The learning theories and the teaching chemistry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Estefano Poletto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Krupczak, Carla, Aires, Joanez Aparecida, Agranionih, Neila Tonin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605
Resumo: The aim of this research was to analyze trends in learning theories that underlie Qualis A1 articles in Chemistry Teaching. Qualitative in nature, this is a survey of the state of knowledge, in which articles involving sequences or didactic units on chemistry contents were selected. Among the selected texts (24 papers), most (64.6%) are by researchers and are concentrated in institutions in the Southeast of the country. The most common chemical contents are intermolecular interactions, atomic models, chemical reactions and electrochemistry. In fact, half of the Chemistry Teaching articles did not present any learning theory which based to analyze the results of the didactic sequences or units. However, among the works that used a theory of learning, the most frequent was the Social Interactionist Theory (based on Vygotsky and Leontiev).
id RCAP_92dda7b8a6b5579a78b9845a526ddfb6
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/29605
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The learning theories and the teaching chemistryLas teorías del aprendizaje e la enseñanza de la químicaAs teorias da aprendizagem e o ensino de químicaThe aim of this research was to analyze trends in learning theories that underlie Qualis A1 articles in Chemistry Teaching. Qualitative in nature, this is a survey of the state of knowledge, in which articles involving sequences or didactic units on chemistry contents were selected. Among the selected texts (24 papers), most (64.6%) are by researchers and are concentrated in institutions in the Southeast of the country. The most common chemical contents are intermolecular interactions, atomic models, chemical reactions and electrochemistry. In fact, half of the Chemistry Teaching articles did not present any learning theory which based to analyze the results of the didactic sequences or units. However, among the works that used a theory of learning, the most frequent was the Social Interactionist Theory (based on Vygotsky and Leontiev).El objetivo de esta investigación fue analizar las tendencias en relación a las teorías del aprendizaje que subyacen en los artículos Qualis A1 en Didáctica de la Química. De carácter cualitativo, se trata de un relevamiento del estado del conocimiento, en el que se seleccionaron artículos que involucraban secuencias o unidades didácticas sobre contenidos de química. Entre los textos seleccionados (24 artículos), la mayoría (64,6%) son de investigadores y se concentran en instituciones del Sudeste del País. Los contenidos químicos más presentes son las interacciones intermoleculares, los modelos atómicos, las reacciones químicas y la electroquímica. Entretanto, la mitad de los artículos de Didáctica de la Química no presentan una teoría de aprendizaje para analizar los resultados de las secuencias o unidades didácticas. Sin embargo, entre los trabajos que utilizaron una teoría del aprendizaje, el más frecuente fue la Teoría Sociointeraccionista (basada en Vygotsky y Leontiev).O objetivo desta pesquisa foi analisar as tendências em relação às teorias da aprendizagem que fundamentam os artigos Qualis A1 no Ensino de Química. De cunho qualitativo, trata-se de uma pesquisa do estado do conhecimento, em que foram selecionados artigos que envolviam sequências ou unidades didáticas sobre conteúdos da química. Entre os textos selecionados (24 trabalho), a maior parte (64,6%) é de pesquisadoras e se concentra em instituições do Sudeste do Brasil. Identificamos que metade dos artigos de Ensino de Química não apresentou uma teoria de aprendizagem que fundamentava a análise e os resultados das sequências ou unidades didáticas. Entretanto, entre os trabalhos que utilizaram uma teoria da aprendizagem, a mais frequente foi a Teoria Sociointeracionista (baseada em Vygotsky e Leontiev). Os conteúdos químicos mais presentes são interações intermoleculares, modelos atômicos, reações químicas e eletroquímica.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2022-07-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605Indagatio Didactica; Vol 14 No 1 (2022); 65-78Indagatio Didactica; Vol. 14 Núm. 1 (2022); 65-78Indagatio Didactica; Vol. 14 No 1 (2022); 65-78Indagatio Didactica; vol. 14 n.º 1 (2022); 65-781647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29605https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29605/20497http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Estefano PolettoKrupczak, CarlaAires, Joanez AparecidaAgranionih, Neila Tonin2023-09-22T10:19:25Zoai:proa.ua.pt:article/29605Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:32.494761Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The learning theories and the teaching chemistry
Las teorías del aprendizaje e la enseñanza de la química
As teorias da aprendizagem e o ensino de química
title The learning theories and the teaching chemistry
spellingShingle The learning theories and the teaching chemistry
da Silva, Estefano Poletto
title_short The learning theories and the teaching chemistry
title_full The learning theories and the teaching chemistry
title_fullStr The learning theories and the teaching chemistry
title_full_unstemmed The learning theories and the teaching chemistry
title_sort The learning theories and the teaching chemistry
author da Silva, Estefano Poletto
author_facet da Silva, Estefano Poletto
Krupczak, Carla
Aires, Joanez Aparecida
Agranionih, Neila Tonin
author_role author
author2 Krupczak, Carla
Aires, Joanez Aparecida
Agranionih, Neila Tonin
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Estefano Poletto
Krupczak, Carla
Aires, Joanez Aparecida
Agranionih, Neila Tonin
description The aim of this research was to analyze trends in learning theories that underlie Qualis A1 articles in Chemistry Teaching. Qualitative in nature, this is a survey of the state of knowledge, in which articles involving sequences or didactic units on chemistry contents were selected. Among the selected texts (24 papers), most (64.6%) are by researchers and are concentrated in institutions in the Southeast of the country. The most common chemical contents are intermolecular interactions, atomic models, chemical reactions and electrochemistry. In fact, half of the Chemistry Teaching articles did not present any learning theory which based to analyze the results of the didactic sequences or units. However, among the works that used a theory of learning, the most frequent was the Social Interactionist Theory (based on Vygotsky and Leontiev).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605
https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605
url https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29605
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29605
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29605/20497
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 14 No 1 (2022); 65-78
Indagatio Didactica; Vol. 14 Núm. 1 (2022); 65-78
Indagatio Didactica; Vol. 14 No 1 (2022); 65-78
Indagatio Didactica; vol. 14 n.º 1 (2022); 65-78
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574181421056