Inovação e Turismo Voluntário
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.10491 |
Resumo: | Voluntary tourism is an innovation and is one of the fastest growing tourism niche markets. We now see a desire to “invest” in order to do good. This form of travel, that combines traditional leisure activities with organized volunteering opportunities, has not been explored a lot, and few know of its existence. The aim of this article is thus to study the reasons, motivations and the main causes that lead people to do this type of tourism. We have performed a survey with a convenience sample, which obtained 300 responses. In accordance with the data from the survey we see a desire to do humanitarian work. However, the preference of the respondents to go abroad, instead of staying in Portugal, may not be possible, as the price people are willing to pay does not coincide with their destination preference. We thus conclude that there should be a greater communication about this type of activity whereby people could, within their budgets, do voluntary tourism in Portugal, thus helping their country to solve social and humanitarian problems – as these are to be found worldwide, whether the country is developed or still developing. |
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Inovação e Turismo VoluntárioVoluntary tourism is an innovation and is one of the fastest growing tourism niche markets. We now see a desire to “invest” in order to do good. This form of travel, that combines traditional leisure activities with organized volunteering opportunities, has not been explored a lot, and few know of its existence. The aim of this article is thus to study the reasons, motivations and the main causes that lead people to do this type of tourism. We have performed a survey with a convenience sample, which obtained 300 responses. In accordance with the data from the survey we see a desire to do humanitarian work. However, the preference of the respondents to go abroad, instead of staying in Portugal, may not be possible, as the price people are willing to pay does not coincide with their destination preference. We thus conclude that there should be a greater communication about this type of activity whereby people could, within their budgets, do voluntary tourism in Portugal, thus helping their country to solve social and humanitarian problems – as these are to be found worldwide, whether the country is developed or still developing.O Turismo Voluntário ou Volunteer Tourism é uma inovação e é um dos nichos de mercado dentro do turismo que mais cresce. Vemos agora o desejo de um ‘investimento’ com o intuito de fazer o bem. Esta forma de viagem, que combina atividades tradicionais de lazer com oportunidades de voluntariado de forma organizada, ainda se encontra pouco explorada, e poucos sabem da sua existência. Desta forma, o objetivo deste artigo centra-se no estudo das razões, motivações e quais as principais causas que levam as pessoas a fazer ou não fazer este tipo de turismo, através de um inquérito com amostra de conveniência respondido por 300 pessoas. De acordo com os dados do inquérito verifica-se a existência da vontade de realizar uma atividade de ajuda humanitária. No entanto, a preferência dos inquiridos em deslocar-se para o estrangeiro, em vez de ficarem em Portugal, poderá não ser possível, pois o preço que as pessoas estariam dispostas a pagar não coincide com as suas preferências de destino. Conclui-se, assim, que deve haver uma maior sensibilização para estes temas e a realização deste tipo de atividades, onde as pessoas conseguiriam, dentro das suas possibilidades económicas, realizar uma viagem de ‘Turismo Voluntário’ dentro de Portugal, ajudando assim o seu país a resolver os problemas sociais e humanitários – pois estes são comuns em todo o mundo, sendo o país desenvolvido ou ainda em desenvolvimento.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2021-09-20T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.10491oai:proa.ua.pt:article/10491Journal of Tourism & Development; Vol 36 No 2 (2021); 319-328Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 36 n.º 2 (2021); 319-3282182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10491https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.10491https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10491/18834Direitos de Autor (c) 2021 Revista Turismo & Desenvolvimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAu-Yong-Oliveira, ManuelPerfeito, SimãoAlmeida, Filipa2022-09-26T10:56:44Zoai:proa.ua.pt:article/10491Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:30.650839Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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