Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/33724 |
Resumo: | The evaluative forms emerge from the need to evaluate the practical work done by the students in the art classes, based on objective criteria and thus avoiding that the evaluation was veiled or based on the teacher’s personal tastes. The narrative dialogues with Hernandez (2000), who approaches the evaluation in the teaching of the visual arts and with Bourdieu (2007) that reinforces the importance of art in school and the accomplishment of practical works. The report contextualizes the school scenario in which the proposal was experienced and how the form was structured, and all items arose from needs observed in the classroom, some items of organizational, disciplinary and other characteristics reinforcing the contents studied. The evaluative forms made evaluations faster and more objective, facilitating the dialogue between teacher and students, guiding and enabling the work could be corrected or redone if the student chooses |
id |
RCAP_b4ca9406cdc84719e57885298d4f04ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/33724 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativasEvaluating visual works at school : evaluation forms arise from concerns and experimentsEducação artísticaFichas formativasExpressão artísticaExperimentaçãoPedagogiaArte - FilosofiaEstéticaTeoria da arteCriticismoBrasilThe evaluative forms emerge from the need to evaluate the practical work done by the students in the art classes, based on objective criteria and thus avoiding that the evaluation was veiled or based on the teacher’s personal tastes. The narrative dialogues with Hernandez (2000), who approaches the evaluation in the teaching of the visual arts and with Bourdieu (2007) that reinforces the importance of art in school and the accomplishment of practical works. The report contextualizes the school scenario in which the proposal was experienced and how the form was structured, and all items arose from needs observed in the classroom, some items of organizational, disciplinary and other characteristics reinforcing the contents studied. The evaluative forms made evaluations faster and more objective, facilitating the dialogue between teacher and students, guiding and enabling the work could be corrected or redone if the student choosesUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaSiebert, Emanuele Cristina2018-06-04T10:40:52Z2018-012018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/33724porIn: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2018. - Vol. 6, nº1 (Jan./Abr. 2018), p. 48-59info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:28:43Zoai:repositorio.ul.pt:10451/33724Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:48:39.911855Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas Evaluating visual works at school : evaluation forms arise from concerns and experiments |
title |
Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas |
spellingShingle |
Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas Siebert, Emanuele Cristina Educação artística Fichas formativas Expressão artística Experimentação Pedagogia Arte - Filosofia Estética Teoria da arte Criticismo Brasil |
title_short |
Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas |
title_full |
Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas |
title_fullStr |
Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas |
title_full_unstemmed |
Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas |
title_sort |
Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas |
author |
Siebert, Emanuele Cristina |
author_facet |
Siebert, Emanuele Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siebert, Emanuele Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação artística Fichas formativas Expressão artística Experimentação Pedagogia Arte - Filosofia Estética Teoria da arte Criticismo Brasil |
topic |
Educação artística Fichas formativas Expressão artística Experimentação Pedagogia Arte - Filosofia Estética Teoria da arte Criticismo Brasil |
description |
The evaluative forms emerge from the need to evaluate the practical work done by the students in the art classes, based on objective criteria and thus avoiding that the evaluation was veiled or based on the teacher’s personal tastes. The narrative dialogues with Hernandez (2000), who approaches the evaluation in the teaching of the visual arts and with Bourdieu (2007) that reinforces the importance of art in school and the accomplishment of practical works. The report contextualizes the school scenario in which the proposal was experienced and how the form was structured, and all items arose from needs observed in the classroom, some items of organizational, disciplinary and other characteristics reinforcing the contents studied. The evaluative forms made evaluations faster and more objective, facilitating the dialogue between teacher and students, guiding and enabling the work could be corrected or redone if the student chooses |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-04T10:40:52Z 2018-01 2018-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/33724 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/33724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
In: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2018. - Vol. 6, nº1 (Jan./Abr. 2018), p. 48-59 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134416780394496 |