USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Leandro de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soares, Sérgio Macêdo, Melo, Mayara Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687
Resumo: The article presents sixteen analogies found in the content of atomic structure in six Chemistry books approved by the Programa Nacional do Livro Didático (2018) for high school. After identification, the analogies were categorized and deficiencies were observed in terms of format, level of enrichment, abstraction and limitations, being used only superficially. The possible conceptual errors that these strategies can lead when approached inappropriately were explored. The results indicate that the raisin, panettone and planetary pudding analogies contribute little to the understanding of the target concept and can lead to mistaken and superficial understandings. In addition, more pronounced discussions of both analogical relations and limitations between domains are absent. Appropriate notes on the use of this strategy are also discussed.
id IFMT_1668430f5670de05fc2cb5d1a8bce7c7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/687
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTUREUTILIZAÇÃO DE ANALOGIAS EM SEIS LIVROS DIDÁTICOS DE QUÍMICA APROVADOS NO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: UMA ANÁLISE SOBRE ESTRUTURA ATÔMICAAnalogiasLivro didáticoEstrutura atômicaThe article presents sixteen analogies found in the content of atomic structure in six Chemistry books approved by the Programa Nacional do Livro Didático (2018) for high school. After identification, the analogies were categorized and deficiencies were observed in terms of format, level of enrichment, abstraction and limitations, being used only superficially. The possible conceptual errors that these strategies can lead when approached inappropriately were explored. The results indicate that the raisin, panettone and planetary pudding analogies contribute little to the understanding of the target concept and can lead to mistaken and superficial understandings. In addition, more pronounced discussions of both analogical relations and limitations between domains are absent. Appropriate notes on the use of this strategy are also discussed.Neste artigo são apresentadas dezesseis analogias encontradas no conteúdo de estrutura atômica em seis livros de Química aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático (2018) destinados ao ensino médio. Após a identificação, as analogias foram categorizadas e observaram-se deficiências quanto ao formato, nível de enriquecimento, abstração e limitações, sendo utilizadas apenas de maneira superficial. Foram explorados os possíveis erros conceituais que essas estratégias podem levar quando abordadas de maneira inadequada. Os resultados indicam que as analogias do pudim de passas, panetone e do sistema planetário pouco contribuem para o entendimento do conceito-alvo e podem levar a compreensões equivocadas e superficiais. Além disso, estão ausentes discussões mais acentuadas tanto das relações analógicas quanto das limitações entre os domínios. Também são discutidos apontamentos adequados sobre o uso dessa estratégia.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/68710.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1019-1039.id687Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1019-1039Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1019-1039Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1019-10392526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687/387Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Leandro de OliveiraSoares, Sérgio MacêdoMelo, Mayara Soares2022-06-03T13:01:46Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/687Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:46Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
UTILIZAÇÃO DE ANALOGIAS EM SEIS LIVROS DIDÁTICOS DE QUÍMICA APROVADOS NO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: UMA ANÁLISE SOBRE ESTRUTURA ATÔMICA
title USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
spellingShingle USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
Amaral, Leandro de Oliveira
Analogias
Livro didático
Estrutura atômica
title_short USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
title_full USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
title_fullStr USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
title_full_unstemmed USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
title_sort USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
author Amaral, Leandro de Oliveira
author_facet Amaral, Leandro de Oliveira
Soares, Sérgio Macêdo
Melo, Mayara Soares
author_role author
author2 Soares, Sérgio Macêdo
Melo, Mayara Soares
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Leandro de Oliveira
Soares, Sérgio Macêdo
Melo, Mayara Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Analogias
Livro didático
Estrutura atômica
topic Analogias
Livro didático
Estrutura atômica
description The article presents sixteen analogies found in the content of atomic structure in six Chemistry books approved by the Programa Nacional do Livro Didático (2018) for high school. After identification, the analogies were categorized and deficiencies were observed in terms of format, level of enrichment, abstraction and limitations, being used only superficially. The possible conceptual errors that these strategies can lead when approached inappropriately were explored. The results indicate that the raisin, panettone and planetary pudding analogies contribute little to the understanding of the target concept and can lead to mistaken and superficial understandings. In addition, more pronounced discussions of both analogical relations and limitations between domains are absent. Appropriate notes on the use of this strategy are also discussed.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1019-1039.id687
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1019-1039.id687
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687/387
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1019-1039
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1019-1039
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1019-1039
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724748611584