O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scherer, Ana Paula Rigatti
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://ojs.letras.up.pt/index.php/EL/article/view/10092
Resumo: This article deals with the teaching reading and writing tripod: phonological awareness, explanation of the alphabetical principle and literacy. Rigatti-Scherer’s research (2008) presents evidence regarding the three guiding axes. Are they: developing phonological awareness throughout the literacy period provides the learning of writing more effectively and that, being established, provides better performance in phonological awareness; the explanation of the alphabetical principle during the teaching reading and writing period facilitates the learning of writing for students of regular classes and students with special needs; literacy enables interaction and the real use of reading and writing functions. The balanced three “feet” support teaching reading and writing.
id RCAP_9672dd68098d9b24fb8f0a5b5a58c99a
oai_identifier_str oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10092
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramentoArtigosThis article deals with the teaching reading and writing tripod: phonological awareness, explanation of the alphabetical principle and literacy. Rigatti-Scherer’s research (2008) presents evidence regarding the three guiding axes. Are they: developing phonological awareness throughout the literacy period provides the learning of writing more effectively and that, being established, provides better performance in phonological awareness; the explanation of the alphabetical principle during the teaching reading and writing period facilitates the learning of writing for students of regular classes and students with special needs; literacy enables interaction and the real use of reading and writing functions. The balanced three “feet” support teaching reading and writing.Faculdade de Letras da UP2020-12-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://ojs.letras.up.pt/index.php/EL/article/view/10092por2182-97131646-6195Scherer, Ana Paula Rigattiinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-11T04:47:09Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10092Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:29:55.134934Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramento
title O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramento
spellingShingle O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramento
Scherer, Ana Paula Rigatti
Artigos
title_short O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramento
title_full O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramento
title_fullStr O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramento
title_full_unstemmed O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramento
title_sort O tripé da alfabetização: consciência fonológica, princípio alfabético e letramento
author Scherer, Ana Paula Rigatti
author_facet Scherer, Ana Paula Rigatti
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scherer, Ana Paula Rigatti
dc.subject.por.fl_str_mv Artigos
topic Artigos
description This article deals with the teaching reading and writing tripod: phonological awareness, explanation of the alphabetical principle and literacy. Rigatti-Scherer’s research (2008) presents evidence regarding the three guiding axes. Are they: developing phonological awareness throughout the literacy period provides the learning of writing more effectively and that, being established, provides better performance in phonological awareness; the explanation of the alphabetical principle during the teaching reading and writing period facilitates the learning of writing for students of regular classes and students with special needs; literacy enables interaction and the real use of reading and writing functions. The balanced three “feet” support teaching reading and writing.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.letras.up.pt/index.php/EL/article/view/10092
url https://ojs.letras.up.pt/index.php/EL/article/view/10092
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-9713
1646-6195
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras da UP
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras da UP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130756173266945