Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.15/3949 |
Resumo: | Following the guidelines for reconfiguring learning spaces that emerged from the need to develop 21st century skills, a redesign of an educational space was carried out in a Portuguese institution of higher education, changing it to an innovative learning environment (ILE). Thus, this preliminary study focuses on identifying students’ perceptions of the attributes of this ILE, according to three main dimensions: physical space, technology,and pedagogy. For this purpose, a survey was applied to undergraduate students who frequently used the ILE. Findings showed that at least 60 percent of the participants evaluated each attribute of the ILE and the impact of the ILE attributes on students’ performance with the highest ratings. Additionally, more than 75% of students attributed higher values of the impact on the pedagogical approach experienced in all features inquired and more than 80% considered the ILE layout appropriate for interaction with others |
id |
RCAP_b149c3c9d3b830f3a80b92ff84ff5cf4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipsantarem.pt:10400.15/3949 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorioPerceções dos estudantes sobreambientes educativos innovadores no ensino superior: uma análise exploratóriaPerceções dos estudantes sobre ambientes educativos innovadores no ensino superior: uma análise exploratóriaactive methodologieshigher educationinnovative learning environmentlearning spaceeducación superiorentorno de aprendizaje innovadorespacio de aprendizajemetodologías activasambiente educativo inovadorensino superiorespaço de aprendizagemmetodologias ativasFollowing the guidelines for reconfiguring learning spaces that emerged from the need to develop 21st century skills, a redesign of an educational space was carried out in a Portuguese institution of higher education, changing it to an innovative learning environment (ILE). Thus, this preliminary study focuses on identifying students’ perceptions of the attributes of this ILE, according to three main dimensions: physical space, technology,and pedagogy. For this purpose, a survey was applied to undergraduate students who frequently used the ILE. Findings showed that at least 60 percent of the participants evaluated each attribute of the ILE and the impact of the ILE attributes on students’ performance with the highest ratings. Additionally, more than 75% of students attributed higher values of the impact on the pedagogical approach experienced in all features inquired and more than 80% considered the ILE layout appropriate for interaction with othersSiguiendo las directrices para la reconfiguración de los espacios de aprendizaje que surgieron de la necesidad de desarrollar habilidades del siglo XXI, se intervino un espacio educativo en una institución de educación superior portuguesa, transformándolo en un entorno de aprendizaje innovador (EAI). Así, este estudio preliminar se enfoca en identificar las percepciones de los estudiantes sobre los atributos de este EAI, según tres dimensiones: espacio físico, tecnología y pedagogía. Para ello, se aplicó un cuestionario a estudiantes que utilizaban con frecuencia el EAI. Los resultados mostraron que al menos el 60% de los participantes calificaron cada atributo y el impacto de los atributos en el desempeño de los estudiantes con las calificaciones más altas. Más del 75% de los estudiantes atribuyeron valores más altos del impacto en el enfoque pedagógico experimentado y más del 80% consideró adecuado el diseño del EAI para la interacción con los demás.Seguindo as orientações de reconfiguração dos espaços de aprendizagem que surgiram da necessidade de desenvolver competências do século XXI, um espaço de aprendizagem numa instituição de ensino superior portuguesa foi alvo de intervenção, transformando-o num ambiente educativo inovador (AEI). Assim, este estudo preliminar tem como foco identificar as perceções dos alunos sobre os atributos deste AEI, em três dimensões: espaço físico, tecnologia e pedagogia. Para tal, foi aplicado um questionário a estudantes de licenciatura que utilizavam frequentemente o AEI. Os resultados mostraram que pelo menos 60% dos participantes avaliaram cada atributo do AEI e o impacto dos atributos do AEI no seu desempenho com as classificações mais altas. Para além disso, mais de 75% dos estudantes atribuíram os valores mais elevados ao impacto na abordagem pedagógica experienciada em todos os atributos inquiridos e mais de 80% consideraram o layout do AEI adequado para a interação com os outros.Servicio de Publicaciones de la Universidad de MurciaRepositório Científico do Instituto Politécnico de SantarémCavadas, BentoCorreia, Marisa2022-04-22T19:25:35Z2022-042022-04-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.15/3949engCavadas, B.;Correia, M.(2022).Students’ perceptions of an innovative learning environment in higher education: an exploratory analysis. Cuadernos de Psicología del Deporte,22(2), 1-141578-8423https://doi.org/10.6018/cpd.468741info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-21T07:36:27Zoai:repositorio.ipsantarem.pt:10400.15/3949Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:55:37.989110Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio Perceções dos estudantes sobreambientes educativos innovadores no ensino superior: uma análise exploratória Perceções dos estudantes sobre ambientes educativos innovadores no ensino superior: uma análise exploratória |
title |
Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio |
spellingShingle |
Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio Cavadas, Bento active methodologies higher education innovative learning environment learning space educación superior entorno de aprendizaje innovador espacio de aprendizaje metodologías activas ambiente educativo inovador ensino superior espaço de aprendizagem metodologias ativas |
title_short |
Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio |
title_full |
Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio |
title_fullStr |
Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio |
title_full_unstemmed |
Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio |
title_sort |
Percepciones de los estudiantes sobre entornos educativos innovadores en la educación superior: un análisis exploratorio |
author |
Cavadas, Bento |
author_facet |
Cavadas, Bento Correia, Marisa |
author_role |
author |
author2 |
Correia, Marisa |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Santarém |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavadas, Bento Correia, Marisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
active methodologies higher education innovative learning environment learning space educación superior entorno de aprendizaje innovador espacio de aprendizaje metodologías activas ambiente educativo inovador ensino superior espaço de aprendizagem metodologias ativas |
topic |
active methodologies higher education innovative learning environment learning space educación superior entorno de aprendizaje innovador espacio de aprendizaje metodologías activas ambiente educativo inovador ensino superior espaço de aprendizagem metodologias ativas |
description |
Following the guidelines for reconfiguring learning spaces that emerged from the need to develop 21st century skills, a redesign of an educational space was carried out in a Portuguese institution of higher education, changing it to an innovative learning environment (ILE). Thus, this preliminary study focuses on identifying students’ perceptions of the attributes of this ILE, according to three main dimensions: physical space, technology,and pedagogy. For this purpose, a survey was applied to undergraduate students who frequently used the ILE. Findings showed that at least 60 percent of the participants evaluated each attribute of the ILE and the impact of the ILE attributes on students’ performance with the highest ratings. Additionally, more than 75% of students attributed higher values of the impact on the pedagogical approach experienced in all features inquired and more than 80% considered the ILE layout appropriate for interaction with others |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-22T19:25:35Z 2022-04 2022-04-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.15/3949 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.15/3949 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Cavadas, B.;Correia, M.(2022).Students’ perceptions of an innovative learning environment in higher education: an exploratory analysis. Cuadernos de Psicología del Deporte,22(2), 1-14 1578-8423 https://doi.org/10.6018/cpd.468741 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia |
publisher.none.fl_str_mv |
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137045664235520 |