Non-formal education: perceptions and training potential

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Maria do Céu
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Castro, Marília
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166
Resumo: This article focuses on non-formal education and on the perceptions and potential identified by students and institutional advisors in non-formal education contexts. Considering their specificities, we wanted to know what perceptions do students and institutional advisors have about the training potential of non-formal contexts and what is their contribution to the initial training of the future educator/teacher. To guide the answer to this question, we outline the following objectives: i) to know and analyze the perceptions of students and institutional advisors about the training potentials recognized in non-formal educational spaces and ii) to understand their contribution to initial training. As data collection instruments, we used a mixed questionnaire survey for students and a questionnaire survey, open questions for institutional advisors. As a data analysis technique, we use statistical analysis and content analysis.
id RCAP_65c886832da43b90c376cc4f72d309dc
oai_identifier_str oai:eduser.ipb.pt:article/166
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Non-formal education: perceptions and training potentialEducação não formal: perceções e potencialidades formativasNon-formal education; non-formal contexts; educators/teachers; initiation to professional practise.Educação não formal; contextos não formais; educadores/professores; iniciação à prática profissionalThis article focuses on non-formal education and on the perceptions and potential identified by students and institutional advisors in non-formal education contexts. Considering their specificities, we wanted to know what perceptions do students and institutional advisors have about the training potential of non-formal contexts and what is their contribution to the initial training of the future educator/teacher. To guide the answer to this question, we outline the following objectives: i) to know and analyze the perceptions of students and institutional advisors about the training potentials recognized in non-formal educational spaces and ii) to understand their contribution to initial training. As data collection instruments, we used a mixed questionnaire survey for students and a questionnaire survey, open questions for institutional advisors. As a data analysis technique, we use statistical analysis and content analysis.O presente artigo centra-se na educação não formal e nas perceções e potencialidades identificadas pelos estudantes e orientadores institucionais nos contextos de educação não formal. Considerando as suas especificidades,quisemos saber que perceções têm os estudantes e os orientadores institucionais sobre as potencialidades formativas dos contextos não formais e qual o contributo das mesmas para a formação inicial do futuro educador/professor.Para orientar a resposta a esta questão delineamos os seguintes objetivos: i) conhecer e analisar as perceções dos estudantes e orientadores institucionais sobre as potencialidades formativas reconhecidas nos espaços educativos não formais e ii) perceber qual o seu contributo para a formação inicial. Como instrumentos de recolha de dados recorremos ao inquérito por questionário, misto, para os estudantes e ao inquérito por questionário, questões abertas para os orientadores institucionais. Como técnica de análise de dados,recorremos à análise estatística e à análise de conteúdo.Instituto Politécnico de Bragança2021-12-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166EduSer; Vol. 13 No. 2 (2021): EduSerEduser - revista de Educação; v. 13 n. 2 (2021): EduSerEduSer; Vol. 13 N.º 2 (2021): EduSer2183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/166https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/166/161Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Maria do CéuCastro, Marília2024-02-03T06:05:02Zoai:eduser.ipb.pt:article/166Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:54.481517Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Non-formal education: perceptions and training potential
Educação não formal: perceções e potencialidades formativas
title Non-formal education: perceptions and training potential
spellingShingle Non-formal education: perceptions and training potential
Ribeiro, Maria do Céu
Non-formal education; non-formal contexts; educators/teachers; initiation to professional practise.
Educação não formal; contextos não formais; educadores/professores; iniciação à prática profissional
title_short Non-formal education: perceptions and training potential
title_full Non-formal education: perceptions and training potential
title_fullStr Non-formal education: perceptions and training potential
title_full_unstemmed Non-formal education: perceptions and training potential
title_sort Non-formal education: perceptions and training potential
author Ribeiro, Maria do Céu
author_facet Ribeiro, Maria do Céu
Castro, Marília
author_role author
author2 Castro, Marília
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Maria do Céu
Castro, Marília
dc.subject.por.fl_str_mv Non-formal education; non-formal contexts; educators/teachers; initiation to professional practise.
Educação não formal; contextos não formais; educadores/professores; iniciação à prática profissional
topic Non-formal education; non-formal contexts; educators/teachers; initiation to professional practise.
Educação não formal; contextos não formais; educadores/professores; iniciação à prática profissional
description This article focuses on non-formal education and on the perceptions and potential identified by students and institutional advisors in non-formal education contexts. Considering their specificities, we wanted to know what perceptions do students and institutional advisors have about the training potential of non-formal contexts and what is their contribution to the initial training of the future educator/teacher. To guide the answer to this question, we outline the following objectives: i) to know and analyze the perceptions of students and institutional advisors about the training potentials recognized in non-formal educational spaces and ii) to understand their contribution to initial training. As data collection instruments, we used a mixed questionnaire survey for students and a questionnaire survey, open questions for institutional advisors. As a data analysis technique, we use statistical analysis and content analysis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166
https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166
url https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/166
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/166/161
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
dc.source.none.fl_str_mv EduSer; Vol. 13 No. 2 (2021): EduSer
Eduser - revista de Educação; v. 13 n. 2 (2021): EduSer
EduSer; Vol. 13 N.º 2 (2021): EduSer
2183-038X
1645-4774
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130940842180608