For this, three criteria considered fundamental were used, which this orientation must cover, according to the studies by Tenreiro-Vieira and Vieira, namely: i) holistic view of Science; ii) citizenship education and iii) approach to problem situations. The results indicated that the FSL can be used to verify evidence of scientific learning based on the STS/CT orientation, in the sense that they have the potential to do so, since their signifiers can contemplate the three criteria used as a parameter for the analysis, covering other aspects of learning, in addition to scientific knowledge.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952
https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952
url https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33952
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33952
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33952/23227
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2024 Gabriela Gonzaga Cher, Sergio de Mello Arruda, Marinez Meneghello Passos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2024 Gabriela Gonzaga Cher, Sergio de Mello Arruda, Marinez Meneghello Passos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 99-114
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 99-114
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 99-114
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 99-114
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137077744369664