Non-formal education: perceptions and training potential
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166 |
Resumo: | This article focuses on non-formal education and on the perceptions and potential identified by students and institutional advisors in non-formal education contexts. Considering their specificities, we wanted to know what perceptions do students and institutional advisors have about the training potential of non-formal contexts and what is their contribution to the initial training of the future educator/teacher. To guide the answer to this question, we outline the following objectives: i) to know and analyze the perceptions of students and institutional advisors about the training potentials recognized in non-formal educational spaces and ii) to understand their contribution to initial training. As data collection instruments, we used a mixed questionnaire survey for students and a questionnaire survey, open questions for institutional advisors. As a data analysis technique, we use statistical analysis and content analysis. |
id |
RCAP_65c886832da43b90c376cc4f72d309dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:eduser.ipb.pt:article/166 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Non-formal education: perceptions and training potentialEducação não formal: perceções e potencialidades formativasNon-formal education; non-formal contexts; educators/teachers; initiation to professional practise.Educação não formal; contextos não formais; educadores/professores; iniciação à prática profissionalThis article focuses on non-formal education and on the perceptions and potential identified by students and institutional advisors in non-formal education contexts. Considering their specificities, we wanted to know what perceptions do students and institutional advisors have about the training potential of non-formal contexts and what is their contribution to the initial training of the future educator/teacher. To guide the answer to this question, we outline the following objectives: i) to know and analyze the perceptions of students and institutional advisors about the training potentials recognized in non-formal educational spaces and ii) to understand their contribution to initial training. As data collection instruments, we used a mixed questionnaire survey for students and a questionnaire survey, open questions for institutional advisors. As a data analysis technique, we use statistical analysis and content analysis.O presente artigo centra-se na educação não formal e nas perceções e potencialidades identificadas pelos estudantes e orientadores institucionais nos contextos de educação não formal. Considerando as suas especificidades,quisemos saber que perceções têm os estudantes e os orientadores institucionais sobre as potencialidades formativas dos contextos não formais e qual o contributo das mesmas para a formação inicial do futuro educador/professor.Para orientar a resposta a esta questão delineamos os seguintes objetivos: i) conhecer e analisar as perceções dos estudantes e orientadores institucionais sobre as potencialidades formativas reconhecidas nos espaços educativos não formais e ii) perceber qual o seu contributo para a formação inicial. Como instrumentos de recolha de dados recorremos ao inquérito por questionário, misto, para os estudantes e ao inquérito por questionário, questões abertas para os orientadores institucionais. Como técnica de análise de dados,recorremos à análise estatística e à análise de conteúdo.Instituto Politécnico de Bragança2021-12-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166EduSer; Vol. 13 No. 2 (2021): EduSerEduser - revista de Educação; v. 13 n. 2 (2021): EduSerEduSer; Vol. 13 N.º 2 (2021): EduSer2183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/166https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/166/161Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Maria do CéuCastro, Marília2024-02-03T06:05:02Zoai:eduser.ipb.pt:article/166Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:54.481517Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Non-formal education: perceptions and training potential Educação não formal: perceções e potencialidades formativas |
title |
Non-formal education: perceptions and training potential |
spellingShingle |
Non-formal education: perceptions and training potential Ribeiro, Maria do Céu Non-formal education; non-formal contexts; educators/teachers; initiation to professional practise. Educação não formal; contextos não formais; educadores/professores; iniciação à prática profissional |
title_short |
Non-formal education: perceptions and training potential |
title_full |
Non-formal education: perceptions and training potential |
title_fullStr |
Non-formal education: perceptions and training potential |
title_full_unstemmed |
Non-formal education: perceptions and training potential |
title_sort |
Non-formal education: perceptions and training potential |
author |
Ribeiro, Maria do Céu |
author_facet |
Ribeiro, Maria do Céu Castro, Marília |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Marília |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Maria do Céu Castro, Marília |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Non-formal education; non-formal contexts; educators/teachers; initiation to professional practise. Educação não formal; contextos não formais; educadores/professores; iniciação à prática profissional |
topic |
Non-formal education; non-formal contexts; educators/teachers; initiation to professional practise. Educação não formal; contextos não formais; educadores/professores; iniciação à prática profissional |
description |
This article focuses on non-formal education and on the perceptions and potential identified by students and institutional advisors in non-formal education contexts. Considering their specificities, we wanted to know what perceptions do students and institutional advisors have about the training potential of non-formal contexts and what is their contribution to the initial training of the future educator/teacher. To guide the answer to this question, we outline the following objectives: i) to know and analyze the perceptions of students and institutional advisors about the training potentials recognized in non-formal educational spaces and ii) to understand their contribution to initial training. As data collection instruments, we used a mixed questionnaire survey for students and a questionnaire survey, open questions for institutional advisors. As a data analysis technique, we use statistical analysis and content analysis. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166 https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166 |
url |
https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/166 https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/166/161 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
dc.source.none.fl_str_mv |
EduSer; Vol. 13 No. 2 (2021): EduSer Eduser - revista de Educação; v. 13 n. 2 (2021): EduSer EduSer; Vol. 13 N.º 2 (2021): EduSer 2183-038X 1645-4774 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130940842180608 |