Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550 |
Resumo: | The approach of Socio-Scientific Issues (QSC) in Science Teaching is important considering that students are faced with the need to critically position themselves in the face of the relationship between Science, Technology and Society. This research aims to understand Socio-Scientific Aspects and Questions in Chemistry Textbooks approved in the PNLD/2018 presence used in the third grade of high school in Brazilian schools. To this end, documental research and Content Analysis were used as a research technique, which enabled the achievement of the outlined objectives. In short, according to the needs of those who will be present in the didactic materials, being discussed in the classroom and in the initial and continuing training courses for teachers, contributing to the dissemination of knowledge about the benefits of the QSCs approach. In addition, it signals the need to promote crafts that aim to encourage and guide teachers on how to develop, adapt and use different strategies for using these searches in the classroom. |
id |
RCAP_b88043684902218ed2f394b1480a86e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/32550 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018Aspectos e Temas Sociocientíficos en los libros de texto de Química aprobados en el PNLD 2018Aspectos e Questões Sociocientíficas nos livros didáticos de Química aprovados no PNLD 2018The approach of Socio-Scientific Issues (QSC) in Science Teaching is important considering that students are faced with the need to critically position themselves in the face of the relationship between Science, Technology and Society. This research aims to understand Socio-Scientific Aspects and Questions in Chemistry Textbooks approved in the PNLD/2018 presence used in the third grade of high school in Brazilian schools. To this end, documental research and Content Analysis were used as a research technique, which enabled the achievement of the outlined objectives. In short, according to the needs of those who will be present in the didactic materials, being discussed in the classroom and in the initial and continuing training courses for teachers, contributing to the dissemination of knowledge about the benefits of the QSCs approach. In addition, it signals the need to promote crafts that aim to encourage and guide teachers on how to develop, adapt and use different strategies for using these searches in the classroom.El abordaje de las Cuestiones Socio-Científicas (QSC) en la Enseñanza de las Ciencias es importante considerando que los estudiantes se encuentran ante la necesidad de posicionarse críticamente frente a la relación entre Ciencia, Tecnología y Sociedad. Esta investigación tiene como objetivo comprender los aspectos sociocientíficos y las preguntas en los libros de texto de química aprobados en la presencia del PNLD/2018 utilizados en el tercer grado de la escuela secundaria en las escuelas brasileñas. Para ello, se utilizó como técnica de investigación la investigación documental y el Análisis de Contenido, que posibilitaron el logro de los objetivos planteados. En definitiva, de acuerdo a las necesidades de quienes estarán presentes en los materiales didácticos, siendo discutidos en el aula y en los cursos de formación inicial y continua de docentes, contribuyendo a la difusión del conocimiento sobre los beneficios del enfoque de QSCs. Además, señala la necesidad de promover manualidades que tengan como objetivo incentivar y orientar a los docentes sobre cómo desarrollar, adaptar y utilizar diferentes estrategias para el uso de estas búsquedas en el aula.A abordagem de Questões Sociocientíficas (QSC) no Ensino de Ciências é importante tendo em vista que os alunos se deparam com a necessidade de se posicionar de forma crítica frente as relações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade. Essa pesquisa tem como objetivo compreender a presença de Aspectos e Questões Sociocientíficas nos livros didáticos de Química aprovados no PNLD/2018 destinados a terceira série do ensino médio de Escolas brasileiras. Para isso, utilizou-se a pesquisa documental e como técnica de investigação a Análise de Conteúdo, o qual possibilitou que os objetivos traçados fossem alcançados. Em suma, aponta-se a necessidade dessas questões estarem presentes nos materiais didáticos, sendo discutidas em sala de aula e em cursos de formação inicial e continuada de professores, contribuindo para a difusão do conhecimento acerca dos benefícios da abordagem das QSC’s. Além disso, sinaliza-se a necessidade de promover oficinas que visem estimular e orientar os professores a como elaborar, adaptar e utilizar diferentes estratégias para a utilização dessas questões em sala de aula.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 11-26Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 11-26Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 11-26Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 11-261647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32550https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32550/22317http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Monara Jeane dos Santosde Lima, Dioginys Cesar FelixDantas, Josivânia Marisa2023-09-22T10:19:40Zoai:proa.ua.pt:article/32550Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:34.929878Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018 Aspectos e Temas Sociocientíficos en los libros de texto de Química aprobados en el PNLD 2018 Aspectos e Questões Sociocientíficas nos livros didáticos de Química aprovados no PNLD 2018 |
title |
Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018 |
spellingShingle |
Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018 Costa, Monara Jeane dos Santos |
title_short |
Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018 |
title_full |
Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018 |
title_fullStr |
Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018 |
title_full_unstemmed |
Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018 |
title_sort |
Socioscientific Aspects end Issues in Chemistry textbooks approved in PNLD 2018 |
author |
Costa, Monara Jeane dos Santos |
author_facet |
Costa, Monara Jeane dos Santos de Lima, Dioginys Cesar Felix Dantas, Josivânia Marisa |
author_role |
author |
author2 |
de Lima, Dioginys Cesar Felix Dantas, Josivânia Marisa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Monara Jeane dos Santos de Lima, Dioginys Cesar Felix Dantas, Josivânia Marisa |
description |
The approach of Socio-Scientific Issues (QSC) in Science Teaching is important considering that students are faced with the need to critically position themselves in the face of the relationship between Science, Technology and Society. This research aims to understand Socio-Scientific Aspects and Questions in Chemistry Textbooks approved in the PNLD/2018 presence used in the third grade of high school in Brazilian schools. To this end, documental research and Content Analysis were used as a research technique, which enabled the achievement of the outlined objectives. In short, according to the needs of those who will be present in the didactic materials, being discussed in the classroom and in the initial and continuing training courses for teachers, contributing to the dissemination of knowledge about the benefits of the QSCs approach. In addition, it signals the need to promote crafts that aim to encourage and guide teachers on how to develop, adapt and use different strategies for using these searches in the classroom. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550 https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32550 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32550 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32550/22317 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 11-26 Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 11-26 Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 11-26 Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 11-26 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133574326124544 |