Discovering Oboé

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castanheira, Adriana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rodrigues, Maria Helena, Rodrigues, João Bartolomeu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/20
Resumo: The purpose of this workshop is to disseminate the oboe and encourage study, by creating an environment of cooperation between teachers, professionals and students. This presentation will be presented with a theoretical part and a practical part. The methodology used in this intervention will go through the following moments: i) we will start with a brief characterization of the instrument, giving a brief summary of its origin, history, family; features; (ii) a brief demonstration of the process leading to the manufacture of reeds, the lashing and scraping of the reed; iii) in a third stage will be held the practical part, in which two students (1st and 5th grades of Basic Education of the Regional Conservatory of Music of Vila Real of the class of teacher Adriana Castanheira) will interpret two pieces, with a degree of differentiated difficulty , in order to show that the so infamous, how unknown instrument, despite the difficulty of playing it, can be touched by all: the singularity of the instrument that serves as tuning for the orchestras, deserves this apology.
id RCAP_b5d1c76c0048a09635bf9615b0892f4f
oai_identifier_str oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/20
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Discovering OboéO OBOÉ, A PALHETA E O OBOÍSTAOboépalhetasamarragemraspagemOboereedsmooringscrapingThe purpose of this workshop is to disseminate the oboe and encourage study, by creating an environment of cooperation between teachers, professionals and students. This presentation will be presented with a theoretical part and a practical part. The methodology used in this intervention will go through the following moments: i) we will start with a brief characterization of the instrument, giving a brief summary of its origin, history, family; features; (ii) a brief demonstration of the process leading to the manufacture of reeds, the lashing and scraping of the reed; iii) in a third stage will be held the practical part, in which two students (1st and 5th grades of Basic Education of the Regional Conservatory of Music of Vila Real of the class of teacher Adriana Castanheira) will interpret two pieces, with a degree of differentiated difficulty , in order to show that the so infamous, how unknown instrument, despite the difficulty of playing it, can be touched by all: the singularity of the instrument that serves as tuning for the orchestras, deserves this apology.O presente Workshop tem por objetivo a divulgação do oboé e o incentivo ao estudo, por meio da criação de um ambiente de cooperação entre professores, profissionais e alunos. Esta apresentação irá apresentar-se com uma parte teórica e uma parte prática. A metodologia usada nesta intervenção passará pelos seguintes momentos: i) iniciaremos com uma breve caraterização do instrumento, dando a conhecer de forma sumária a sua origem, história, família; características; técnica ii) será apresentada uma breve demonstração do processo que leva ao fabrico das palhetas, a amarragem e a raspagem da cana; iii) num terceiro momento será realizada a parte prática, na qual duas alunas (do 1º e 5º graus do Ensino Básico do Conservatório Regional de Música de Vila Real da classe da professora Adriana Castanheira) irão interpretar duas peças, com um grau de dificuldade diferenciada, em ordem a mostrar que o tão famigerado, quão desconhecido instrumento, pese embora a dificuldade de o tocar, pode ser tocado por todos: a singularidade do instrumento que serve de diapasão às orquestras, bem merece esta apologia.MUNDIS2020-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/20oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/20ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 11 N.º 1 (2020): 40.ª Edição | ERAS; 15-361647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/20https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/20/21Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastanheira, AdrianaRodrigues, Maria HelenaRodrigues, João Bartolomeu2022-10-28T12:45:19Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/20Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:39.311716Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Discovering Oboé
O OBOÉ, A PALHETA E O OBOÍSTA
title Discovering Oboé
spellingShingle Discovering Oboé
Castanheira, Adriana
Oboé
palhetas
amarragem
raspagem
Oboe
reeds
mooring
scraping
title_short Discovering Oboé
title_full Discovering Oboé
title_fullStr Discovering Oboé
title_full_unstemmed Discovering Oboé
title_sort Discovering Oboé
author Castanheira, Adriana
author_facet Castanheira, Adriana
Rodrigues, Maria Helena
Rodrigues, João Bartolomeu
author_role author
author2 Rodrigues, Maria Helena
Rodrigues, João Bartolomeu
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castanheira, Adriana
Rodrigues, Maria Helena
Rodrigues, João Bartolomeu
dc.subject.por.fl_str_mv Oboé
palhetas
amarragem
raspagem
Oboe
reeds
mooring
scraping
topic Oboé
palhetas
amarragem
raspagem
Oboe
reeds
mooring
scraping
description The purpose of this workshop is to disseminate the oboe and encourage study, by creating an environment of cooperation between teachers, professionals and students. This presentation will be presented with a theoretical part and a practical part. The methodology used in this intervention will go through the following moments: i) we will start with a brief characterization of the instrument, giving a brief summary of its origin, history, family; features; (ii) a brief demonstration of the process leading to the manufacture of reeds, the lashing and scraping of the reed; iii) in a third stage will be held the practical part, in which two students (1st and 5th grades of Basic Education of the Regional Conservatory of Music of Vila Real of the class of teacher Adriana Castanheira) will interpret two pieces, with a degree of differentiated difficulty , in order to show that the so infamous, how unknown instrument, despite the difficulty of playing it, can be touched by all: the singularity of the instrument that serves as tuning for the orchestras, deserves this apology.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/20
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/20
url https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/20
identifier_str_mv oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/20
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/20
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/20/21
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
dc.source.none.fl_str_mv ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 11 N.º 1 (2020): 40.ª Edição | ERAS; 15-36
1647-3558
2184-2116
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129977773359104