Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Berto, José Alexandre
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lorenzetti, Leonir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231
Resumo: This work aims to investigate the conceptions about technology present in the Physics textbooks of the 3rd year of High School of the PNLD 2018. , Instrumentalism, Substantivism and Critical Theory/Sociotechnical Adequacy. The research was characterized by a qualitative nature and document analysis type. The constituted data were analyzed by Discursive Textual Analysis. The results indicate that there is a prevalence of instrumentalist conceptions with some advances in the construction of Critical Theory/Sociotechnical Adequacy in some works. This exercise raises important points to be considered for the confrontations to be carried out within the assumptions of STS Education.
id RCAP_70775f585d4f45451f733c07c9265e80
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/32231
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooksConcepciones sobre tecnología en los libros de texto de Física del PNLD 2018Concepções sobre a tecnologia nos livros didáticos de Física do PNLD 2018This work aims to investigate the conceptions about technology present in the Physics textbooks of the 3rd year of High School of the PNLD 2018. , Instrumentalism, Substantivism and Critical Theory/Sociotechnical Adequacy. The research was characterized by a qualitative nature and document analysis type. The constituted data were analyzed by Discursive Textual Analysis. The results indicate that there is a prevalence of instrumentalist conceptions with some advances in the construction of Critical Theory/Sociotechnical Adequacy in some works. This exercise raises important points to be considered for the confrontations to be carried out within the assumptions of STS Education.Este trabajo tiene como objetivo investigar las concepciones sobre tecnología presentes en los libros de texto de Física del 3° año de Enseñanza Media del PNLD 2018, Instrumentalismo, Sustantivismo y Teoría Crítica/Adecuación Sociotécnica. La investigación se caracterizó por ser de naturaleza cualitativa y de tipo análisis documental. Los datos constituidos fueron analizados por Análisis Textual Discursivo. Los resultados indican que hay un predominio de las concepciones instrumentalistas con algunos avances en la construcción de la Teoría Crítica/Adecuación Sociotécnica en algunas obras. Este ejercicio plantea puntos importantes a considerar para los enfrentamientos a realizarse dentro de los presupuestos de la Educación CTS.Este trabalho tem como objetivo investigar as concepções sobre tecnologia presentes nos livros didáticos de Física do 3º ano do Ensino Médio do PNLD 2018. Ao focar o tema energia elétrica, buscou-se analisar quais são as concepções sobre tecnologia de acordo com as concepções de Determinismo, Instrumentalismo, Substantivismo e Teoria Crítica/Adequação Sociotécnica. A pesquisa se caracterizou de natureza qualitativa e do tipo análise documental. Os dados constituídos foram analisados pela Análise Textual Discursiva. Os resultados obtidos indicam que existe uma prevalência de concepções instrumentalistas com alguns avanços na construção da Teoria crítica/Adequação sociotécnica em algumas obras. Este exercício levanta importantes pontos a serem considerados para os enfrentamentos a serem realizados dentro dos pressupostos da Educação CTS.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-05-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231Indagatio Didactica; Vol 15 No 1 (2023); 273-284Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 1 (2023); 273-284Indagatio Didactica; Vol. 15 No 1 (2023); 273-284Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 1 (2023); 273-2841647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32231https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32231/22024http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBerto, José AlexandreLorenzetti, Leonir2023-09-22T10:19:30Zoai:proa.ua.pt:article/32231Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:34.401325Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks
Concepciones sobre tecnología en los libros de texto de Física del PNLD 2018
Concepções sobre a tecnologia nos livros didáticos de Física do PNLD 2018
title Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks
spellingShingle Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks
Berto, José Alexandre
title_short Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks
title_full Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks
title_fullStr Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks
title_full_unstemmed Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks
title_sort Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks
author Berto, José Alexandre
author_facet Berto, José Alexandre
Lorenzetti, Leonir
author_role author
author2 Lorenzetti, Leonir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Berto, José Alexandre
Lorenzetti, Leonir
description This work aims to investigate the conceptions about technology present in the Physics textbooks of the 3rd year of High School of the PNLD 2018. , Instrumentalism, Substantivism and Critical Theory/Sociotechnical Adequacy. The research was characterized by a qualitative nature and document analysis type. The constituted data were analyzed by Discursive Textual Analysis. The results indicate that there is a prevalence of instrumentalist conceptions with some advances in the construction of Critical Theory/Sociotechnical Adequacy in some works. This exercise raises important points to be considered for the confrontations to be carried out within the assumptions of STS Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-08
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231
https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231
url https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32231
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32231/22024
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 1 (2023); 273-284
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 1 (2023); 273-284
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 1 (2023); 273-284
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 1 (2023); 273-284
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574297812992