The importance of communication in the development of higher education institutions in Angola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kimbanda, Francisco Jachuca
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Luís, Marco Almeida, Morgado, Elsa Gabriel, Gouveia, Luis Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.37334/ricts.v3i2.34
Resumo: It addresses the possible relevance of the documentary genre in the teaching-learning process of science, based on the concepts of pedagogy, didactics and communication. Attention is also paid to the state of the art in this regard and in the context of the Republic of Angola and its provinces. We look at the Escola Superior Politécnica de Malanje (ESPM), as an institution attentive to the demands of the new times and adaptation to the Angolan reality, and to its multiple problems, but also opportunities, without losing sight of its ends and, still, the observance of international canons, without a perspective of pioneering scientific research, as one of the three pillars of Higher Education Institutions (HEIs).
id RCAP_6a502a3d57b35334ea01bcdb7b079d27
oai_identifier_str oai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/34
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The importance of communication in the development of higher education institutions in AngolaA importância da comunicação no desenvolvimento da Instituições do Ensino Superior em AngolaEnsino-aprendizagemInvestigaçãoEnsino PresencialEnsino Não PresencialTeaching-learningInvestigationFace-to-face teachingNon-classroom teachingIt addresses the possible relevance of the documentary genre in the teaching-learning process of science, based on the concepts of pedagogy, didactics and communication. Attention is also paid to the state of the art in this regard and in the context of the Republic of Angola and its provinces. We look at the Escola Superior Politécnica de Malanje (ESPM), as an institution attentive to the demands of the new times and adaptation to the Angolan reality, and to its multiple problems, but also opportunities, without losing sight of its ends and, still, the observance of international canons, without a perspective of pioneering scientific research, as one of the three pillars of Higher Education Institutions (HEIs).Aborda-se a possível, relevância do género documental, no processo de ensino-aprendizagem das ciências, a partir dos conceitos de pedagogia, didáctica e comunicação. Atenta-se, ainda, ao estado da arte, no que a este aspecto diz respeito e no contexto da República de Angola e das suas províncias. Olha-se para a Escola Superior Politécnica de Malanje (ESPM), como Instituição atenta às exigências dos novos tempos e adequação à realidade angolana, e aos seus múltiplos problemas, mas igualmente oportunidades, sem perder de vista os seus fins e, ainda, a observância dos cânones internacionais, sem numa óptica de investigação científica pioneira, como um dos três pilares das Instituições do Ensino Superior (IES).MUNDIS2020-08-05T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.37334/ricts.v3i2.34oai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/34Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 3 No. 2 (2020): RICTS | 7.ª Edição ; 38-48RICTS | Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 3 N.º 2 (2020): RICTS | 7.ª Edição ; 38-482184-4577reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/34https://doi.org/10.37334/ricts.v3i2.34https://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/34/27Direitos de Autor (c) 2020 Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessKimbanda, Francisco JachucaLuís, Marco AlmeidaMorgado, Elsa GabrielGouveia, Luis Borges2022-09-05T15:04:34Zoai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/34Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:33:18.215139Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The importance of communication in the development of higher education institutions in Angola
A importância da comunicação no desenvolvimento da Instituições do Ensino Superior em Angola
title The importance of communication in the development of higher education institutions in Angola
spellingShingle The importance of communication in the development of higher education institutions in Angola
Kimbanda, Francisco Jachuca
Ensino-aprendizagem
Investigação
Ensino Presencial
Ensino Não Presencial
Teaching-learning
Investigation
Face-to-face teaching
Non-classroom teaching
title_short The importance of communication in the development of higher education institutions in Angola
title_full The importance of communication in the development of higher education institutions in Angola
title_fullStr The importance of communication in the development of higher education institutions in Angola
title_full_unstemmed The importance of communication in the development of higher education institutions in Angola
title_sort The importance of communication in the development of higher education institutions in Angola
author Kimbanda, Francisco Jachuca
author_facet Kimbanda, Francisco Jachuca
Luís, Marco Almeida
Morgado, Elsa Gabriel
Gouveia, Luis Borges
author_role author
author2 Luís, Marco Almeida
Morgado, Elsa Gabriel
Gouveia, Luis Borges
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kimbanda, Francisco Jachuca
Luís, Marco Almeida
Morgado, Elsa Gabriel
Gouveia, Luis Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino-aprendizagem
Investigação
Ensino Presencial
Ensino Não Presencial
Teaching-learning
Investigation
Face-to-face teaching
Non-classroom teaching
topic Ensino-aprendizagem
Investigação
Ensino Presencial
Ensino Não Presencial
Teaching-learning
Investigation
Face-to-face teaching
Non-classroom teaching
description It addresses the possible relevance of the documentary genre in the teaching-learning process of science, based on the concepts of pedagogy, didactics and communication. Attention is also paid to the state of the art in this regard and in the context of the Republic of Angola and its provinces. We look at the Escola Superior Politécnica de Malanje (ESPM), as an institution attentive to the demands of the new times and adaptation to the Angolan reality, and to its multiple problems, but also opportunities, without losing sight of its ends and, still, the observance of international canons, without a perspective of pioneering scientific research, as one of the three pillars of Higher Education Institutions (HEIs).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-05T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.37334/ricts.v3i2.34
oai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/34
url https://doi.org/10.37334/ricts.v3i2.34
identifier_str_mv oai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/34
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/34
https://doi.org/10.37334/ricts.v3i2.34
https://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/34/27
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 3 No. 2 (2020): RICTS | 7.ª Edição ; 38-48
RICTS | Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 3 N.º 2 (2020): RICTS | 7.ª Edição ; 38-48
2184-4577
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130193925767168