Controversies and STS: analyzing the texts of scientific production in STS Teaching in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Melo, Thiago Brañas
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: de Albuquerque, Márcia Bengio, Chrispino, Álvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6103
Resumo: This paper aims to extract from articles in journals which textual terms best translate the relationship between scientific-technological controversies and STS Teaching in Brazilian academic production. To do so, we selected, from a database composed of 244 articles of STS Teaching published until 2016, 15 texts that represent the controversy as thematic and, after that, we use the technique of Text Mining (with the aid of Sobek tool) on them to generate a network of more relevant textual terms contained in them. In the results, the terms “science”, “society” and “teaching” emerged as the most central, surrounded by other adjacent terms that show a frequent relationship with them. In addition, we note the absence of other more social, philosophical and political elements, such as environmental issues, ethics, decision making, economics and public policies, which are the main elements of the controversies. We hope that the data from this research can be observed for a field improvement through knowledge management actions.
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spelling Controversies and STS: analyzing the texts of scientific production in STS Teaching in BrazilControvérsias e CTS: analisando os textos da produção científica em Ensino CTS no BrasilThis paper aims to extract from articles in journals which textual terms best translate the relationship between scientific-technological controversies and STS Teaching in Brazilian academic production. To do so, we selected, from a database composed of 244 articles of STS Teaching published until 2016, 15 texts that represent the controversy as thematic and, after that, we use the technique of Text Mining (with the aid of Sobek tool) on them to generate a network of more relevant textual terms contained in them. In the results, the terms “science”, “society” and “teaching” emerged as the most central, surrounded by other adjacent terms that show a frequent relationship with them. In addition, we note the absence of other more social, philosophical and political elements, such as environmental issues, ethics, decision making, economics and public policies, which are the main elements of the controversies. We hope that the data from this research can be observed for a field improvement through knowledge management actions.Este trabajo tiene como objetivo extraer de artículos en periódicos los términos textuales que mejor traducen la relación entre las controversias científico-tecnológicas y la enseñanza CTS en la producción académica brasileña. Para ello, seleccionamos, a partir de una base de datos compuesta por 244 artículos de Enseñanza CTS publicados hasta 2016, 15 textos que representan la controversia como temática y, después de eso, utilizamos la técnica de Minería de Texto (con la ayuda de la herramienta Sobek) en ellos para generar una red de términos textuales más relevantes contenidos en ellos. En los resultados, los términos “ciencia”, “sociedad” y “enseñanza” surgieron como los más centrales, rodeados por otros 9 términos adyacentes que muestran una frecuente relación con ellos. Además, observamos la ausencia de otros elementos más sociales, filosóficos y políticos, como los problemas ambientales, la ética, la toma de decisiones, la economía y las políticas públicas, que son los principales elementos de las controversias. Esperamos que los datos de esta investigación se puedan observar para una mejora en el campo a través de acciones de gestión del conocimiento.Este trabalho tem como objetivo extrair de artigos em periódicos quais termos textuais melhor traduzem a relação entre as controvérsias científico-tecnológicas e o Ensino CTS na produção acadêmica brasileira. Para tanto, filtramos, de um banco de 244 artigos de Ensino CTS publicados até 2016, 15 textos que representam a controvérsia como temática e utilizamos a técnica de Mineração de Texto (com a ferramenta Sobek) sobre eles para gerar uma rede de termos textuais mais relevantes neles contidos. Nos resultados, os termos “ciência”, “sociedade” e “ensino” despontaram como os mais centrais, sendo eles cercados de outros 9 termos adjacentes que mostram uma frequente relação com eles. Ademais, notamos a ausência de outros elementos mais sociais, filosóficos e políticos, como as questões ambientais, a ética, as tomadas de decisões, a economia e as políticas públicas, que são elementos matrizes das controvérsias. Esperamos que os dados desta pesquisa possam ser observados para um aprimoramento do campo por meio de ações de gestão do conhecimento.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.6103https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6103Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 253-266Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 253-266Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 253-266Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 253-2661647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6103https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6103/4498de Melo, Thiago Brañasde Albuquerque, Márcia BengioChrispino, Álvaroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:30Zoai:proa.ua.pt:article/6103Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:16.920433Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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