PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Joana
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Costa, Fernando Albuquerque, Peralta, Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527
Resumo: This paper presents the results of a research carried out with the objective of studying adult subjects’ learning in non-formal online contexts. Within a qualitative research approach, we questioned adult Internet users through an online questionnaire. We found that the learning carried out in online contexts is mostly of declarative nature, related to learners’ personal context, mainly in online environments related to the information domain and carried out according to a process-centered strategy, in which decision-making happens in the course of action and is based on the research and its results, or it follows guidelines in the form of a script or tutorial.
id UFT-7_501b17e91adccc16171a2ae5ae1b8348
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3527
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the InternetAPRENDIZAJE PERSONAL EM ENTORNOS INFORMALES: las oportunidades creadas por InternetAPRENDIZAGENS PESSOAIS EM CONTEXTOS INFORMAIS: oportunidades criadas pela Internetonline contextsonline learningnon-formal contextsonline contextsonline learningnon-formal contextscontextos onlineaprendizajes onlinenon-formal contextscontextos onlineaprendizajes onlinenon-formal contextscontexto onlineaprendizagem onlinecontextos não formaiscontexto onlineaprendizagem onlinecontextos não formaisThis paper presents the results of a research carried out with the objective of studying adult subjects’ learning in non-formal online contexts. Within a qualitative research approach, we questioned adult Internet users through an online questionnaire. We found that the learning carried out in online contexts is mostly of declarative nature, related to learners’ personal context, mainly in online environments related to the information domain and carried out according to a process-centered strategy, in which decision-making happens in the course of action and is based on the research and its results, or it follows guidelines in the form of a script or tutorial.En este texto presentamos los resultados de un estudio realizado con el objetivo de analizar los aprendizajes realizados por sujetos adultos en contextos online, de carácter no formal. Con un abordaje investigador de carácter cualitativo, realizamos una encuesta, mediante un cuestionario online, a adultos usuarios regulares de Internet. Comprobamos que, en contextos online, los aprendizajes que se llevan a cabo son, en su mayoría, de tipo predominantemente declarativo y relacionados con el contexto personal de los estudiantes. Estos aprendizajes se producen esencialmente en el campo de la información y de acuerdo con una estrategia centrada en el proceso, en el cual la toma de decisiones se produce en el transcurso de la acción y se basa en la investigación y en los resultados obtenidos, o bien en las orientaciones fornecidas por un guión o tutorial.Neste texto apresentam-se os resultados de uma investigação realizada com o objetivo de estudar as aprendizagens que são realizadas por sujeitos adultos em contextos online, de caráter não formal. Com uma abordagem investigativa de vertente qualitativa, inquiriram-se adultos utilizadores regulares da Internet através da distribuição de um questionário online. Verificou-se que, em contextos online, as aprendizagens realizadas são, na sua maioria, de caráter predominantemente declarativo, relativas ao contexto pessoal dos aprendentes, essencialmente em ambientes online relativos ao domínio da informação e realizam-se de acordo com uma estratégia centrada no processo, em que a tomada de decisões é realizada no decurso da ação e baseia-se na pesquisa e nos resultados que daí decorrem, ou seguindo orientações sob a forma de guião ou tutorial.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/352710.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p190Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-2312447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9782https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9811https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9847https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9878https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9909https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9938Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, JoanaCosta, Fernando AlbuquerquePeralta, Helena2022-03-04T13:19:24Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3527Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:24Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet
APRENDIZAJE PERSONAL EM ENTORNOS INFORMALES: las oportunidades creadas por Internet
APRENDIZAGENS PESSOAIS EM CONTEXTOS INFORMAIS: oportunidades criadas pela Internet
title PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet
spellingShingle PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet
Viana, Joana
online contexts
online learning
non-formal contexts
online contexts
online learning
non-formal contexts
contextos online
aprendizajes online
non-formal contexts
contextos online
aprendizajes online
non-formal contexts
contexto online
aprendizagem online
contextos não formais
contexto online
aprendizagem online
contextos não formais
title_short PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet
title_full PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet
title_fullStr PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet
title_full_unstemmed PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet
title_sort PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet
author Viana, Joana
author_facet Viana, Joana
Costa, Fernando Albuquerque
Peralta, Helena
author_role author
author2 Costa, Fernando Albuquerque
Peralta, Helena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Joana
Costa, Fernando Albuquerque
Peralta, Helena
dc.subject.por.fl_str_mv online contexts
online learning
non-formal contexts
online contexts
online learning
non-formal contexts
contextos online
aprendizajes online
non-formal contexts
contextos online
aprendizajes online
non-formal contexts
contexto online
aprendizagem online
contextos não formais
contexto online
aprendizagem online
contextos não formais
topic online contexts
online learning
non-formal contexts
online contexts
online learning
non-formal contexts
contextos online
aprendizajes online
non-formal contexts
contextos online
aprendizajes online
non-formal contexts
contexto online
aprendizagem online
contextos não formais
contexto online
aprendizagem online
contextos não formais
description This paper presents the results of a research carried out with the objective of studying adult subjects’ learning in non-formal online contexts. Within a qualitative research approach, we questioned adult Internet users through an online questionnaire. We found that the learning carried out in online contexts is mostly of declarative nature, related to learners’ personal context, mainly in online environments related to the information domain and carried out according to a process-centered strategy, in which decision-making happens in the course of action and is based on the research and its results, or it follows guidelines in the form of a script or tutorial.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p190
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p190
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9782
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9811
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9847
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9878
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9909
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9938
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231
Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313245415571456