Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231 |
Resumo: | This work aims to investigate the conceptions about technology present in the Physics textbooks of the 3rd year of High School of the PNLD 2018. , Instrumentalism, Substantivism and Critical Theory/Sociotechnical Adequacy. The research was characterized by a qualitative nature and document analysis type. The constituted data were analyzed by Discursive Textual Analysis. The results indicate that there is a prevalence of instrumentalist conceptions with some advances in the construction of Critical Theory/Sociotechnical Adequacy in some works. This exercise raises important points to be considered for the confrontations to be carried out within the assumptions of STS Education. |
id |
RCAP_70775f585d4f45451f733c07c9265e80 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/32231 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooksConcepciones sobre tecnología en los libros de texto de Física del PNLD 2018Concepções sobre a tecnologia nos livros didáticos de Física do PNLD 2018This work aims to investigate the conceptions about technology present in the Physics textbooks of the 3rd year of High School of the PNLD 2018. , Instrumentalism, Substantivism and Critical Theory/Sociotechnical Adequacy. The research was characterized by a qualitative nature and document analysis type. The constituted data were analyzed by Discursive Textual Analysis. The results indicate that there is a prevalence of instrumentalist conceptions with some advances in the construction of Critical Theory/Sociotechnical Adequacy in some works. This exercise raises important points to be considered for the confrontations to be carried out within the assumptions of STS Education.Este trabajo tiene como objetivo investigar las concepciones sobre tecnología presentes en los libros de texto de Física del 3° año de Enseñanza Media del PNLD 2018, Instrumentalismo, Sustantivismo y Teoría Crítica/Adecuación Sociotécnica. La investigación se caracterizó por ser de naturaleza cualitativa y de tipo análisis documental. Los datos constituidos fueron analizados por Análisis Textual Discursivo. Los resultados indican que hay un predominio de las concepciones instrumentalistas con algunos avances en la construcción de la Teoría Crítica/Adecuación Sociotécnica en algunas obras. Este ejercicio plantea puntos importantes a considerar para los enfrentamientos a realizarse dentro de los presupuestos de la Educación CTS.Este trabalho tem como objetivo investigar as concepções sobre tecnologia presentes nos livros didáticos de Física do 3º ano do Ensino Médio do PNLD 2018. Ao focar o tema energia elétrica, buscou-se analisar quais são as concepções sobre tecnologia de acordo com as concepções de Determinismo, Instrumentalismo, Substantivismo e Teoria Crítica/Adequação Sociotécnica. A pesquisa se caracterizou de natureza qualitativa e do tipo análise documental. Os dados constituídos foram analisados pela Análise Textual Discursiva. Os resultados obtidos indicam que existe uma prevalência de concepções instrumentalistas com alguns avanços na construção da Teoria crítica/Adequação sociotécnica em algumas obras. Este exercício levanta importantes pontos a serem considerados para os enfrentamentos a serem realizados dentro dos pressupostos da Educação CTS.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-05-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231Indagatio Didactica; Vol 15 No 1 (2023); 273-284Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 1 (2023); 273-284Indagatio Didactica; Vol. 15 No 1 (2023); 273-284Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 1 (2023); 273-2841647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32231https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32231/22024http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBerto, José AlexandreLorenzetti, Leonir2023-09-22T10:19:30Zoai:proa.ua.pt:article/32231Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:34.401325Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks Concepciones sobre tecnología en los libros de texto de Física del PNLD 2018 Concepções sobre a tecnologia nos livros didáticos de Física do PNLD 2018 |
title |
Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks |
spellingShingle |
Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks Berto, José Alexandre |
title_short |
Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks |
title_full |
Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks |
title_fullStr |
Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks |
title_full_unstemmed |
Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks |
title_sort |
Conceptions about technology in PNLD 2018 Physics textbooks |
author |
Berto, José Alexandre |
author_facet |
Berto, José Alexandre Lorenzetti, Leonir |
author_role |
author |
author2 |
Lorenzetti, Leonir |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Berto, José Alexandre Lorenzetti, Leonir |
description |
This work aims to investigate the conceptions about technology present in the Physics textbooks of the 3rd year of High School of the PNLD 2018. , Instrumentalism, Substantivism and Critical Theory/Sociotechnical Adequacy. The research was characterized by a qualitative nature and document analysis type. The constituted data were analyzed by Discursive Textual Analysis. The results indicate that there is a prevalence of instrumentalist conceptions with some advances in the construction of Critical Theory/Sociotechnical Adequacy in some works. This exercise raises important points to be considered for the confrontations to be carried out within the assumptions of STS Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-08 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231 https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32231 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32231 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32231/22024 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 15 No 1 (2023); 273-284 Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 1 (2023); 273-284 Indagatio Didactica; Vol. 15 No 1 (2023); 273-284 Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 1 (2023); 273-284 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133574297812992 |