The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.21/15117 |
Resumo: | Internship report submitted to the Escola Superior de dança in candidacy for the degree in Master of Dance Education |
id |
RCAP_686bc3d347b16c153f2f1ab864e71678 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipl.pt:10400.21/15117 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório NacionalClassical ballet techniqueMusicalityRhythmMelodyTécnica de dança clássicaMusicalidadeRitmoMelodiaInternship report submitted to the Escola Superior de dança in candidacy for the degree in Master of Dance EducationABTRACT - In classical ballet technique movements are performed in relationship to the rhythm and melody of the accompanied music. This may be seen as a natural ability but may be developed through training. Classical ballet can be defined through the quality of grace in phrasing, fluidity, and harmony which are bound up with the dancers' reaction to music. Musicality incorporates rhythm, melody, and harmony allowing phrases to be performed with a flowing movement, responding to the music as a whole. The class planned for the development of this internship was the 5th year in Classical Ballet Technique. The students ranged between 14 and 15 years of age, frequenting the vocational dance training program at the National Dance Conservatory of Lisbon, Portugal, in the school year 2021/2022. Starting from the question: In what way musicality influences technique in a Classical Ballet Technique class? Our objective was to establish strategies for the development of musicality in order to improve the musical quality in adagio and allegro exercises, through the anticipation of weight transfer and coordination of port de bras in a CBT class. The basis of the methodology chosen was action-research, to meet the objectives of developing a better understanding of musicality in adagio and allegro. The research methodology uses the following data collection tools; observation tables, logbook, non-participant observation, image capturing and questionnaires. The conclusions, final analysis, and reflective thoughts based upon this practical teaching intervention at EADCN demonstrated that the students of the 5th year at EADCN presented positive learning outcomes. A deeper understanding of the importance of the use of the anacrusis of the music and movement, anticipating transfer of weight and coordination of port de bras to enhance musicality in Classical Ballet Technique was clearly evident. We conclude that our focus on the preceding movements and adjustments necessary prior to the execution of a movement, is an important teaching strategy relevant to nurture and develop musicality in students.Na Técnica de Dança Clássica, os movimentos são executados em relação ao ritmo e à melodia da música que os acompanha (que acompanha os exercícios). Isto pode ser visto como uma aptidão natural, mas pode ser desenvolvido através de treino. A musicalidade incorpora ritmo, melodia e harmonia, permitindo que as frases sejam executadas com um movimento fluido, respondendo à música como um todo. Elaborado no âmbito do Curso de Mestrado em Ensino de Dança, ministrado pela Escola Superior de Dança, Instituto Politécnico de Lisboa, o presente Relatório de Estágio tem como título ‘A interligação entre a musicalidade e a Técnica de Dança Clássica no adagio e allegro no 5º ano Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional. O Estágio, desenvolvido no ano letivo de 2021/22, com os alunos do 5º ano, teve por área de lecionação a Técnica da Dança Clássica. A turma em que se desenvolveu Estágio, foi a turma B, composta por 6 alunas, com idades compreendidas de 14 e 15 anos. Partindo da questão: De que forma a musicalidade influencia a técnica na aula de Técnica da Dança Clássica? O nosso objetivo foi estabelecer estratégias para o desenvolvimento da musicalidade de forma a melhorar a qualidade musical em exercícios de adagio e allegro, através da antecipação da transferência de peso e coordenação de port de bras na aula de TDC. De forma a suportar os objetivos delineados e a poder recolher dados que permitissem avaliar a prática, optou-se pela metodologia de Investigação ação e foram aplicados os seguintes instrumentos de recolha de dados: Grelhas de observação, diário de bordo, observação não participante, captação de imagens e questionários. As conclusões, a análise final e as reflexões baseadas nesta intervenção pedagógica prática na EADCN demonstraram que os alunos do 5º ano na EADCN apresentaram resultados de aprendizagem positivos. Uma compreensão mais profunda da importância da utilização da anacrusis da música e do movimento, antecipando a transferência de peso, e a coordenação de port de bras para melhorar a musicalidade na TDC foi claramente evidente. Concluímos que o nosso foco nos movimentos anteriores e ajustamentos necessários antes da execução de um movimento, é uma estratégia de ensino relevante para cultivar e desenvolver a musicalidade nos alunos.Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de DançaNascimento, VandaRCIPLChapman, Caroline2022-11-30T16:49:53Z2022-102022-10-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.21/15117TID:203173180enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-08-03T10:12:15Zoai:repositorio.ipl.pt:10400.21/15117Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:22:50.614461Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional |
title |
The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional |
spellingShingle |
The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional Chapman, Caroline Classical ballet technique Musicality Rhythm Melody Técnica de dança clássica Musicalidade Ritmo Melodia |
title_short |
The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional |
title_full |
The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional |
title_fullStr |
The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional |
title_full_unstemmed |
The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional |
title_sort |
The interconnection between musicality and classical ballet technique in Adagio and Allegro - 5th year I Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional |
author |
Chapman, Caroline |
author_facet |
Chapman, Caroline |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nascimento, Vanda RCIPL |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chapman, Caroline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Classical ballet technique Musicality Rhythm Melody Técnica de dança clássica Musicalidade Ritmo Melodia |
topic |
Classical ballet technique Musicality Rhythm Melody Técnica de dança clássica Musicalidade Ritmo Melodia |
description |
Internship report submitted to the Escola Superior de dança in candidacy for the degree in Master of Dance Education |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-30T16:49:53Z 2022-10 2022-10-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.21/15117 TID:203173180 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.21/15117 |
identifier_str_mv |
TID:203173180 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133500566142976 |