Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Monara Jeane dos Santos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Lima, Dioginys Cesar Felix, Dantas, Josivânia Marisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550
Resumo: The approach of Socio-Scientific Issues (QSC) in Science Teaching is important considering that students are faced with the need to critically position themselves in the face of the relationship between Science, Technology and Society. This research aims to understand Socio-Scientific Aspects and Questions in Chemistry Textbooks approved in the PNLD/2018 presence used in the third grade of high school in Brazilian schools. To this end, documental research and Content Analysis were used as a research technique, which enabled the achievement of the outlined objectives. In short, according to the needs of those who will be present in the didactic materials, being discussed in the classroom and in the initial and continuing training courses for teachers, contributing to the dissemination of knowledge about the benefits of the QSCs approach. In addition, it signals the need to promote crafts that aim to encourage and guide teachers on how to develop, adapt and use different strategies for using these searches in the classroom.
id RCAP_b88043684902218ed2f394b1480a86e7
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/32550
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018Aspectos e Temas Sociocientíficos en los libros de texto de Química aprobados en el PNLD 2018Aspectos e Questões Sociocientíficas nos livros didáticos de Química aprovados no PNLD 2018The approach of Socio-Scientific Issues (QSC) in Science Teaching is important considering that students are faced with the need to critically position themselves in the face of the relationship between Science, Technology and Society. This research aims to understand Socio-Scientific Aspects and Questions in Chemistry Textbooks approved in the PNLD/2018 presence used in the third grade of high school in Brazilian schools. To this end, documental research and Content Analysis were used as a research technique, which enabled the achievement of the outlined objectives. In short, according to the needs of those who will be present in the didactic materials, being discussed in the classroom and in the initial and continuing training courses for teachers, contributing to the dissemination of knowledge about the benefits of the QSCs approach. In addition, it signals the need to promote crafts that aim to encourage and guide teachers on how to develop, adapt and use different strategies for using these searches in the classroom.El abordaje de las Cuestiones Socio-Científicas (QSC) en la Enseñanza de las Ciencias es importante considerando que los estudiantes se encuentran ante la necesidad de posicionarse críticamente frente a la relación entre Ciencia, Tecnología y Sociedad. Esta investigación tiene como objetivo comprender los aspectos sociocientíficos y las preguntas en los libros de texto de química aprobados en la presencia del PNLD/2018 utilizados en el tercer grado de la escuela secundaria en las escuelas brasileñas. Para ello, se utilizó como técnica de investigación la investigación documental y el Análisis de Contenido, que posibilitaron el logro de los objetivos planteados. En definitiva, de acuerdo a las necesidades de quienes estarán presentes en los materiales didácticos, siendo discutidos en el aula y en los cursos de formación inicial y continua de docentes, contribuyendo a la difusión del conocimiento sobre los beneficios del enfoque de QSCs. Además, señala la necesidad de promover manualidades que tengan como objetivo incentivar y orientar a los docentes sobre cómo desarrollar, adaptar y utilizar diferentes estrategias para el uso de estas búsquedas en el aula.A abordagem de Questões Sociocientíficas (QSC) no Ensino de Ciências é importante tendo em vista que os alunos se deparam com a necessidade de se posicionar de forma crítica frente as relações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade. Essa pesquisa tem como objetivo compreender a presença de Aspectos e Questões Sociocientíficas nos livros didáticos de Química aprovados no PNLD/2018 destinados a terceira série do ensino médio de Escolas brasileiras. Para isso, utilizou-se a pesquisa documental e como técnica de investigação a Análise de Conteúdo, o qual possibilitou que os objetivos traçados fossem alcançados. Em suma, aponta-se a necessidade dessas questões estarem presentes nos materiais didáticos, sendo discutidas em sala de aula e em cursos de formação inicial e continuada de professores, contribuindo para a difusão do conhecimento acerca dos benefícios da abordagem das QSC’s. Além disso, sinaliza-se a necessidade de promover oficinas que visem estimular e orientar os professores a como elaborar, adaptar e utilizar diferentes estratégias para a utilização dessas questões em sala de aula.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 11-26Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 11-26Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 11-26Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 11-261647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32550https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32550/22317http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Monara Jeane dos Santosde Lima, Dioginys Cesar FelixDantas, Josivânia Marisa2023-09-22T10:19:40Zoai:proa.ua.pt:article/32550Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:34.929878Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018
Aspectos e Temas Sociocientíficos en los libros de texto de Química aprobados en el PNLD 2018
Aspectos e Questões Sociocientíficas nos livros didáticos de Química aprovados no PNLD 2018
title Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018
spellingShingle Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018
Costa, Monara Jeane dos Santos
title_short Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018
title_full Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018
title_fullStr Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018
title_full_unstemmed Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018
title_sort Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018
author Costa, Monara Jeane dos Santos
author_facet Costa, Monara Jeane dos Santos
de Lima, Dioginys Cesar Felix
Dantas, Josivânia Marisa
author_role author
author2 de Lima, Dioginys Cesar Felix
Dantas, Josivânia Marisa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Monara Jeane dos Santos
de Lima, Dioginys Cesar Felix
Dantas, Josivânia Marisa
description The approach of Socio-Scientific Issues (QSC) in Science Teaching is important considering that students are faced with the need to critically position themselves in the face of the relationship between Science, Technology and Society. This research aims to understand Socio-Scientific Aspects and Questions in Chemistry Textbooks approved in the PNLD/2018 presence used in the third grade of high school in Brazilian schools. To this end, documental research and Content Analysis were used as a research technique, which enabled the achievement of the outlined objectives. In short, according to the needs of those who will be present in the didactic materials, being discussed in the classroom and in the initial and continuing training courses for teachers, contributing to the dissemination of knowledge about the benefits of the QSCs approach. In addition, it signals the need to promote crafts that aim to encourage and guide teachers on how to develop, adapt and use different strategies for using these searches in the classroom.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550
url https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32550
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32550/22317
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 11-26
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 11-26
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 11-26
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 11-26
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574326124544