Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavadas, Bento
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Correia, Marisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.15/3949
Resumo: Following the guidelines for reconfiguring learning spaces that emerged from the need to develop 21st century skills, a redesign of an educational space was carried out in a Portuguese institution of higher education, changing it to an innovative learning environment (ILE). Thus, this preliminary study focuses on identifying students’ perceptions of the attributes of this ILE, according to three main dimensions: physical space, technology,and pedagogy. For this purpose, a survey was applied to undergraduate students who frequently used the ILE. Findings showed that at least 60 percent of the participants evaluated each attribute of the ILE and the impact of the ILE attributes on students’ performance with the highest ratings. Additionally, more than 75% of students attributed higher values of the impact on the pedagogical approach experienced in all features inquired and more than 80% considered the ILE layout appropriate for interaction with others
id RCAP_b149c3c9d3b830f3a80b92ff84ff5cf4
oai_identifier_str oai:repositorio.ipsantarem.pt:10400.15/3949
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorioPerceções dos estudantes sobreambientes educativos innovadores no ensino superior: uma análise exploratóriaPerceções dos estudantes sobre ambientes educativos innovadores no ensino superior: uma análise exploratóriaactive methodologieshigher educationinnovative learning environmentlearning spaceeducación superiorentorno de aprendizaje innovadorespacio de aprendizajemetodologías activasambiente educativo inovadorensino superiorespaço de aprendizagemmetodologias ativasFollowing the guidelines for reconfiguring learning spaces that emerged from the need to develop 21st century skills, a redesign of an educational space was carried out in a Portuguese institution of higher education, changing it to an innovative learning environment (ILE). Thus, this preliminary study focuses on identifying students’ perceptions of the attributes of this ILE, according to three main dimensions: physical space, technology,and pedagogy. For this purpose, a survey was applied to undergraduate students who frequently used the ILE. Findings showed that at least 60 percent of the participants evaluated each attribute of the ILE and the impact of the ILE attributes on students’ performance with the highest ratings. Additionally, more than 75% of students attributed higher values of the impact on the pedagogical approach experienced in all features inquired and more than 80% considered the ILE layout appropriate for interaction with othersSiguiendo las directrices para la reconfiguración de los espacios de aprendizaje que surgieron de la necesidad de desarrollar habilidades del siglo XXI, se intervino un espacio educativo en una institución de educación superior portuguesa, transformándolo en un entorno de aprendizaje innovador (EAI). Así, este estudio preliminar se enfoca en identificar las percepciones de los estudiantes sobre los atributos de este EAI, según tres dimensiones: espacio físico, tecnología y pedagogía. Para ello, se aplicó un cuestionario a estudiantes que utilizaban con frecuencia el EAI. Los resultados mostraron que al menos el 60% de los participantes calificaron cada atributo y el impacto de los atributos en el desempeño de los estudiantes con las calificaciones más altas. Más del 75% de los estudiantes atribuyeron valores más altos del impacto en el enfoque pedagógico experimentado y más del 80% consideró adecuado el diseño del EAI para la interacción con los demás.Seguindo as orientações de reconfiguração dos espaços de aprendizagem que surgiram da necessidade de desenvolver competências do século XXI, um espaço de aprendizagem numa instituição de ensino superior portuguesa foi alvo de intervenção, transformando-o num ambiente educativo inovador (AEI). Assim, este estudo preliminar tem como foco identificar as perceções dos alunos sobre os atributos deste AEI, em três dimensões: espaço físico, tecnologia e pedagogia. Para tal, foi aplicado um questionário a estudantes de licenciatura que utilizavam frequentemente o AEI. Os resultados mostraram que pelo menos 60% dos participantes avaliaram cada atributo do AEI e o impacto dos atributos do AEI no seu desempenho com as classificações mais altas. Para além disso, mais de 75% dos estudantes atribuíram os valores mais elevados ao impacto na abordagem pedagógica experienciada em todos os atributos inquiridos e mais de 80% consideraram o layout do AEI adequado para a interação com os outros.Servicio de Publicaciones de la Universidad de MurciaRepositório Científico do Instituto Politécnico de SantarémCavadas, BentoCorreia, Marisa2022-04-22T19:25:35Z2022-042022-04-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.15/3949engCavadas, B.;Correia, M.(2022).Students’ perceptions of an innovative learning environment in higher education: an exploratory analysis. Cuadernos de Psicología del Deporte,22(2), 1-141578-8423https://doi.org/10.6018/cpd.468741info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-21T07:36:27Zoai:repositorio.ipsantarem.pt:10400.15/3949Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:55:37.989110Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio
Perceções dos estudantes sobreambientes educativos innovadores no ensino superior: uma análise exploratória
Perceções dos estudantes sobre ambientes educativos innovadores no ensino superior: uma análise exploratória
title Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio
spellingShingle Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio
Cavadas, Bento
active methodologies
higher education
innovative learning environment
learning space
educación superior
entorno de aprendizaje innovador
espacio de aprendizaje
metodologías activas
ambiente educativo inovador
ensino superior
espaço de aprendizagem
metodologias ativas
title_short Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio
title_full Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio
title_fullStr Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio
title_full_unstemmed Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio
title_sort Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio
author Cavadas, Bento
author_facet Cavadas, Bento
Correia, Marisa
author_role author
author2 Correia, Marisa
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Santarém
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavadas, Bento
Correia, Marisa
dc.subject.por.fl_str_mv active methodologies
higher education
innovative learning environment
learning space
educación superior
entorno de aprendizaje innovador
espacio de aprendizaje
metodologías activas
ambiente educativo inovador
ensino superior
espaço de aprendizagem
metodologias ativas
topic active methodologies
higher education
innovative learning environment
learning space
educación superior
entorno de aprendizaje innovador
espacio de aprendizaje
metodologías activas
ambiente educativo inovador
ensino superior
espaço de aprendizagem
metodologias ativas
description Following the guidelines for reconfiguring learning spaces that emerged from the need to develop 21st century skills, a redesign of an educational space was carried out in a Portuguese institution of higher education, changing it to an innovative learning environment (ILE). Thus, this preliminary study focuses on identifying students’ perceptions of the attributes of this ILE, according to three main dimensions: physical space, technology,and pedagogy. For this purpose, a survey was applied to undergraduate students who frequently used the ILE. Findings showed that at least 60 percent of the participants evaluated each attribute of the ILE and the impact of the ILE attributes on students’ performance with the highest ratings. Additionally, more than 75% of students attributed higher values of the impact on the pedagogical approach experienced in all features inquired and more than 80% considered the ILE layout appropriate for interaction with others
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-22T19:25:35Z
2022-04
2022-04-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.15/3949
url http://hdl.handle.net/10400.15/3949
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Cavadas, B.;Correia, M.(2022).Students’ perceptions of an innovative learning environment in higher education: an exploratory analysis. Cuadernos de Psicología del Deporte,22(2), 1-14
1578-8423
https://doi.org/10.6018/cpd.468741
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
publisher.none.fl_str_mv Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137045664235520