Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30 |
Resumo: | The main objective of this paper is to assess students’ textual and discursive awareness in the production of argumentative texts. The corpus, with texts of students from the 12th grade, was analysed according to the following phases: segmentation of the texts into smaller units, identification of rhetorical relations (Asher and Lascarides, 2003, a.o) and detection of elements and structures used to signal rhetorical relations and to organise discourse. The results allow us to conclude that students at the age of 17-19 have not achieved the degree of writing competence as required by the syllabus and the final exam. |
id |
RCAP_b36ec1b44cdf09088357c87dff09d736 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.ojs.apl.pt:article/223 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary schoolO conhecimento linguístico na organização discursiva da escrita argumentativa no final do ensino secundáriotexto argumentativoconsciência textual e discursivacoerência e coesãoLinguística AplicadaPedagogia da escritaargumentative texttextual and discursive awarenesscoherence and coesionApplied LinguisticPedagogy of argumentative writingThe main objective of this paper is to assess students’ textual and discursive awareness in the production of argumentative texts. The corpus, with texts of students from the 12th grade, was analysed according to the following phases: segmentation of the texts into smaller units, identification of rhetorical relations (Asher and Lascarides, 2003, a.o) and detection of elements and structures used to signal rhetorical relations and to organise discourse. The results allow us to conclude that students at the age of 17-19 have not achieved the degree of writing competence as required by the syllabus and the final exam.O principal objetivo deste trabalho é avaliar a consciência textual e discursiva dos alunos na produção de textos argumentativos. O corpus, constituído por textos de alunos do 12.º ano, foi analisado de acordo com as seguintes fases: segmentação dos textos em unidades mais pequenas, identificação de relações retóricas (Asher e Lascarides, 2003, entre outros) e deteção de elementos e estruturas utilizados para sinalizar relações retóricas e para organizar o discurso. Os resultados permitem-nos concluir que os alunos com idades compreendidas entre os 17 e os 19 anos não atingiram o grau de competência de escrita exigido pelo programa e pelo exame final.Associação Portuguesa de Linguística2016-10-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 1 (2016): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 721-744Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 1 (2016): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 721-7442183-907710.26334/2183-9077/rapln1ano2016tdreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/223https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/223/184Valente Rodrigues, SóniaPurificação Silvanoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-02T10:18:17Zoai:ojs3.ojs.apl.pt:article/223Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:36:05.025935Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school O conhecimento linguístico na organização discursiva da escrita argumentativa no final do ensino secundário |
title |
Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school |
spellingShingle |
Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school Valente Rodrigues, Sónia texto argumentativo consciência textual e discursiva coerência e coesão Linguística Aplicada Pedagogia da escrita argumentative text textual and discursive awareness coherence and coesion Applied Linguistic Pedagogy of argumentative writing |
title_short |
Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school |
title_full |
Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school |
title_fullStr |
Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school |
title_full_unstemmed |
Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school |
title_sort |
Linguistic knowledge in the discursive organization of argumentative writing at the end of secondary school |
author |
Valente Rodrigues, Sónia |
author_facet |
Valente Rodrigues, Sónia Purificação Silvano |
author_role |
author |
author2 |
Purificação Silvano |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente Rodrigues, Sónia Purificação Silvano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
texto argumentativo consciência textual e discursiva coerência e coesão Linguística Aplicada Pedagogia da escrita argumentative text textual and discursive awareness coherence and coesion Applied Linguistic Pedagogy of argumentative writing |
topic |
texto argumentativo consciência textual e discursiva coerência e coesão Linguística Aplicada Pedagogia da escrita argumentative text textual and discursive awareness coherence and coesion Applied Linguistic Pedagogy of argumentative writing |
description |
The main objective of this paper is to assess students’ textual and discursive awareness in the production of argumentative texts. The corpus, with texts of students from the 12th grade, was analysed according to the following phases: segmentation of the texts into smaller units, identification of rhetorical relations (Asher and Lascarides, 2003, a.o) and detection of elements and structures used to signal rhetorical relations and to organise discourse. The results allow us to conclude that students at the age of 17-19 have not achieved the degree of writing competence as required by the syllabus and the final exam. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30 https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30 |
url |
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a30 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/223 https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/223/184 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Linguística |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Linguística |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 1 (2016): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 721-744 Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 1 (2016): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 721-744 2183-9077 10.26334/2183-9077/rapln1ano2016td reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133623902797824 |