The learning theories and the teaching chemistry
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605 |
Resumo: | The aim of this research was to analyze trends in learning theories that underlie Qualis A1 articles in Chemistry Teaching. Qualitative in nature, this is a survey of the state of knowledge, in which articles involving sequences or didactic units on chemistry contents were selected. Among the selected texts (24 papers), most (64.6%) are by researchers and are concentrated in institutions in the Southeast of the country. The most common chemical contents are intermolecular interactions, atomic models, chemical reactions and electrochemistry. In fact, half of the Chemistry Teaching articles did not present any learning theory which based to analyze the results of the didactic sequences or units. However, among the works that used a theory of learning, the most frequent was the Social Interactionist Theory (based on Vygotsky and Leontiev). |
id |
RCAP_92dda7b8a6b5579a78b9845a526ddfb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/29605 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The learning theories and the teaching chemistryLas teorías del aprendizaje e la enseñanza de la químicaAs teorias da aprendizagem e o ensino de químicaThe aim of this research was to analyze trends in learning theories that underlie Qualis A1 articles in Chemistry Teaching. Qualitative in nature, this is a survey of the state of knowledge, in which articles involving sequences or didactic units on chemistry contents were selected. Among the selected texts (24 papers), most (64.6%) are by researchers and are concentrated in institutions in the Southeast of the country. The most common chemical contents are intermolecular interactions, atomic models, chemical reactions and electrochemistry. In fact, half of the Chemistry Teaching articles did not present any learning theory which based to analyze the results of the didactic sequences or units. However, among the works that used a theory of learning, the most frequent was the Social Interactionist Theory (based on Vygotsky and Leontiev).El objetivo de esta investigación fue analizar las tendencias en relación a las teorías del aprendizaje que subyacen en los artículos Qualis A1 en Didáctica de la Química. De carácter cualitativo, se trata de un relevamiento del estado del conocimiento, en el que se seleccionaron artículos que involucraban secuencias o unidades didácticas sobre contenidos de química. Entre los textos seleccionados (24 artículos), la mayoría (64,6%) son de investigadores y se concentran en instituciones del Sudeste del País. Los contenidos químicos más presentes son las interacciones intermoleculares, los modelos atómicos, las reacciones químicas y la electroquímica. Entretanto, la mitad de los artículos de Didáctica de la Química no presentan una teoría de aprendizaje para analizar los resultados de las secuencias o unidades didácticas. Sin embargo, entre los trabajos que utilizaron una teoría del aprendizaje, el más frecuente fue la Teoría Sociointeraccionista (basada en Vygotsky y Leontiev).O objetivo desta pesquisa foi analisar as tendências em relação às teorias da aprendizagem que fundamentam os artigos Qualis A1 no Ensino de Química. De cunho qualitativo, trata-se de uma pesquisa do estado do conhecimento, em que foram selecionados artigos que envolviam sequências ou unidades didáticas sobre conteúdos da química. Entre os textos selecionados (24 trabalho), a maior parte (64,6%) é de pesquisadoras e se concentra em instituições do Sudeste do Brasil. Identificamos que metade dos artigos de Ensino de Química não apresentou uma teoria de aprendizagem que fundamentava a análise e os resultados das sequências ou unidades didáticas. Entretanto, entre os trabalhos que utilizaram uma teoria da aprendizagem, a mais frequente foi a Teoria Sociointeracionista (baseada em Vygotsky e Leontiev). Os conteúdos químicos mais presentes são interações intermoleculares, modelos atômicos, reações químicas e eletroquímica.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2022-07-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605Indagatio Didactica; Vol 14 No 1 (2022); 65-78Indagatio Didactica; Vol. 14 Núm. 1 (2022); 65-78Indagatio Didactica; Vol. 14 No 1 (2022); 65-78Indagatio Didactica; vol. 14 n.º 1 (2022); 65-781647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29605https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29605/20497http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Estefano PolettoKrupczak, CarlaAires, Joanez AparecidaAgranionih, Neila Tonin2023-09-22T10:19:25Zoai:proa.ua.pt:article/29605Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:32.494761Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The learning theories and the teaching chemistry Las teorías del aprendizaje e la enseñanza de la química As teorias da aprendizagem e o ensino de química |
title |
The learning theories and the teaching chemistry |
spellingShingle |
The learning theories and the teaching chemistry da Silva, Estefano Poletto |
title_short |
The learning theories and the teaching chemistry |
title_full |
The learning theories and the teaching chemistry |
title_fullStr |
The learning theories and the teaching chemistry |
title_full_unstemmed |
The learning theories and the teaching chemistry |
title_sort |
The learning theories and the teaching chemistry |
author |
da Silva, Estefano Poletto |
author_facet |
da Silva, Estefano Poletto Krupczak, Carla Aires, Joanez Aparecida Agranionih, Neila Tonin |
author_role |
author |
author2 |
Krupczak, Carla Aires, Joanez Aparecida Agranionih, Neila Tonin |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Estefano Poletto Krupczak, Carla Aires, Joanez Aparecida Agranionih, Neila Tonin |
description |
The aim of this research was to analyze trends in learning theories that underlie Qualis A1 articles in Chemistry Teaching. Qualitative in nature, this is a survey of the state of knowledge, in which articles involving sequences or didactic units on chemistry contents were selected. Among the selected texts (24 papers), most (64.6%) are by researchers and are concentrated in institutions in the Southeast of the country. The most common chemical contents are intermolecular interactions, atomic models, chemical reactions and electrochemistry. In fact, half of the Chemistry Teaching articles did not present any learning theory which based to analyze the results of the didactic sequences or units. However, among the works that used a theory of learning, the most frequent was the Social Interactionist Theory (based on Vygotsky and Leontiev). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605 https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29605 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29605/20497 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 14 No 1 (2022); 65-78 Indagatio Didactica; Vol. 14 Núm. 1 (2022); 65-78 Indagatio Didactica; Vol. 14 No 1 (2022); 65-78 Indagatio Didactica; vol. 14 n.º 1 (2022); 65-78 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133574181421056 |