Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente Rodrigues, Sónia
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Purificação Silvano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30
Resumo: The main objective of this paper is to assess students’ textual and discursive awareness in the production of argumentative texts. The corpus, with texts of students from the 12th grade, was analysed according to the following phases: segmentation of the texts into smaller units, identification of rhetorical relations (Asher and Lascarides, 2003, a.o) and detection of elements and structures used to signal rhetorical relations and to organise discourse. The results allow us to conclude that students at the age of 17-19 have not achieved the degree of writing competence as required by the syllabus and the final exam.
id RCAP_b36ec1b44cdf09088357c87dff09d736
oai_identifier_str oai:ojs3.ojs.apl.pt:article/223
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary schoolO conhecimento linguístico na organização discursiva da escrita argumentativa no final do ensino secundáriotexto argumentativoconsciência textual e discursivacoerência e coesãoLinguística AplicadaPedagogia da escritaargumentative texttextual and discursive awarenesscoherence and coesionApplied LinguisticPedagogy of argumentative writingThe main objective of this paper is to assess students’ textual and discursive awareness in the production of argumentative texts. The corpus, with texts of students from the 12th grade, was analysed according to the following phases: segmentation of the texts into smaller units, identification of rhetorical relations (Asher and Lascarides, 2003, a.o) and detection of elements and structures used to signal rhetorical relations and to organise discourse. The results allow us to conclude that students at the age of 17-19 have not achieved the degree of writing competence as required by the syllabus and the final exam.O principal objetivo deste trabalho é avaliar a consciência textual e discursiva dos alunos na produção de textos argumentativos. O corpus, constituído por textos de alunos do 12.º ano, foi analisado de acordo com as seguintes fases: segmentação dos textos em unidades mais pequenas, identificação de relações retóricas (Asher e Lascarides, 2003, entre outros) e deteção de elementos e estruturas utilizados para sinalizar relações retóricas e para organizar o discurso. Os resultados permitem-nos concluir que os alunos com idades compreendidas entre os 17 e os 19 anos não atingiram o grau de competência de escrita exigido pelo programa e pelo exame final.Associação Portuguesa de Linguística2016-10-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 1 (2016): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 721-744Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 1 (2016): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 721-7442183-907710.26334/2183-9077/rapln1ano2016tdreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/223https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/223/184Valente Rodrigues, SóniaPurificação Silvanoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-02T10:18:17Zoai:ojs3.ojs.apl.pt:article/223Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:36:05.025935Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school
O conhecimento linguístico na organização discursiva da escrita argumentativa no final do ensino secundário
title Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school
spellingShingle Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school
Valente Rodrigues, Sónia
texto argumentativo
consciência textual e discursiva
coerência e coesão
Linguística Aplicada
Pedagogia da escrita
argumentative text
textual and discursive awareness
coherence and coesion
Applied Linguistic
Pedagogy of argumentative writing
title_short Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school
title_full Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school
title_fullStr Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school
title_full_unstemmed Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school
title_sort Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school
author Valente Rodrigues, Sónia
author_facet Valente Rodrigues, Sónia
Purificação Silvano
author_role author
author2 Purificação Silvano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente Rodrigues, Sónia
Purificação Silvano
dc.subject.por.fl_str_mv texto argumentativo
consciência textual e discursiva
coerência e coesão
Linguística Aplicada
Pedagogia da escrita
argumentative text
textual and discursive awareness
coherence and coesion
Applied Linguistic
Pedagogy of argumentative writing
topic texto argumentativo
consciência textual e discursiva
coerência e coesão
Linguística Aplicada
Pedagogia da escrita
argumentative text
textual and discursive awareness
coherence and coesion
Applied Linguistic
Pedagogy of argumentative writing
description The main objective of this paper is to assess students’ textual and discursive awareness in the production of argumentative texts. The corpus, with texts of students from the 12th grade, was analysed according to the following phases: segmentation of the texts into smaller units, identification of rhetorical relations (Asher and Lascarides, 2003, a.o) and detection of elements and structures used to signal rhetorical relations and to organise discourse. The results allow us to conclude that students at the age of 17-19 have not achieved the degree of writing competence as required by the syllabus and the final exam.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30
url https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/223
https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/223/184
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Linguística
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Linguística
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 1 (2016): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 721-744
Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 1 (2016): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 721-744
2183-9077
10.26334/2183-9077/rapln1ano2016td
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133623902797824