Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.19/4198 |
Resumo: | Abstract: Background: The academic performance of adolescents is determined by variables related to domestic and leisure activities. Objective: To identify variables related to domestic and leisure activities that influence the academic performance of adolescents. Methodology: Observational quantitative, non-experimental, cross-sectional, descriptive and correlational, explanatory and retrospective study, using a non-probabilistic sample intended for convenience, consisting of 380 adolescents with an average age of 13.5 years (± SD 1:56). Results: Adolescents who collaborate with the family in household activities show better academic performance (p = 0.014). The daily time engaged in leisure activities, as computer use (p = 0.05), video watching (p = 0.021) and the use of games on PC or game consoles (p = 0.011), if over an hour, has negative repercussions on the academic performance of adolescents. Conclusion: Domestic activities positively influence the adolescents school performance, while leisure activities like computer use, watching videos and playing games on computers or game consoles have a negative impact, when occupying more than one hour per day. |
id |
RCAP_73668a6f4b8d59c01873ac664dd2e54c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4198 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentesImpact of domestic and leisure activities in the academic achievement of adolescentsDomestic activitiesLeisure activitiesAdolescentsAcademic achievementAtividades domésticasAtividades de lazerAdolescentesRendimento escolarOcupação de tempos livresAbstract: Background: The academic performance of adolescents is determined by variables related to domestic and leisure activities. Objective: To identify variables related to domestic and leisure activities that influence the academic performance of adolescents. Methodology: Observational quantitative, non-experimental, cross-sectional, descriptive and correlational, explanatory and retrospective study, using a non-probabilistic sample intended for convenience, consisting of 380 adolescents with an average age of 13.5 years (± SD 1:56). Results: Adolescents who collaborate with the family in household activities show better academic performance (p = 0.014). The daily time engaged in leisure activities, as computer use (p = 0.05), video watching (p = 0.021) and the use of games on PC or game consoles (p = 0.011), if over an hour, has negative repercussions on the academic performance of adolescents. Conclusion: Domestic activities positively influence the adolescents school performance, while leisure activities like computer use, watching videos and playing games on computers or game consoles have a negative impact, when occupying more than one hour per day.RESUMO Introdução: O rendimento escolar dos adolescentes é determinado por variáveis relacionadas com as atividades domésticas e de lazer. Objectivo: Identificar as variáveis relacionadas às atividades domésticas e de lazer que influenciam o rendimento escolar dos adolescentes. Metodologia: Estudo observacional, quantitativo, não experimental, em corte transversal, descritivo e correlacional, explicativo e retrospectivo, realizado numa amostra não probabilística intencional por conveniência, constituída por 380 adolescentes com uma média de idades de 13.5 anos (±1.56 dp). Resultados: Os adolescentes que colaboram com os familiares em atividades domésticas revelam melhor rendimento escolar (p=0,014). O rendimento escolar dos adolescentes é maior naqueles que ocupam menos de uma hora por dia em atividades de lazer, como no uso do computador (p=0,05), na visualização de vídeos (p=0,021), e no uso de jogos em PC ou em consola (p=0,011). Conclusão: As atividades domésticas influenciam positivamente o rendimento escolar dos adolescentes, enquanto as atividades de lazer como passar tempo a usar o computador, ver vídeos, jogar em computador e/ou em consola em tempos superiores a uma hora o influenciam negativamente.Este trabalho é financiado por fundos nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., no âmbito do projeto UID/Multi/04016/2016. Agradecemos adicionalmente ao Instituto Politécnico de Viseu e ao CI&DETS pelo apoio prestadoAsociación INFADRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuPestana, LeonorDuarte, JoãoCoutinho, EmíliaChaves, CláudiaNelas, PaulaAmaral, Odete2017-01-30T17:19:11Z20162016-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/4198porPestana L, Duarte J, Coutinho E, Chaves C, Nelas P, Amaral O. Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología. 2016;1(2):347-57. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.5810214-987710.17060/ijodaep.2016.n2.v1.581info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:27:04Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4198Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:42:52.396828Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes Impact of domestic and leisure activities in the academic achievement of adolescents |
title |
Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes |
spellingShingle |
Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes Pestana, Leonor Domestic activities Leisure activities Adolescents Academic achievement Atividades domésticas Atividades de lazer Adolescentes Rendimento escolar Ocupação de tempos livres |
title_short |
Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes |
title_full |
Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes |
title_fullStr |
Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes |
title_full_unstemmed |
Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes |
title_sort |
Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes |
author |
Pestana, Leonor |
author_facet |
Pestana, Leonor Duarte, João Coutinho, Emília Chaves, Cláudia Nelas, Paula Amaral, Odete |
author_role |
author |
author2 |
Duarte, João Coutinho, Emília Chaves, Cláudia Nelas, Paula Amaral, Odete |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pestana, Leonor Duarte, João Coutinho, Emília Chaves, Cláudia Nelas, Paula Amaral, Odete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Domestic activities Leisure activities Adolescents Academic achievement Atividades domésticas Atividades de lazer Adolescentes Rendimento escolar Ocupação de tempos livres |
topic |
Domestic activities Leisure activities Adolescents Academic achievement Atividades domésticas Atividades de lazer Adolescentes Rendimento escolar Ocupação de tempos livres |
description |
Abstract: Background: The academic performance of adolescents is determined by variables related to domestic and leisure activities. Objective: To identify variables related to domestic and leisure activities that influence the academic performance of adolescents. Methodology: Observational quantitative, non-experimental, cross-sectional, descriptive and correlational, explanatory and retrospective study, using a non-probabilistic sample intended for convenience, consisting of 380 adolescents with an average age of 13.5 years (± SD 1:56). Results: Adolescents who collaborate with the family in household activities show better academic performance (p = 0.014). The daily time engaged in leisure activities, as computer use (p = 0.05), video watching (p = 0.021) and the use of games on PC or game consoles (p = 0.011), if over an hour, has negative repercussions on the academic performance of adolescents. Conclusion: Domestic activities positively influence the adolescents school performance, while leisure activities like computer use, watching videos and playing games on computers or game consoles have a negative impact, when occupying more than one hour per day. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2016-01-01T00:00:00Z 2017-01-30T17:19:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.19/4198 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.19/4198 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pestana L, Duarte J, Coutinho E, Chaves C, Nelas P, Amaral O. Repercussões das atividades domésticas e de lazer no rendimento escolar dos adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología. 2016;1(2):347-57. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.581 0214-9877 10.17060/ijodaep.2016.n2.v1.581 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Asociación INFAD |
publisher.none.fl_str_mv |
Asociación INFAD |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130896569204736 |