Ensino de documentário em aulas de campo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/718 |
Resumo: | This article discusses two field classes experiences, as an effective methodology for teaching documentary filmmaking; one in the context of the BA and the other in the MA. Through the approximation of cinema and the memory of different characters and physiographies, we verify the importance of this praxis to learn documentary filmmaking in the socio-cultural contexts from which the films emerge. |
id |
RCAP_63fc588695957e1a547d8203bcb9e0c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:doc.ubi.pt:article/718 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de documentário em aulas de campoEnsino de documentário em aulas de campoEnsino de documentário em aulas de campoEnsino de documentário em aulas de campoAruanda; field class; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; teaching the documentary; Linduarte NoronhaAruanda; clase de campo; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; enseñando el documental; Linduarte NoronhaAruanda ; classe de terrain ; Eduardo Coutinho ; Elizabeth Teixeira ; l’enseignement du documentaire ; Linduarte NoronhaAruanda; aula de campo; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; ensino do documentário; Linduarte NoronhaThis article discusses two field classes experiences, as an effective methodology for teaching documentary filmmaking; one in the context of the BA and the other in the MA. Through the approximation of cinema and the memory of different characters and physiographies, we verify the importance of this praxis to learn documentary filmmaking in the socio-cultural contexts from which the films emerge.Este artículo analiza dos experiencias con clases de campo, entendidascomo una metodología efectiva para la enseñanza de documentales; uno en el contexto de la graduación y el otro en la posgrado. A través del enfoque del cine y la memoria de diferentes personajes y fisiografías, es posible verificar la importancia de estas prácticas para el aprendizaje del cine documental en los contextos socioculturales de los cuales emergen.Cet article traite de deux expériences avec des cours pratiques, compriscomme une méthodologie efficace pour l’enseignement du documentaire ; l’un dans le contexte de l’obtention du diplôme et l’autre dans les études supérieures. A travers l’approche du cinéma et la mémoire de différents personnages et physiographies, il est possible de vérifier l’importance de ces pratiques pour l’apprentissage du cinéma documentaire dans les contextes socioculturels dont elles émergent.Este artigo discute duas experiências de aulas de campo, compreendidascomo uma metodologia eficaz para o ensino do documentário; uma no contexto da graduação e a outra na pós-graduação. Através da aproximação cinema e memória de personagens e fisiografias diversas, verifica-se a importância dessa práxis para aaprendizagem do cinema documentário a partir dos contextos socioculturais dos quais emergem.DOC On-lineDOC On-lineDOC On-lineDOC On-line2020-03-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/718oai:doc.ubi.pt:article/718DOC On-line; n. 27: ESCOLAS DE CINEMA: O ENSINO DO DOCUMENTÁRIO / Escuelas de cine: la enseñanza del documental / Film schools: the teaching of documentary / Les écoles de cinéma: l'enseignement du documentaireDOC On-line; n. 27: ESCOLAS DE CINEMA: O ENSINO DO DOCUMENTÁRIO / Escuelas de cine: la enseñanza del documental / Film schools: the teaching of documentary / Les écoles de cinéma: l'enseignement du documentaireDOC On-line; n. 27: ESCOLAS DE CINEMA: O ENSINO DO DOCUMENTÁRIO / Escuelas de cine: la enseñanza del documental / Film schools: the teaching of documentary / Les écoles de cinéma: l'enseignement du documentaireDOC On-line; n. 27: ESCOLAS DE CINEMA: O ENSINO DO DOCUMENTÁRIO / Escuelas de cine: la enseñanza del documental / Film schools: the teaching of documentary / Les écoles de cinéma: l'enseignement du documentaire1646-477Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/718http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/718/pdfCopyright (c) 2020 DOC On-lineinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, João de LimaNóbrega, Hélder Paulo Cordeiro da2022-12-03T05:26:48ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de documentário em aulas de campo Ensino de documentário em aulas de campo Ensino de documentário em aulas de campo Ensino de documentário em aulas de campo |
title |
Ensino de documentário em aulas de campo |
spellingShingle |
Ensino de documentário em aulas de campo Gomes, João de Lima Aruanda; field class; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; teaching the documentary; Linduarte Noronha Aruanda; clase de campo; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; enseñando el documental; Linduarte Noronha Aruanda ; classe de terrain ; Eduardo Coutinho ; Elizabeth Teixeira ; l’enseignement du documentaire ; Linduarte Noronha Aruanda; aula de campo; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; ensino do documentário; Linduarte Noronha |
title_short |
Ensino de documentário em aulas de campo |
title_full |
Ensino de documentário em aulas de campo |
title_fullStr |
Ensino de documentário em aulas de campo |
title_full_unstemmed |
Ensino de documentário em aulas de campo |
title_sort |
Ensino de documentário em aulas de campo |
author |
Gomes, João de Lima |
author_facet |
Gomes, João de Lima Nóbrega, Hélder Paulo Cordeiro da |
author_role |
author |
author2 |
Nóbrega, Hélder Paulo Cordeiro da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, João de Lima Nóbrega, Hélder Paulo Cordeiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aruanda; field class; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; teaching the documentary; Linduarte Noronha Aruanda; clase de campo; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; enseñando el documental; Linduarte Noronha Aruanda ; classe de terrain ; Eduardo Coutinho ; Elizabeth Teixeira ; l’enseignement du documentaire ; Linduarte Noronha Aruanda; aula de campo; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; ensino do documentário; Linduarte Noronha |
topic |
Aruanda; field class; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; teaching the documentary; Linduarte Noronha Aruanda; clase de campo; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; enseñando el documental; Linduarte Noronha Aruanda ; classe de terrain ; Eduardo Coutinho ; Elizabeth Teixeira ; l’enseignement du documentaire ; Linduarte Noronha Aruanda; aula de campo; Eduardo Coutinho; Elizabeth Teixeira; ensino do documentário; Linduarte Noronha |
description |
This article discusses two field classes experiences, as an effective methodology for teaching documentary filmmaking; one in the context of the BA and the other in the MA. Through the approximation of cinema and the memory of different characters and physiographies, we verify the importance of this praxis to learn documentary filmmaking in the socio-cultural contexts from which the films emerge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/718 oai:doc.ubi.pt:article/718 |
url |
http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/718 |
identifier_str_mv |
oai:doc.ubi.pt:article/718 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/718 http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/718/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 DOC On-line info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 DOC On-line |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
DOC On-line DOC On-line DOC On-line DOC On-line |
publisher.none.fl_str_mv |
DOC On-line DOC On-line DOC On-line DOC On-line |
dc.source.none.fl_str_mv |
DOC On-line; n. 27: ESCOLAS DE CINEMA: O ENSINO DO DOCUMENTÁRIO / Escuelas de cine: la enseñanza del documental / Film schools: the teaching of documentary / Les écoles de cinéma: l'enseignement du documentaire DOC On-line; n. 27: ESCOLAS DE CINEMA: O ENSINO DO DOCUMENTÁRIO / Escuelas de cine: la enseñanza del documental / Film schools: the teaching of documentary / Les écoles de cinéma: l'enseignement du documentaire DOC On-line; n. 27: ESCOLAS DE CINEMA: O ENSINO DO DOCUMENTÁRIO / Escuelas de cine: la enseñanza del documental / Film schools: the teaching of documentary / Les écoles de cinéma: l'enseignement du documentaire DOC On-line; n. 27: ESCOLAS DE CINEMA: O ENSINO DO DOCUMENTÁRIO / Escuelas de cine: la enseñanza del documental / Film schools: the teaching of documentary / Les écoles de cinéma: l'enseignement du documentaire 1646-477X reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777301619269959680 |