Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pestana, Leonor
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Duarte, João, Coutinho, Emília, Chaves, Cláudia, Nelas, Paula, Amaral, Odete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.19/4198
Resumo: Abstract: Background: The academic performance of adolescents is determined by variables related to domestic and leisure activities. Objective: To identify variables related to domestic and leisure activities that influence the academic performance of adolescents. Methodology: Observational quantitative, non-experimental, cross-sectional, descriptive and correlational, explanatory and retrospective study, using a non-probabilistic sample intended for convenience, consisting of 380 adolescents with an average age of 13.5 years (± SD 1:56). Results: Adolescents who collaborate with the family in household activities show better academic performance (p = 0.014). The daily time engaged in leisure activities, as computer use (p = 0.05), video watching (p = 0.021) and the use of games on PC or game consoles (p = 0.011), if over an hour, has negative repercussions on the academic performance of adolescents. Conclusion: Domestic activities positively influence the adolescents school performance, while leisure activities like computer use, watching videos and playing games on computers or game consoles have a negative impact, when occupying more than one hour per day.
id RCAP_73668a6f4b8d59c01873ac664dd2e54c
oai_identifier_str oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4198
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentesImpact of domestic and leisure activities in the academic achievement of adolescentsDomestic activitiesLeisure activitiesAdolescentsAcademic achievementAtividades domésticasAtividades de lazerAdolescentesRendimento escolarOcupação de tempos livresAbstract: Background: The academic performance of adolescents is determined by variables related to domestic and leisure activities. Objective: To identify variables related to domestic and leisure activities that influence the academic performance of adolescents. Methodology: Observational quantitative, non-experimental, cross-sectional, descriptive and correlational, explanatory and retrospective study, using a non-probabilistic sample intended for convenience, consisting of 380 adolescents with an average age of 13.5 years (± SD 1:56). Results: Adolescents who collaborate with the family in household activities show better academic performance (p = 0.014). The daily time engaged in leisure activities, as computer use (p = 0.05), video watching (p = 0.021) and the use of games on PC or game consoles (p = 0.011), if over an hour, has negative repercussions on the academic performance of adolescents. Conclusion: Domestic activities positively influence the adolescents school performance, while leisure activities like computer use, watching videos and playing games on computers or game consoles have a negative impact, when occupying more than one hour per day.RESUMO Introdução: O rendimento escolar dos adolescentes é determinado por variáveis relacionadas com as atividades domésticas e de lazer. Objectivo: Identificar as variáveis relacionadas às atividades domésticas e de lazer que influenciam o rendimento escolar dos adolescentes. Metodologia: Estudo observacional, quantitativo, não experimental, em corte transversal, descritivo e correlacional, explicativo e retrospectivo, realizado numa amostra não probabilística intencional por conveniência, constituída por 380 adolescentes com uma média de idades de 13.5 anos (±1.56 dp). Resultados: Os adolescentes que colaboram com os familiares em atividades domésticas revelam melhor rendimento escolar (p=0,014). O rendimento escolar dos adolescentes é maior naqueles que ocupam menos de uma hora por dia em atividades de lazer, como no uso do computador (p=0,05), na visualização de vídeos (p=0,021), e no uso de jogos em PC ou em consola (p=0,011). Conclusão: As atividades domésticas influenciam positivamente o rendimento escolar dos adolescentes, enquanto as atividades de lazer como passar tempo a usar o computador, ver vídeos, jogar em computador e/ou em consola em tempos superiores a uma hora o influenciam negativamente.Este trabalho é financiado por fundos nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., no âmbito do projeto UID/Multi/04016/2016. Agradecemos adicionalmente ao Instituto Politécnico de Viseu e ao CI&DETS pelo apoio prestadoAsociación INFADRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuPestana, LeonorDuarte, JoãoCoutinho, EmíliaChaves, CláudiaNelas, PaulaAmaral, Odete2017-01-30T17:19:11Z20162016-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/4198porPestana L, Duarte J, Coutinho E, Chaves C, Nelas P, Amaral O. Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología. 2016;1(2):347-57. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.5810214-987710.17060/ijodaep.2016.n2.v1.581info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:27:04Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4198Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:42:52.396828Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes
Impact of domestic and leisure activities in the academic achievement of adolescents
title Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes
spellingShingle Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes
Pestana, Leonor
Domestic activities
Leisure activities
Adolescents
Academic achievement
Atividades domésticas
Atividades de lazer
Adolescentes
Rendimento escolar
Ocupação de tempos livres
title_short Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes
title_full Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes
title_fullStr Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes
title_full_unstemmed Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes
title_sort Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes
author Pestana, Leonor
author_facet Pestana, Leonor
Duarte, João
Coutinho, Emília
Chaves, Cláudia
Nelas, Paula
Amaral, Odete
author_role author
author2 Duarte, João
Coutinho, Emília
Chaves, Cláudia
Nelas, Paula
Amaral, Odete
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu
dc.contributor.author.fl_str_mv Pestana, Leonor
Duarte, João
Coutinho, Emília
Chaves, Cláudia
Nelas, Paula
Amaral, Odete
dc.subject.por.fl_str_mv Domestic activities
Leisure activities
Adolescents
Academic achievement
Atividades domésticas
Atividades de lazer
Adolescentes
Rendimento escolar
Ocupação de tempos livres
topic Domestic activities
Leisure activities
Adolescents
Academic achievement
Atividades domésticas
Atividades de lazer
Adolescentes
Rendimento escolar
Ocupação de tempos livres
description Abstract: Background: The academic performance of adolescents is determined by variables related to domestic and leisure activities. Objective: To identify variables related to domestic and leisure activities that influence the academic performance of adolescents. Methodology: Observational quantitative, non-experimental, cross-sectional, descriptive and correlational, explanatory and retrospective study, using a non-probabilistic sample intended for convenience, consisting of 380 adolescents with an average age of 13.5 years (± SD 1:56). Results: Adolescents who collaborate with the family in household activities show better academic performance (p = 0.014). The daily time engaged in leisure activities, as computer use (p = 0.05), video watching (p = 0.021) and the use of games on PC or game consoles (p = 0.011), if over an hour, has negative repercussions on the academic performance of adolescents. Conclusion: Domestic activities positively influence the adolescents school performance, while leisure activities like computer use, watching videos and playing games on computers or game consoles have a negative impact, when occupying more than one hour per day.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2016-01-01T00:00:00Z
2017-01-30T17:19:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.19/4198
url http://hdl.handle.net/10400.19/4198
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pestana L, Duarte J, Coutinho E, Chaves C, Nelas P, Amaral O. Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología. 2016;1(2):347-57. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.581
0214-9877
10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.581
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Asociación INFAD
publisher.none.fl_str_mv Asociación INFAD
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130896569204736