Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.1651 |
Resumo: | The study sustains the first implementation in Portugal of the Wikipedia Program at the University and intends to understand how teachers and students of Portuguese Higher Education perceive and use Wikipedia educational contexts. Methodologically, a mixed approach was chosen, and two questionnaires were made available online. It was possible to conclude that both teachers and students access and have a positive conception regarding Wikipedia. However, it is still rare its use in educational practices. The students adopt it for academic and non-academic work, and the teachers use it for research of non-academic information. As for its credibility, for the students the correctness of the articles in Wikipedia is easily assumed; on the part of the teachers, there is some reservation. In short, although the conceptions and practices of teachers and students are favorable to Wikipedia, more training will be necessary so that itcan be consistently integrated in Higher Education. |
id |
RCAP_a8472f476f171cc3287f4ecc800d5d49 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/1651 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidadeThe study sustains the first implementation in Portugal of the Wikipedia Program at the University and intends to understand how teachers and students of Portuguese Higher Education perceive and use Wikipedia educational contexts. Methodologically, a mixed approach was chosen, and two questionnaires were made available online. It was possible to conclude that both teachers and students access and have a positive conception regarding Wikipedia. However, it is still rare its use in educational practices. The students adopt it for academic and non-academic work, and the teachers use it for research of non-academic information. As for its credibility, for the students the correctness of the articles in Wikipedia is easily assumed; on the part of the teachers, there is some reservation. In short, although the conceptions and practices of teachers and students are favorable to Wikipedia, more training will be necessary so that itcan be consistently integrated in Higher Education.O estudo sustenta a primeira implementação em Portugal do Programa Wikipédia na Universidade, correspondendo nomeadamente à fase de diagnóstico, e pretende compreender como professores e estudantes do Ensino Superior Português percebem e usam a Wikipédia em contextos educacionais. Metodologicamente optou-se por uma abordagem mista e foram desenvolvidos dois questionários, disponibilizados online. Foi possível concluir que professores e estudantes acedem e têm uma conceção positiva relativamente à Wikipédia. No entanto, ainda é raro seu uso em práticas educacionais. Os alunos o adotam para trabalhos académicos e não académicos, e os professores o utilizam para pesquisa de informação não académica. Quanto à sua credibilidade, para os estudantes é fácil presumir a correção dos artigos na Wikipédia; por parte dos professores, há alguma reserva. Em suma, embora as conceções e práticas de professores e estudantes sejam favoráveis à Wikipédia, será necessária mais formação para que possa ser integrada de modo consistente no ensino superior.Universidade de Aveiro2020-08-10T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.1651oai:proa.ua.pt:article/1651Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 80-93Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 80-93Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 80-93Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 80-931647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/1651https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.1651https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/1651/14682Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, TeresaPestana, Filomena2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/1651Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:44.138129Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidade |
title |
Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidade |
spellingShingle |
Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidade Cardoso, Teresa |
title_short |
Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidade |
title_full |
Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidade |
title_fullStr |
Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidade |
title_full_unstemmed |
Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidade |
title_sort |
Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da utopia à realidade |
author |
Cardoso, Teresa |
author_facet |
Cardoso, Teresa Pestana, Filomena |
author_role |
author |
author2 |
Pestana, Filomena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Teresa Pestana, Filomena |
description |
The study sustains the first implementation in Portugal of the Wikipedia Program at the University and intends to understand how teachers and students of Portuguese Higher Education perceive and use Wikipedia educational contexts. Methodologically, a mixed approach was chosen, and two questionnaires were made available online. It was possible to conclude that both teachers and students access and have a positive conception regarding Wikipedia. However, it is still rare its use in educational practices. The students adopt it for academic and non-academic work, and the teachers use it for research of non-academic information. As for its credibility, for the students the correctness of the articles in Wikipedia is easily assumed; on the part of the teachers, there is some reservation. In short, although the conceptions and practices of teachers and students are favorable to Wikipedia, more training will be necessary so that itcan be consistently integrated in Higher Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-10T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.1651 oai:proa.ua.pt:article/1651 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.1651 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/1651 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/1651 https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.1651 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/1651/14682 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 80-93 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 80-93 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 80-93 Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 80-93 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003869270016 |