Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/38578 |
Resumo: | This paper discusses what are the relevant and urgent social media skills for a visual culture education curriculum. In order to answer this, a theoretical-practical methodology is applied. Starting with the theoretical framework of the Visual Education program, and finishing with a practical pedagogical action intended to be implemented among sixth grade students at Pedro Arrupe school in Lisbon. Herewith, we present and discuss the results of that classroom research, which involved four teachers and 126 students, taking place between November 2017 and February 2018 |
id |
RCAP_bdc77537caa4c719ca60ac44123f8c02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/38578 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambientalMedia education in art classes : creating internet memes as a means of visual empowerment for environmental awarenessEducação artísticaEnsino artísticoCultura visualMeios de comunicação socialRedes sociaisTeoria da arteCriticismoThis paper discusses what are the relevant and urgent social media skills for a visual culture education curriculum. In order to answer this, a theoretical-practical methodology is applied. Starting with the theoretical framework of the Visual Education program, and finishing with a practical pedagogical action intended to be implemented among sixth grade students at Pedro Arrupe school in Lisbon. Herewith, we present and discuss the results of that classroom research, which involved four teachers and 126 students, taking place between November 2017 and February 2018Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaAristimuño, Felipe2019-06-11T15:16:06Z2019-012019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/38578porIn: Matéria-prima. - Lisboa, 2013-. - Vol. 7, nº1 (Jan./Abr. 2019)-, p. 213-224info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:36:35Zoai:repositorio.ul.pt:10451/38578Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:52:28.541530Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambiental Media education in art classes : creating internet memes as a means of visual empowerment for environmental awareness |
title |
Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambiental |
spellingShingle |
Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambiental Aristimuño, Felipe Educação artística Ensino artístico Cultura visual Meios de comunicação social Redes sociais Teoria da arte Criticismo |
title_short |
Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambiental |
title_full |
Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambiental |
title_fullStr |
Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambiental |
title_full_unstemmed |
Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambiental |
title_sort |
Educação para os media nas aulas de artes : criação intertextual de memes como meio de empoderamento visual para a conscientização ambiental |
author |
Aristimuño, Felipe |
author_facet |
Aristimuño, Felipe |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aristimuño, Felipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação artística Ensino artístico Cultura visual Meios de comunicação social Redes sociais Teoria da arte Criticismo |
topic |
Educação artística Ensino artístico Cultura visual Meios de comunicação social Redes sociais Teoria da arte Criticismo |
description |
This paper discusses what are the relevant and urgent social media skills for a visual culture education curriculum. In order to answer this, a theoretical-practical methodology is applied. Starting with the theoretical framework of the Visual Education program, and finishing with a practical pedagogical action intended to be implemented among sixth grade students at Pedro Arrupe school in Lisbon. Herewith, we present and discuss the results of that classroom research, which involved four teachers and 126 students, taking place between November 2017 and February 2018 |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-11T15:16:06Z 2019-01 2019-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/38578 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/38578 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
In: Matéria-prima. - Lisboa, 2013-. - Vol. 7, nº1 (Jan./Abr. 2019)-, p. 213-224 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134461343825920 |